hoogbegaafd

Een half jaar geleden, onze zoon zat toen nog op de psz, kregen we te horen dat we misschien maar eens moesten overwegen om een intelligentietest af te laten nemen ivm hoog iq.
Ondertussen zit hij op de kleuterschool, en hebben we geen test afgenomen, maar letten we wel op, en hebben ook de school ingelicht over de mogelijkheid van hoogbegaafdheid.

Zijn er hier nog meer ouders die er iets van weten, of erover mee willen/kunnen praten? Wij hebben in familie en vriendengroep geen oudere kindjes zitten, dus ook geen vergelijk voor wat hij zegt en doet.

Consultatiebureau doet er niets mee, en op school weet ik het nog niet. Ze hebben wel plusklassen, en een van zijn twee juffen heeft vorig jaar een cursus gehad over hoogbegaafdheid. Voorlopig wachten we het nog even af dus, maar ben wel niewsgierig naar anderen.

Gr Liesje
 
Mijn oudste is nu 2 jaar en 2 maanden. Op cognitief vlak loopt ze nu tussen de 3,5 en 4 jaar. Behoorlijk voor dus. Op sociaal vlak is ze gemiddeld.
Het kan nog alle kanten op maar ik hoop niet dat haar voorsprong groter wordt want ik had het als kind ook en dat is me niet echt bevallen. Ik werd zelf erg lui omdat alles me kwam aanwaaien. En toen ik dus echt mn hersenen moest gebruiken wist ik niet goed hoe ik dat moest aanpakken omdat de noodzaak er nooit eerder was......

Ik zou wel in de gate houden of het hem allemaal niet te makkelijk afgaat. Zeker als ze wat ouder worden kunnen hoogbegaafde of 'gewoon wat slimmere' kinderen snel als opschepperig worden bestempeld door klasgenootjes. En emotioneel zijn ze vaak echt nog kinderen die met leeftijdsgenootjes willen omgaan.
Als je een test laat doen weet je wel in hoeverre je stappen moet ondernemen want een kind dat zich in moet houden op school wordt er ook niet gelukkiger van!

Mijn dochter van 2 jaar 2 maanden gebruikt nu alweer een aantal weken woorden als 'eigenlijk', 'omdat' en 'natuurlijk'. Haar zinnen bestaan gerust uit 8 of 9 woorden..... Hoe is de taalontwikkeling bij jouw zoontje?
 
Lees nu eigenlijk pas je bericht, want is dacht dat het plaatsen van mijn bericht mislukt was, haha.

Taalontwikkeling is erg goed. Hij heeft veel interesse in letters. Hij zit sinds 3 weken op de kleuterschool, en weet al wat lettergrepen zijn, en kan ze van alle woorden zo opnoemen. Rijmen e.d. doet hij al heel lang. Woorden als eigenlijk, omdat en natuurlijk snapt hij al heel lang. Wat jij vertelt over jezelf heb ik iets minder ervaren. Toch weet ik ook wel dat de havo, en mijn vervolgopleiding me zijn komen aanwaaien. Ik heb er echt bijna niets voor hoeven doen.

Ik merk aan mijn zoon dat hij echt uitgedaagd moet worden met speelgoed dat zeker 1 a 2 jaar voor hem uit loopt. Als zijn interesse in letters net zo blijft als nu, dan leest hij nog met de zomervakantie (dan 4,5 jr oud). Rekenen doet hij ook al een tijdje. Sommetjes, met gebruik van zijn, en evt onze vingers, bij meer dan 10 vingers, tot bijna 20 met optellen en aftrekken. En terugtellen van 10 naar 0 is ook al een hele tijd geen enkel punt.

Bovendien heb ik ook nog een dochtertje van ruim 3,5 jr. Ook zij lijkt me hoogbegaafd. Ze puzzelt met gemak een puzzel van 20 stukjes die ze nog niet eerder gemaakt heeft in elkaar, dus heb ik ze maar aan een puzzel van 60!!! stukjes gezet. Dat lukt dan nog niet helemaal, maar ze komt best een eind (zeker 20 a 25 stukjes). Daarnaast doet zij ook steeds of ze dingen nog niet weet. Zoals de kleuren. Maar ze kent ze wel degelijk.

Hoe zit dat bij jou. Is je dochter je enige kind, en zie je ook dingen bij evt. andere kinderen?
 
Ik heb nog een dochterje van nu 13 maanden dus die is helemaal nog niet met letters enz. bezig. Ze zegt al wel zo'n 15 woorden dus het ziet er naar uit dat ook zij niet veel moeite met taal heeft! Ook loopt ze al vanaf 10,5 maand en ik heb me laten vertellen dat dat een indicator kan zijn voor een hoger iq..... Gisteren wees ze steeds naar speelgoed en zei erbij: mij mij..... daar moet ik dan om lachen want ze ziet er nog gewoon uit als een baby.......

Mn oudste is ook al met letters bezig. Ze wil ze aanwijzen zodat ik kan vertellen welke letter het is. Ook cijfers vindt ze leuk. Idd wat jij zegt over speelgoed is hier ook vaak. Speelgoed voor kleuters is hier favoriet, dus ook zo'n 1,5 a 2 jaar verder dan de kalenderleeftijd en dan met name legpuzzels vindt ze leuk. Voor haar tweede verjaardag heeft ze een peuter laptop gehad, maar na 3 keer spelen heeft ze het hele programma al door en is er niets meer aan. Ik vindt dat wel moeilijk hoor, om ze die uitdaging te kunnen blijven bieden. Ze is trouwens ook snel driftig en geirriteerd. Herken jij dat bij jouw kids ook?
 
Eerder bij de jongste (van bijna 3). De oudste zei dingen die we niet verstonden, maar zei het dan op een andere manier, en dan weer op een andere manier, net zo lang tot we hem begrepen. Dat vond ik wel knap.
Voor de kerstvakantie kwam hij thuis uit school, en sinds dien weet hij precies wat lettergrepen zijn. Welk woord we hem ook voorschotelen, hij weet hoeveel lettergrepen het zijn.
De jongste tekende twee weken geleden een poppetje met een hoofd, lijf (pas 5 a 6 jarigen doen dat!), en dan armen en benen aan het lijf vast met ogen, mond en haren zei ze en ze tekende een staart op het hoofd. Echt helemaal verbaast was ik, want tot dan was het eigenlijk alleen nog maar 'krassen'.

Ze verbazen me met name in de spraak en denkvermogen. Ze vragen uit hunzelf 'gaat het mam' als ik iets'lastigs doe, zeggen 'dat ruikt lekker' of 'he, de openhaard staat aan' als we uit de auto stappen omdat hij dat ruikt. 'Mam, heb je je portemonnee bij' hoorde ik ook als we weggingen omdat hij daarvoor wel eens gemerkt had dat ik hem vergeten was. En allebei geven ze ongevraagd complimentjes aan elkaar over dingen die ze doen. Zo leuk om te zien en horen!

Die uitdaging, ja, ik weet het soms ook niet meer hoor. Die legpuzzels, dat vinden ze hier ook leuk (ik zelf ook trouwens haha). De jongste legt nu 20a 25 stukjes goed in elkaar, ook hele nieuwe die ze nog nooit eerder gedaan heeft, en de oudste 60 stukjes. Had de jongste laatst ook de 60 stukjes gegeven. Ze kwam een heel eind, maar merkte dat het nog net teveel was.

Mijn kinderen vooral de oudste zit graag achter de computer. moet je maar eens kijken op spelletjesplein.nl. Daar staan een heleboel links op naar websites met spelletjes voor onze peuters. Ook de jongste heeft de bediening van de muis (kindermaatje) al een tijdje door en speelt er spelletjes van bijv. het wnf.

Verder heb ik een werkbank van bosch. Met een echt hoeten stoeltje, dat evt. kapot mag is het een bron van vermaak. Er wordt op gezaagd, gemeten en afgetekend, gehamerd enz. In de zomer spelen met een kannetje met kopjes met echt water of limonade erin vinden ze ook allebei erg leuk. En sinds kort heb ik ook technisch duplo in huis. Soort technisch lego, maar dan dus op duploformaat en zonder kleine losse onderdelen. Echt super voor de kinderen.
En tot slot moet ik ook zeggen dat muziekinstrumenten het hier ook goed doen. Ik speel zelf piano en ben gek op muziek. Ik draai dan ook erg veel muziek voor de kinderen. Heb verschillende soorten. Ga ook met ze naar het theater, en koop dan de muziek van de voorstelling. We hebben thuis 2 gewone en een electrische gitaar voor de kinderen, blokfluiten, mondharmonica, trommel, pianootje, rasp, sambaballen, bellen enz. Bij mijn ouders ligt een oude dwarsfluit, en ook daar willen ze graag op spelen. In een gekke bui hebben we dat wel eens gedaan, en dat blijft leuk en spannend.

Even iets anders. Kom je toevallig ook uit de omgeving van rotterdam/delft? Nou, wie weet hoor ik nog wel wat van je. Ik vergeet hier vaak te kijken. Ben eigenlijk bijna nooit op het forum te vinden, dus je mag me ook gewoon mailen als je wilt: ikbenschatje@yahoo.com

Groet, Liesje
 
Hoi Liesje,

Hier ervaring met mijn dochter november 2006.
Wij hebben haar wel laten testen, niet om haar iq te weten, maar meer omdat wij geen iee hadden hoe we haar konden uitdagen en ze erg gefrustreerd raakte. Nu hebben we tips gekregen van de tester en hebben we al een heel ander kind. De school doet nu ook wat met de tips en hopelijk krijgt ze weer een juiste werkhouding, want door te weinig uitdaging is mijn dochter een onderpresteerder geworden. De tester vertelde wel dat ze zo jong niet kan testen of ze hoog begaafd is, maar ze heeft wel een dikke ontwikkelingsvoorsprong.

Vraag maar raak, misschien dat ik dezelfde ervraing heb. En tips voor mij zijn ook wel welkom.


Groetjes
 
Een beetje een late reactie, maar toch:
Laat het kind alsjeblieft zo snel mogelijk testen!

Ik heb geen ervaring met een eigen kind, maar met een oudere broer (nu eind 20). Bij hem is het veel te laat vastgesteld. Daardoor is hij met school gestopt op de middelbare school en is hij vreselijk depressief geweest. (Ook aan de drugs geweest. Gelukkig geen zelfmoord gepleegd.) Nu gaat het wel weer beter met hem, psychisch, maar hij loopt nog steeds bij een psychiater en hij heeft nog steeds geen enkele opleiding afgemaakt. Ook is hij sociaal niet erg vaardig en heeft geen echte vrienden.

Het is niet om je kind in een hokje te plaatsen. Het gaat erom dat je leert begrijpen op welke manier hij denkt (hoogbegaafden denken anders) en hem begrijpt. Daardoor heeft hij in elk geval het gevoel begrepen te worden. Ook kun je hem op die manier steunen in zijn sociale vaardigheden. Die steun zal hij heel hard nodig hebben!
Verder kan er bij hoogbegaafden Asperger (vorm van autisme) voorkomen. Ook daar is best mee om te gaan, als je maar weet dat hij het heeft. Dan kun je hem ook daarmee leren omgaan.

Als je deze dingen niet weet kun je echt problemen (helpen) veroorzaken bij het kind (onbedoeld natuurlijk, maar toch). Kinderen die hoogbegaafd zijn hebben het moeilijk in deze wereld. Ze kunnen alle steun gebruiken, vooral van hun ouders. Bij mijn eigen kind hou ik het goed in de gaten, maar die is nog maar 9 maanden.

Sterkte ermee, dat zul je nodig hebben als hij inderdaad hoogbegaafd is.

Groetjes,
zus van een hoogbegaafde.
 
Terug
Bovenaan