hoogbegaafd of gewoon vlot

Hallo allemaal ik hed een vraagje over mijn dochter nu 17 maanden,
ik krijg vaak te horen dat ze wel erg snel is met haar ontwikkeling nou vraag ik mij af of ze mischien hoogbegaafd is of gewoon vlot.
met  een week oud kon zij haar hoofdje al optillen, omrollen,zitten ging ook snel ze  reageerde ook al heel snel op ons maar had veel meer interresse in de wereld om haar heen, dat is nog steeds zo, ze is erg nieuwschierig en leergierig,haar woordenschat is ook al behoorlijk groot, ze kan al redelijk goed aan geven wat ze wil of niet wil,ze gebruikt ook steeds vaker 3  , 4of 5  woordjes om een zin te maken bijv. kom ma (maar)mama hier zitten, of papa werken dag papa, lekker eten mama gemaakt etc...
een puzzel met 12 houten figuurtjes had ze na 2,3 keer spelen al onder de knie als of ze een fotografische geheugen heeft ze zoekt niet waar ze inpassen ze legt ze gelijk in het juiste vakje.
het is niet zo dat ik hier graag mee wil opscheppen (nou ja trots ben je natuurlijk wel)
maar wil graag weten hoe ik hier mee om moet gaan ,verder stimuleren of niet
nou een heel verhaal ik ben benieuwd of iemand   er ervaring mee heeft, en mij wat tips kan geven
groetjes marion
 
Je kunt nooit spreken van hoogbegaafdheid bij jonge kinderen. Dit kun je pas zeggen als de diagnose gesteld is door een psycholoog, en ze dus onderzocht zijn. Dit kan vanaf ongeveer een jaar of 7.
Dat ze heel vroeg is met praten (3 woordzinnetjes) is hartstikke goed, en mooi. En ook dat ze vroeg is met de rest van haar ontwikkeling. Maar het zegt totaal niks over hoogbegaafdheid. Wel dat ze op dat gebied verder dus goed gezond is.
Maar voor het zelfde geld is je kind later gewoon 'gemiddeld' op school of heeft je kind later toch zijn minder sterke kanten op school,   een leerprobleem met taal of rekenen. Ook dan kan een kind verder wel pienter zijn, dus je bent dan niet per definitie 'dom'.   Die puzzel, ja daar is ze ook wel wat aan de vroege kant mee, maar het is niet heel uitzonderlijk.
Maar ja, ik kan natuurlijk niet een diagnose stellen, dus misschien heb ik het toch wel helemaal mis.
Niet meer als normaal gaan stimuleren zou ik zeggen.
 
Mijn zoon deed ook de puzzeltjes, met 18 maanden. Als we buiten liepen benoemde hij alle auto's die we tegen kwamen met merknaam...(hij herkende ze aan het logo en wist dan de naam te vertellen). Dingen waar iedereen echt van stond te kijken dus.
Inmiddels is hij 4 en een hele normale kleuter. Hij heeft wel erg gezonde interesse in alles (zijn favoriete boek is een kinderencyclopedie vanaf 7 jaar) en is erg leergierig. Ook kwa taalgebruik, woordenschat  en begrip valt hij nog steeds wel erg op.
In zijn geval is er in ieder geval geen sprake van hoogbegaafdheid. Persoonlijk denk ik dat het een kwestie is van interesse. Hij is namelijk nooit zo bezig geweest met klimmen, rennen etc. zoals de meeste andere jongetjes. Nog steeds vind hij gym op school bijvoorbeeld eng en vooral niet leuk. Andere kinderen zijn daar dus weer verder in maar dat valt gewoon niet zo op. Ik denk als hij dat ook gaat ontwikkelen hij straks helemaal gemiddeld zal zijn.

Of dat zo bij jou dochter gaat ontwikkelen weet ik natuurlijk niet he?!! Maar ik dacht wellicht heb je iets aan mijn verhaaltje.

Hoe het ook gaat uitpakken. Blijf vooral trots want je kleine meid klinkt als een kanjer!! Enne, zeer  intelligent is ze in ieder geval, dat is al wel zeker als je het mij vraagt.
 
wat een leuk herkenbaar verhaal mvwtje, Demi benoemdt ook alles wat we zien onderweg voornamelijk de dieren in het hertenpark vlak bij ons huis,maar dat van die auto merken vind ik wel heel bijzonder,voor Demi zijn alle auto`s gewoon auto,maar ze weet wel,brommer, fiets, tractor,huis boom en een hoop dierennamen.
 
Hoi,

Ik snap dat je trots bent en dat is uiteraard ook heel terecht, maar op deze leeftijd is dat gewoon niet te zeggen!
Ook mijn kinderen deden deze dingen op die leeftijd en ze zijn nog steeds heel bijdehand, mijn middelste van 3,5 heeft bijv totaal geen moeite met woorden als biologie bibliotheek psycholoog vocabulair,, krijgt mijn zwager niet eens uitgesproken (slimme kerel hoor!)  heel knap natuurlijk en mama is uiteraard heel trots maar dit zegt echt nog niks!

Dus blijf trots en blijf uiteraard je kind stimuleren, maar probeer je kind geen etiket te geven (niet negatief bedoeld) als het zo is zal dat heus ooit naar voren komen als ze op school zit en dan is dat vroeg genoeg..

Geniet van je slimme meid  liefs MJ
 
Hoi hoi,

Natuurlijk ben je hartstikke trots op je dochter. Het zou niet goed zijn als je dat niet was.
Het is alleen zo dat het nu nog erg moeilijk vast te stellen is of een kindje hoogbegaafd is. Dit kunnen ze pas met zekerheid vaststellen als ze een jaar of 6 zijn. Dan kunnen ze pas echt betrouwbare onderzoeken doen die hoogbegaafdheid kunnen vaststellen.
Je kindje kan natuurlijk wel al de kenmerken van hoogbegaafdheid hebben, maar hoe dit zich dadelijk gaat ontwikkelen is gewoon afwachten. Misschien is je kindje wel gewoon goed begaafd.

Ik heb op school (ik ben juf) al een paar keer meegemaakt dat ik een hoogbegaafd kind in de klas had. Ik kan je vertellen het zijn niet de gelukkigste kinderen. Ze hebben vaak een kloof tussen het hun begaafdheid en het sociaal emotionele. Sommige kinderen kunnen zich hierdoor heel moeilijk staande houden. Ook zie je bij deze kinderen vaak een autistische stoornis.
We hebben nu een kind op school waarvan de ouders zeker weten dat het kind hoogbegaafd is. Ze hebben het kind al verschillende testen laten ondergaan maar er komt niet dat uit wat ze willen. Ze blijven hameren op uitdaging enz. Over de testen zeggen ze alleen maar dat die niet aansluiten bij wat zij zien. Het kind is doodongelukkig want die moet allemaal moelijke dingen van de ouders doen, waar het nog helemaal niet aan toe is. Deze ouders willen dus gewoon een hoogbegaafd kind.

Blijf je kind stimuleren en goed ik de gaten houden. Als ze dadelijk oud genoeg is zou ik zeker een test laten doen, dan weet je het immer zekers. Maar laat je kind ook vooral kind zijn zonder dat er nu al een etiket op geplakt wordt.
En vooral geniet   van je dochter!!

Groetjes Anninas
 
Terug
Bovenaan