Hongersignalen en eetschema

<p class="p1"><span class="s1">Goedemorgen meiden,</span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb veel aan jullie tips. Daarom nu even een vraag over ons zoontje.</span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Hij is nu 2 maanden en weegt 6300 gram. Sinds ongeveer 2–3 weken zit hij op 5 flessen. In eerste instantie allemaal van 150 ml met 5 schepjes en ondertussen nu de laatste 3 van 180 ml met 6 schepjes.</span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Tot een week geleden waren de tijden ongeveer 7-11-15-19-22. Vaak werd hij tussen 7 en 8 wakker na de laatste fles. </span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">De laatste week wordt hij echter steeds vroeger wakker en op zijn vroegst half 5. Ik probeer dan altijd eerst een speentje maar al snel geef ik een fles die hij dan echt aanvalt. Hierdoor concludeer ik dat het dan echt honger is wat ook logisch is voor zo’n kleintje. Alleen doordat hij dan stuk vroeger komt is het vorige schema qua tijden dan niet echt haalbaar.</span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Op de dag geeft hij alleen niet echt honger signalen voor mijn gevoel? Hoe herkennen jullie die signalen?</span></p><p class="p1"><span class="s1">Soms kan er na de eerste ochtend fles dus met gemak 5 uur tussen zitten. Na de eerste fles gaat hij ook altijd terug naar bedje en slaapt dan minimaal 2 uur maar vaak zelfs 3 of uitzondering 4.</span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Hoe zouden jullie dit aanpakken? Terug naar 6 flessen of gewoon langere tijd tussen de flessen omdat dat op de dag gewoon lukt? Of helemaal iets anders? </span></p><p class="p2"> </p><p> </p><p class="p1"><span class="s1" style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Groetjes en bedankt! </span></p>
 
Klinkt alsof je zoontje goed groeit en slaapt, fijn! Is het niet een idee om alle flessen op te hogen naar 180+6? Je kunt dan gewoon kijken of hij ze allemaal opdrinkt of hier en daar wat laat staan. Het zou maar zo kunnen dat hij dan door de dag heen wat meer gevuld is en wat later wakker wordt, al is het geen garantie natuurlijk. Werkt dat niet, dan zou ik er overdag wat langer tussen laten. 
Volgens mij kreeg onze zoon zo rond deze leeftijd ook meer honger en was het tijd om weer op te hogen. Hij kreeg toen om 1 uur 's nachts z'n laatste fles en sliep dan door tot een uur of 7/8.
Ik heb 't ook altijd moeilijk gevonden om hongersignalen te herkennen hoor. Meestal was het hier: bijna tijd voor een flesje, huilen en niet stil te krijgen > honger. 
 
Bedankt voor je reactie! Ik had inderdaad ook in mijn hoofd om alle flessen op te gaan hogen. Hier ben ik alleen wat terughoudend in want ik denk dan wat als die dan nog steeds honger houdt over een maand bijvoorbeeld. Want 5x180 is de max wat je aan flesvoeding mag geven toch? Ik denk dan is 2 maanden nog heel lang voordat ze oefenhapjes erbij mogen. Of maak ik me dan druk om niets haha. 
Ik kan in ieder geval al proberen van 3 naar 4 grote flessen te gaan! Klein stapje verder haha.
 
Hoi,
Je zou inderdaad de flessen kunnen ophogen maar niet allemaal.

Bijv; 1e fles 180, 2e fles 150 en de volgende flessen 180.
Als je 200 ml boven de liter uit komt dan maakt dat niks uit hoor. Buiten dat, honger is honger! Zolang je niet structureel boven de liter uit komt zit je helemaal goed.

Hongersignalen herkennen is idd beginnen te jengelen rond etenstijd en niet stoppen voor de fles erin zit haha.

Hou er ook wel rekening mee dat er nog heel veel dingen gaan afwijken ;-) Straks heeft hij minder honger door allerlei omstandigheden, dan ineens weer heel veel en ga zo maar door.
Probeer niet te strak aan een schema te zitten met zon kleintje.
Je weet zelf als zijn moeder echt wel wanneer hij honger heeft en wat het beste voor hem is! :)
Als hij wat eerder of later komt hier dan weer in mee gaan. Desnoods geef je de fles iets eerder en zo kom je toch weer uit rond 22:00 uur en dan maar weer kijken hoelaat het de volgende dag wordt.
Vind het al erg netjes dat hij er met 2 maanden zo lang tussen laat.

Ik gaf bv en moest er 2/3 x per nacht uit haha.

Succes met jullie kleine man!
 
[quote quote=10231983]
Bedankt voor je reactie! Ik had inderdaad ook in mijn hoofd om alle flessen op te gaan hogen. Hier ben ik alleen wat terughoudend in want ik denk dan wat als die dan nog steeds honger houdt over een maand bijvoorbeeld. Want 5×180 is de max wat je aan flesvoeding mag geven toch? Ik denk dan is 2 maanden nog heel lang voordat ze oefenhapjes erbij mogen. Of maak ik me dan druk om niets haha.
Ik kan in ieder geval al proberen van 3 naar 4 grote flessen te gaan! Klein stapje verder haha.
[/quote]
Ik heb me hier ook een tijdje heel druk over de hoeveelheid gemaakt. Toen zat onze zoon op 5x 180 en leek nog steeds honger te hebben. We hebben toen de laatste fles opgehoogd naar 210 (in overleg met het CB). En warempel, hij liet overdag opeens wat staan.
Mijn ervaring leert nu dat ik me nog zo druk kan maken over hoeveelheden, tijden en schema's, ze regelen het zelf wel en ze doen nooit wat jij had bedacht :') Als hij nou structureel honger blijft houden, is forte misschien een idee. 
 
Terug
Bovenaan