Hoog Sensitief kind

hallo mama's van Nederland (e.o.),

Onze dochter Indra wordt in december 4 jaar.
Al heel snel was ons duidelijk dat zij erg 'bij de hand' is. Met 1,5 jaar sprak ze al heel duidelijk en kon je al praktisch complete conversaties met haar houden.
Haar verdere ontwikkeling is ook ver vooruit dan haar leeftijdgenootjes.

Kort geleden zijn wij te weten gekomen dat Indra HOOG SENSITIEF is. Ze is erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; harde geluiden, drukke ruimtes, ze beleeft dingen intensiever etc.

Ook zien wij nu dat Indra niet 'bij de hand' is, maar dit bij het Hoog Sensitief zijn hoort; Goed kunnen onthouden (praat al goed engels), diepzinnige vragen stellen, overal eerst goed over nadenken alvorens actie te ondernemen...

Op de PSZ heeft ze extra peuterbegeleiding om haar op haar niveau bezig te houden. Dat betekend dat ze speelt met het educatieve speelgoed van groep 1 & 2 van de basisschool.

Het is voor ons nog erg moeilijk om daar mee om te kunnen gaan. We willen haar graag stimuleren in haar ontwikkeling die ver vooruit ligt, maar het is ook niet goed om 'stappen' over te slaan.
Ik zou dan ook graag in contact willen komen met andere gezinnen die een Hoog Sensitief kind (of kinderen) hebben in dezelfde leeftijd als Indra...
Ik zou graag van ze willen leren.

Groetjes van mamapas.
(Indra 3jr & Mayra 1jr)
 
hallo,

Mijn zoontje word in april 3 jaar. ook hij kon met 1 1/2 al heel goed praten, echt zinnen van zo'n 5 6 woorden. hij is zowel in zijn hoofdje als lichaamelijk erg sterk. met 10 maandjes liep hij ook al los. is ook erg gevoleig kan niet goed tegen prikkels en als iets anders gaat zoals het hoort, ojee ojee, een stoel die op zijn kant ligt kan al drama zijn want dat hoort niet! hij is nu heel erg bezig met de dood.... een kindje van 2 die met vragen komt als, wat is dood, wanneer ga je dood, warom ga je dood hoezo moet je dood, wat gebeurd er als je dood bent... dat hoort niet bij een 2 jarige.

hij zit nu 3 maandjes op de psz en daar heb ik al een gesprek gehad van hun uit, het viel hun ook op dat hij zich erg goed en ook snel ontwikkeld. kan ook al een paar woordjes en letters lezen, kan zijn eigen letters schrijven en wil dit ook graag, constant vraagt hij met pen en papier hoe schrijf ik jou letter, hoe schrijf ik dit en dat, wat staat hier, welke letter is dit. ook hij kent wat engels, gewoon omdat ik het hem aanbied, soms zeg ik de dingen ook op zijn engels en daarna op zijn nederlands, tja hij vind dat leuk dus waarom niet.

zoals je kut lezen wil mijn zoontje ook heeel veel leren en ontdekken dus als hij ergens naar vraagt dat zeg ik het hem, leer ik het hem.

zo fiets hij ook al sinds hij 2 en 2 maandjes is zonder zijwieltjes, want zijn buurmeisje van 4 wou de wieltjes eraf, tja ten wij hij dat ook. hij stapte op en fietste weg, nog steeds is hij inet gevallen. mischien hadden de wieltjes er wel eerder af gekunt, maja dat doe je niet, hij is pas 2. de meeste kinderen van zijn leeftijd hebben nog niet eens een fiets.

ook praat hij heel anders, dat je denk dat verzint een kind niet zelf maar toch echt, zo zet hij zinnen als.

i vind het een goed idee, om lekker te gaan picknicken, dat moet in een bos,daar hoort dat, dan nemen we lekker broodjes mee voor de dieren, die lusten ook wel wat met dit koude weer, kunnen ze de buikjes weer vullen, die viervoetertjes........ tja normaal zoe een kindje zeggen ik wil brood eten in het bos en schaapjes brood geven. (als ze al zo duidleijk kunnen praten)

mijn broer is hoog begaaft en mijn zus bovengegaaft. dus het zou me niets verbazen. herken ontzettend veel van hem in mijn broertje, hoewel mijn broertje alleen slim was en juist niet heel goed in de bewegingen. die kon met een jaar pas net kruipen, hij vond het gewoon niet nodig. en zo gaat alles bij hem nog steeds op zijn elve dertigste.

hoe ik het aanpak, tja op de peuterspeelzaal hebben ze gevraagt of ze hem ander materiaal mogen anbieden, ik heb gezegt dat als hij dat wil dat het prima is, maar niets opdringen, en thuis, hij vraagt zelf heel veel en hier spele ik op in. niet opzijn leeftijd maar op zijn behoefte.
 
Terug
Bovenaan