Hoofdpijn na bevalling

Dag allemaal,

Half februari ben ik bevallen van mijn tweede zoontje. Ik heb enorme hoofdpijn, een kleine week na de bevalling kwam deze tot een hoogtepunt. Ik heb even gedacht dat het werd veroorzaakt door het vele bloedverlies bij de bevalling (1,5 liter bloed verloren), maar ik vermoed dat het komt door het voeden, verschonen, etc: veel voorovergebogen, houdingen die je normaal niet aanneemt, etc. Onbewust zet ik blijkbaar mijn schouders en rug onder spanning en neem ik een slechte houding aan.

De hoofdpijn zit vooral in mijn voorhoofd en achter mijn ogen. Op slechte momenten kan ik amper licht verdragen en klopt mijn hartslag pijnlijk in mijn hoofd als ik bijvoorbeeld de trap op ben gelopen.

Herkent iemand dit? En dan natuurlijk de vervolgvraag: wat heeft jou geholpen om ervan af te komen?

Ik hoop dat iemand een goede tip heeft. Het beperkt me erg in de dagelijkse gang van zaken en pijnstillers helpen amper, dus ik wil er graag van af. Veel dank vast!

Groeten, Nicole

Als je denkt dat het aan je houding ligt, fysiotherapie. Maar ik zou vooral even naar de huisarts gaan ermee, zelfs als dat betekent dat je oppas moet regelen. Voor je baby zorgen is stukken makkelijker als jezelf in orde bent.
Waar het zit lijkt me eerder slechte ogen dan slechte houding. Maar ik ben geen dokter.

Dat klinkt inderdaad heel vervelend! Heb je toevallig een ruggenprik gehad bij de bevalling? Ik zou zeker even een zorgverlener inschakelen. Je bent 6 weken lang kraamvrouw, dus je valt nog onder de zorg van de verloskundige/huisarts. Of anders inderdaad de huisarts. 

Ik vroeg mij ook af of je een ruggenprik hebt gehad. Daar kun je later flinke hoofdpijn van krijgen. Even contact opnemen met de verloskundige of huisarts inderdaad als het zo heftig is. 

Ik herken dit. Ik ben in juni 2022 bij mijn bevalling van mijn tweede zoontje ook veel bloed verloren (bijna 2 liter) en heb daarna heel lang enorme hoofdpijn gehad, en zeker bij daglicht. Zonder zonnebril naar buiten was absoluut geen optie en ik hield de gordijnen overdag gesloten omdat ik het licht anders te fel vond (tot grote frustratie van mijn schoonmoeder). Inmiddels gaat het beter, kan niet meer precies zeggen sinds wanneer, maar dat heeft wel maanden geduurd (in elk geval tot de zomer voorbij was). Wat bij mij ook leek te werken tegen de hoofdpijn door licht: kalfsleverworst: bevat zowel veel ijzer (goed om het bloed aan te vullen) als vitamine A (goed voor je ogen) en nu je niet meer zwanger bent mag je het ook weer wat meer eten. (Ik vind het zelf helemaal niet lekker, maar vanwege de gezondheidseffecten eet ik het dus wel af en toe, en in het begin na de bevalling vaker.) Ik heb geprobeerd hiervoor een afspraak te maken met de huisarts en het ook ter sprake gebracht bij een nacontrole, maar kreeg alleen te horen dat 'een beetje hoofdpijn niet zo gek is na zo'n bevalling'.

Ik heb trouwens geen ruggeprik gehad, wel algehele narcose om de placentarest op de OK te verwijderen. 

Dank voor jullie reacties! Ik heb geen ruggenprik gehad.
ElsieJoy ik herken veel in jouw reactie, fijn te lezen dat het wel weer overging, maar jammer dat het zo lang geduurd heeft... Toch het bloedverlies dus vermoed jij... Verloskundige heb ik geraadpleegd en die zei inderdaad 'hoofdpijn zou heel goed kunnen na zoveel bloedverlies'. 
Dank voor de leverworst-tip, gelukkig vind ik dat erg lekker ;).

Terug
Bovenaan