(Hoog)zwanger en nachtdiensten.

<p>Hallo Dames, Momenteel ben ik ruim 31 weken zwanger en word ik door mijn werk nog in de late diensten ingepland. Hierover hebben mijn man en ik een meningsverschil en ik vraag me af wat jullie hiervan vinden.</p><p>Als beveiligingsbeamte werk ik hele wisselende diensten. Hele vroege, maar ook late, weekend of gewoon dagdiensten. Zit absoluut geen ritme in. Deze week werk ik van 19:00-03:00 in de nacht (geen volledige nachtdiensten meer).</p><p>Tijdens deze dienst moet ik veel rondes lopen, visitaties uitvoeren en het pand sluiten. Eigenlijk ben ik bijna mijn hele dienst alleen, zonder andere collega. En ben ik na de visitatie helemaal alleen in het gehele gebouw om deze te sluiten.</p><p>Mijn man vind dit dus echt heel onverantwoord, maar zelf denk ik dat ik het wel makkelijk aan kan.. Mijn man is bang dat er iets gebeurd als ik alleen ben. Wat denken jullie hier van?</p><p>Ik moet nog een maand werken, ik stop 4 weken van te voren. De komende 3 weken heb ik wel dagdiensten gelukkig, alleen mijn allerlaatste week (als ik 36 weken zwanger ben) heb ik weer de hele week late diensten tot 03:00 uur.</p>

Ik werkte bij mijn oudste in de verpleging, maar mocht van mijn leidinggevende vanaf 28 weken al geen nachtdiensten meer draaien. Dus raar dat jij zelfs aan het einde dat nog moet doen. Als ik jou was zou ik het er met de leidinggevende over hebben. 

Kijk op de website van de Rijksoverheid. Je hoeft geen nachten meer te draaien als je dat niet wilt. Tot aan een aantal maanden nadat je verlof afgelopen is zelfs. Ik ben het met je man eens. Stel dat je je ineens niet goed voelt zonder dat je het aanvoelt komen. 

Officieel gezien mag het niet als je zwanger bent, en een half jaar na de bevalling mag je ook geen diensten draaien na 00.00.
Zolang jij je goed voelt kun je het natuurlijk doen, maar als je baas je dwingt terwijl je het niet meer volhoud staat het in de wet dat het absoluut niet mag.

Met je man eens! Nachtdiensten en overwerk mogen niet meer verlangd worden van een zwangere medewerker. Zo snel mogelijk stoppen met nachtdiensten draaien. Je staat volledig in je recht als je bij je werkgever aangeeft hiermee te willen stoppen!

Idd met je man eens je hoeft geen nachten meer te doen van af x aantal weke maar als je dat zelf wil en kan dan moet je dat doen. 

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb contact opgenomen met onze planning en mijn nachtdiensten worden uitgepland.

Terug
Bovenaan