hoogte van de baarmoeder

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal, Weet iemand van jullie wat de (gemiddelde) hoogte van de baarmoeder moet zijn bij 33 weken? Afgelopen dinsdag heb ik controle gehad en de hoogte kwam overeen met de hoogte van 2 weken geleden. De vk zei dat ik me daar niet druk om moest maken , want er kan verschil zitten tussen de manier van meten (2 verschillende vk) en dan de hoogte prima is voor het aantal weken. Maar dat zei de eerste verloskundige bijd e vorige controle ook al. Omdat ik best een kleine buik heb, maak ik me hier toch zorgen om. Bij 28 weken heb ik een extra groeiecho gehad, maar toen was alles goed. En bij elke controle zegt de vk dat alles goed groeit. Maar ben toch best onzeker.
Ik heb al op internet gezocht, maar kan nergens   een overzicht vinden van de baarmoederhoogte (als zoiets uberhaupt bestaat)...
Alvast bedankt!

Hoi Gingie,

Mijn buik is ook aan de kleine kant, net als jij 2 cm onder de maat. Toch ben ik niet voor een extra groeiecho geweest ( ben nu 37w4d zwanger). Mijn vk vinden er voldoende baby in mijn buik zitten. Bovendien begin ik sinds een week  flink te groeien, net als bij mijn andere zwangerschappen.
De ene buik   is nu eenmaal groter dan de ander, net als de ene baby zwaarder/groter is bij de geboorte dan de ander. Ze moeten er ook uit, dus ik zou zeggen, wees blij met dit
bescheiden maatje. Als de vk het niet vertrouwen, sturen ze je echt wel door.

Geniet lekker van je zwangerschap, voor je het weet is het tijd om te bevallen.

Groetjes,

Suus

hallo.
ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn buik.
en heb met 30 weken een extra groeiecho gehad, en alles was ook prima.
ik maakte me ook veel zorgen maar dat moet je echt niet doen hoor!!
ik ben nu 39 weken en 3 dagen en mijn kleine beeb heeft een behoorlijke groei spurt gemaakt.
tot 35 weken had ik nog steeds een klein buikje.
maar de laatste weken kan je nog behoorlijk hard groeien.
mijn vk zei toen ook dit word niet een groot buikje!!
nou en je zou me nu eens moeten zien zo op het laatst.
maak je maar geen zorgen, je vk zal het ook wel goed in de gaten blijven houden, je zal straks zien dat je buikje nog echt wel wat groeit.
succes.

groeten annelies

Ik heb in een zwangerschapsboek dat de baarmoederhoogte in cm + 4 ongeveer overeen moet komen met het aantal weken dat je zwanger bent.

Ik ben dan wel zwanger van een tweeling! Toen ik controle had met 17+6 was mijn baarmoederhoogte 20 cm, wat dus zou overeenkomen met een eenlingzwangerschap van ongeveer 24 weken. Mijn baarmoeder loopt dus een aantal weken voor, wat op zich logisch is bij een tweelingzwangerschap.

Bij 33 weken zou je baarmoederhoogte dan ongeveer 29 cm moeten zijn?

P.S. Als je bij 28 weken een groei-echo hebt gehad, dan zou ik me geen zorgen maken, ook al is je baarmoederhoogte misschien te weinig bij de duur van je zwangerschap. Sommige vrouwen houden gewoon een kleine buik, dat heeft te maken met de bouw van je lichaam.

Hoi,

Mijn baarmoeder ligt wat hoger maar dat komt door dat ik een smalle baarmoeder heb. Het zal dus ook wel te maken hebben met je eigen lichaamsbouw...
Ik zou me niet te veel zorgen maken, de verloskundige hou je goed in de gaten toch?
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan voor een ander denk...
Succes met de laatse loodjes en geniet ervan!
Liefs Jess, mama van Yara en 31wk 1 dg zwanger van onze tweede!

Het gemiddelde is idd zoals Sassie beschrijft, maar het is een gemiddelde. Plus of min 2 weken wordt meestal ook als normaal beschouwd, zeker als je consequent 'te laag' of 'te hoog' staat. Ieder heeft een eigenlijk lichaamsbouw en ook een eigen 'bouw' van de baarmoeder.

Ik weet dat het makkelijk roepen is, hoor, maar ik zou toch proberen je er niet druk om te maken.

Ik ken het verhaal van de andere kant, bij mijn 1e stond mijn baarmoeder 4-5 weken hoger dan gemiddeld. Ik ben eindeloos getest op suikerziekte en heb meerdere groeiecho's gehad, maar ik had simpelweg een groot kind (9 pond bij geboorte) en de neiging erg hoog te dragen. Nu bij de 2e staat mijn baarmoeder vanaf het begin wederom hoger dan gemiddeld. Mijn verloskundige heeft al aangekondigd dat als het weer 4-5 weken wordt, ik weer precies dezelfde onderzoeken zal krijgen, al maakt ze zich daar niet druk om. En ik ook niet.

Iedereen is toch zwanger op zijn eigen manier...

Succes!

Groetjes, Karin
21+1 wkn

Terug
Bovenaan