Hoofd schudden tijdens slapen

Lieve ouders,

Mijn zoontje is nu 3 maanden en 3 weken en schud tijdens zijn diepe slaap met zijn hoofd heen en weer. Dit doet hij de hele nacht door tot aan de ochtend. Wel vreemd dat hij dit alleen doet wanneer hij in bed ligt. Soms probeer ik dit tegen te houden maar daar slaat hij doorheen. Cb en huisarts weten beiden niet hoe dit komt. Iemand ervaring mee?
 
Ons zoontje is nu 15 maanden en doet dit ook sinds hij een paar maanden oud is. Hij doet dit om in slaap te vallen, niet de hele nacht door. Als hij tussendoor wakker wordt, begint hij wel weer met hoofdschudden.
 
Ons zoontje (19 weken) doet dat ook al weken!
Zowel CB als vriendin van mij die kinderpsychologe is geeft aan dat dit een soort roes/trans is en niets is om druk over te maken. Het is een ritmisch gevoel voor de kleintjes, vergelijkbaar met wiegen. Ziet er wel vreemd uit hè? Ik wist echt niet wat ik zag de eerste keren? Tegenwoordig gaat zelfs z’n hele lijf mee... slaapt nu in een snoozz slaapwikkel, want hij schudden het hele bed door, bijna met z’n hoofd tegen de spijlen elke keer.. slaapwikkel geeft zowel hem als ons rust :)
 
Ja heel herkenbaar! Zoontje doet dit ook al vanaf een paar weken oud, is idd een soort wiegen. Merk dat als we een drukke dag hebben gehad het erger wordt, schijnt ook iets met verwerken van de dag te maken te hebben. Hij heeft hier zelf geen last van. Kinderarts ( was er voor iets anders) zei dat kinderen hier vanzelf mee ophouden en dat ze het bijna niet meer zien bij kindjes ouder dan 4.
 
Ik snap overigens je zorgen, de eerste paar keer dacht ik ook wat gebeurd hier. Helemaal als op latere leeftijd het lichaam ook mee gaat doen ziet het er een beetje raar uit. 
 
Terug
Bovenaan