Hoi lieve oudertjes. Heb even een vraagje, ik denk zelf dat het onschuldig is. Maarrr… sinds een dag of 3 word Maze tussen 4 en 5u snachts wakker. Ze is dan heel vrolijk aan het omrollen en kletsen. Als ik haar de speen geef of bij me pak slaapt ze weer door. Ook sinds een aantal dagen schud ze soms ineens heel erg met der hoofd. Een nee beweging, om het maar even zo uit te leggen. Dit doet ze dan n paar keer en dan stopt ze weer. Ze is ook veel in haar gezicht aan t wrijven, en naar haar hoofd aan het grijpen, vooral haar haren. Is dit puur toeval? Of zit er miss een reden achter? Ze is bijna 5 maanden :) ze gaat ook steeds met haar tong over haar tandvlees heen onder. En 37.8 verhoging.

Dat doet mijn kindje ook nog steeds met hoofd schudden. dat is een zoek beweging om het speentje te zoeken. Dat doen ze ook bij de tepel namelijk om die te kunnen pakken. 

Die van mij is nooit meer opgehouden toen ze het uitgevonden had nee te schudden, bij ons was het een teken van stop ik hoef geen eten meer. We proberen altijd nog 3 x want soms doet ze het voor de lol.

Hoi Dorris,
dat hoofdschudden doet mijn zoontje ook! Kindjes doen het omdat ze er rustig van worden, daarom zie je het vaak vlak voordat ze gaan slapen. Helemaal normaal en kan geen kwaad! 

Beste Dorris,
Ik kan me voorstellen dat je schrikt als je kindje o.a. opeens op verschillende momenten gaat schudden met zijn hoofd. Ik denk dat het heel waardevol is dat je dit hier deelt. Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik heb voor je op Oudersvannu.nl gekeken en het volgende gevonden. Het is belangrijk om te weten dat baby's vaak nieuwe bewegingen leren en deze uitproberen. Hier zijn enkele bevindingen die kunnen helpen:

1. Baby 5 maanden
Het is heel normaal dat baby's van rond de vijf maanden 's nachts wakker worden. Dit kan te maken hebben met een groeispurt, ontwikkeling van nieuwe vaardigheden zoals omrollen. Het hoofdschudden en het grijpen naar het gezicht kan te maken hebben met het ontdekken van lichaam en zintuigen of door beginnende tandjes. De lichte verhoging en bewegingen met de tong over het tandvlees kunnen wijzen op tanden die doorkomen.

Wil je meer informatie over baby's van 5 maanden oud? Lees hier verder:

2.Soms ontwikkelen baby's gedrag dat hen helpt zichzelf te kalmeren, vooral als ze moe zijn of net wakker worden. Mogelijk is het een signaal voor jou om te kijken of ze naar bed wilt of niet.

Zelf ben ik geen professional dus als je je zorgen maakt of als de situatie niet verbetert, aarzel dan niet om contact op te nemen met het consultatiebureau. Zij kunnen je meer gericht advies geven doordat zij haar even kunnen zien. Én ze kunnen en extra oogje voor je in het zeil houden als het gaat om Maze's ontwikkeling en gezondheid.

En nog een oproep voor alle andere ouders, herken jij dit verhaal bij jouw kindje? Laat jouw verhaal en ervaringen achter, zo help jij weer iemand verder!

Groetjes

Terug
Bovenaan