Hoogzwanger en vriend alleen maar werken

Hoi iedereen,

Ik weet zelf niet meer zo goed wat ik moet denken of doen. Ik ben 33 weken zwanger en m’n vriend begint om 4 uur met werken en is meestal pas 8/9 uur thuis. Eten doen we nooit samen en huishouden komt er dan niet van omdat hij moe is en naar bed gaat. Ik zit er best doorheen ik kan zelf niet veel meer doen, ben snel moe en kortademig maar probeer wel zoveel nog te doen thuis. Boodschappen doen lukt al niet meer. Z’n baas geeft hem altijd extra werk. Hij werkt om de week ook nog op een zaterdag. Nu vroeg z’n baas om weer een extra zaterdag te werken terwijl we genoeg te doen hebben. Ik ben er gewoon zo klaar mee dat hij er bijna nooit is en tijd samen hebben we ook niet. Ik probeer wel met vrienden af te spreken maar dat gaat ook niet altijd. Ik wordt hier zo ongelukkig van en hij heeft het ook vaak gezegt tegen z’n baas maar die houd echt geen rekening met ons. Terwijl hij zelf pas weer vader is geworden. M’n vriend zegt ook altijd maar ja om hem maar tevreden te houden. Ik wordt gewoon heel ongelukkig en weet niet meer wat ik moet doen?

Hmm dat klinkt niet naar een normale werkweek. Er zit een wettelijk maximum op het aantal uren dat je mag draaien. Mocht je daar overheen gaan, moet hier een vergunning voor zijn. Ik zou dit even checken. Het klinkt voor mij heel erg vreemd...

En wat voor werk doet hij dan? Idd mag je niet zomaar meer werken dan bepaald maximum aantal uren. En wAarom zegt hij dan maar steeds ja. is hij bang zijn baan te verliezen? wil hij meer inkomsten genereren nu er een kleine komt?

Misschien eens duidelijk aangegeven dat jij het op het moment niet aankan, en hem vragen of vrij te nemen, of dat jullie anders een huishoudelijke hulp aan moeten nemen?

Ik denk dat je vriend eerst moet leren om nee te zeggen tegen z'n baas. Die maakt nu een soort van misbruik van hem, omdat hij toch altijd wel komt werken. Maar gaat hij straks als de baby er is ook nog zoveel werken? Laat je vriend een gesprek aangaan met zn baas waarin gezegd wordt wat hij wil mbt hoeveelheid werken. En dan is het aan je vriend om zich daar ook aan te houden en dus nee te zeggen als het teveel wordt.

Volgens mij mag zijn baas dit helemaal niet van hem verwachten. Er klopt daar iets niet. Even goed contract en CAO doorlezen lijkt me. Ik ben het er ook mee eens wat hierboven gezegd wordt, je vriend mag wel leren wat meer voor zichzelf op te komen. Hij wordt tenslotte ook binnenkort vader, dan is die skill niet overbodig! Zou echt snel de arbeidsvoorwaarden doornemen, dan heb je vrij vlot duidelijkheid denk ik. Succes!

Dankjewel voor jullie tips!
Hij is vrachtwagenchauffeur en inderdaat vraagt zijn baas veel te veel van hem en dat moet stoppen zeker als de kleine er is! Hij moet inderdaat een goed gesprek gaan hebben met z'n baas en leren nee te zeggen.

Terug
Bovenaan