hoogbegaafd en niet kunnen concentreren

Van onze 6 jarige zoon(09-98) weten we sinds begin dit jaar dat hij
zeer hoogbegaafd is. Ik moet zeggen dat ze er op school wel goed op in
springen. We zitten alleen met 2 (vind ik) grote problemen.

Hij heeft een ontzettende faalangst. Hij durft haast niets te proberen
want het gaat toch niet denkt hij. Hiervoor zit hij nou op zogeheten
TOM training dus ik hoop dat dat iets wordt. Wat het tweede  
probleem aangaat heb ik zo 1 2 3 geen oplossing. Hij kan zich absoluut
niet concentreren en heeft daardoor een laag werktempo. Het is de
bedoeling dat hij na de zomervakantievan groep 3   naar groep 5
gaat. Qua nivo zal hij het zeker kunnen maar ik ben zo bang dat hij in
groep 5   zal stranden op zij werktempo. Z'n juf zegt ook dat zelfs
als het heel stil is in de klas hij voor zich uit zit te staren.

Het is overigens niet zo dat hij zich helemaal niet kan concentreren,
want als hij zit te lezen of hij speelt een spelletje dan gaat het een
stuk beter. Wie heeft er tips voor ons om het voor hem wat makkelijker
te maken. zowel voor het concentreren als voor de faalangst sta ik open
voor tips en adviezen



 
jullie doen al een hele training dus zoiets hoef ik niet aan te dragen maar ik dacht misschien kun je hem helpen met verhaaltjes die je op hem toepast, heel speels, bijvoorbeeld voor het slapen gaan verzin je een dier of kindje dat elke keer een opdracht moet doen en dan een probleem tegenkomt met opletten, concentreren en dat het dan een speciale ketting heeft of symbool dat hem erbij helpt. Kinderen hebben vaak wel iets met een beetje magie en als je samen met hem voor hem ook zo een steen, ketting of zo maakt die hij bij zich kan dragen en wanneer iets hem niet lukt hem kan helpen. Dan maakt hij in feite zelf zn eigen aanmoediging/ herinnering dat hij het wel kan.
 
dit lijkt me een geweldig idee. Je probeert het hem zoveel mogelijk zelf te laten doen, en ik moet zeggen dat hij best gevoelig is voor een beetje magie. Ik ga het van de week meteen proberen, bedankt
 
haai,

Ik herken dit heel goed, mijn oudste zoon van 10 heeft ook een hoge intelligentie en een concenstratieprobeem. Daarnaast ook een gedragsprobleem, pdd-nos, en zit daardoor op het speciaalonderwijs. Het probleem hiervan is dat ze nu de laatste 2 jaar pas zijn ingesteld op zijn hoge intelligentie en nu pas onderwijs op niveau aan bieden.
Voor de concentratie helpt (rustige) muziek erg goed dit zorgt ervoor dat hij zich beter afsluit voor de omgeving en dus ook niet meer door het minste of geringste is afgeleid en ook voor de afleiding van binnen uit (fantasieen en levensvragen die hij dan gaat bedenken). Dit idee heb ik van een kennis van mij die onderwijzeres is ( die dit ook in de klas toepast en reikimuziek draaide).
Ook op school hebben ze dit goed opgepakt en er word nu zachte muziek gedraaid tijdens de les waar dus stil werken is vereist.
En het blijkt dus voor de hele groep zeer positief te werken.
Veel succes en ik hoop dat je wat aan deze tip hebt
 
Terug
Bovenaan