Eerder bij de jongste (van bijna 3). De oudste zei dingen die we niet verstonden, maar zei het dan op een andere manier, en dan weer op een andere manier, net zo lang tot we hem begrepen. Dat vond ik wel knap.
Voor de kerstvakantie kwam hij thuis uit school, en sinds dien weet hij precies wat lettergrepen zijn. Welk woord we hem ook voorschotelen, hij weet hoeveel lettergrepen het zijn.
De jongste tekende twee weken geleden een poppetje met een hoofd, lijf (pas 5 a 6 jarigen doen dat!), en dan armen en benen aan het lijf vast met ogen, mond en haren zei ze en ze tekende een staart op het hoofd. Echt helemaal verbaast was ik, want tot dan was het eigenlijk alleen nog maar 'krassen'.
Ze verbazen me met name in de spraak en denkvermogen. Ze vragen uit hunzelf 'gaat het mam' als ik iets'lastigs doe, zeggen 'dat ruikt lekker' of 'he, de openhaard staat aan' als we uit de auto stappen omdat hij dat ruikt. 'Mam, heb je je portemonnee bij' hoorde ik ook als we weggingen omdat hij daarvoor wel eens gemerkt had dat ik hem vergeten was. En allebei geven ze ongevraagd complimentjes aan elkaar over dingen die ze doen. Zo leuk om te zien en horen!
Die uitdaging, ja, ik weet het soms ook niet meer hoor. Die legpuzzels, dat vinden ze hier ook leuk (ik zelf ook trouwens haha). De jongste legt nu 20a 25 stukjes goed in elkaar, ook hele nieuwe die ze nog nooit eerder gedaan heeft, en de oudste 60 stukjes. Had de jongste laatst ook de 60 stukjes gegeven. Ze kwam een heel eind, maar merkte dat het nog net teveel was.
Mijn kinderen vooral de oudste zit graag achter de computer. moet je maar eens kijken op spelletjesplein.nl. Daar staan een heleboel links op naar websites met spelletjes voor onze peuters. Ook de jongste heeft de bediening van de muis (kindermaatje) al een tijdje door en speelt er spelletjes van bijv. het wnf.
Verder heb ik een werkbank van bosch. Met een echt hoeten stoeltje, dat evt. kapot mag is het een bron van vermaak. Er wordt op gezaagd, gemeten en afgetekend, gehamerd enz. In de zomer spelen met een kannetje met kopjes met echt water of limonade erin vinden ze ook allebei erg leuk. En sinds kort heb ik ook technisch duplo in huis. Soort technisch lego, maar dan dus op duploformaat en zonder kleine losse onderdelen. Echt super voor de kinderen.
En tot slot moet ik ook zeggen dat muziekinstrumenten het hier ook goed doen. Ik speel zelf piano en ben gek op muziek. Ik draai dan ook erg veel muziek voor de kinderen. Heb verschillende soorten. Ga ook met ze naar het theater, en koop dan de muziek van de voorstelling. We hebben thuis 2 gewone en een electrische gitaar voor de kinderen, blokfluiten, mondharmonica, trommel, pianootje, rasp, sambaballen, bellen enz. Bij mijn ouders ligt een oude dwarsfluit, en ook daar willen ze graag op spelen. In een gekke bui hebben we dat wel eens gedaan, en dat blijft leuk en spannend.
Even iets anders. Kom je toevallig ook uit de omgeving van rotterdam/delft? Nou, wie weet hoor ik nog wel wat van je. Ik vergeet hier vaak te kijken. Ben eigenlijk bijna nooit op het forum te vinden, dus je mag me ook gewoon mailen als je wilt: ikbenschatje@yahoo.com
Groet, Liesje