hoop en wanhoop

Beste Lena,

Het lijkt lang geleden dat ik me vaak zo voelde als jij nu beschrijft. Ik ben inmiddels 35 weken zwanger (en ik vergeef het je dat je dit niet wilt lezen) maar heb daar ruim 4 jaar op moeten wachten. Die 4 jaar waren erg zwaar en ik herken zo goed wat je schrijft, je ongelukkig voelen, dat tergende geschipper tussen hoop en wanhoop en teleurstelling. Ook het afgunstige gevoel wanneer je hoort van mensen die wel zwanger zijn geworden, afschuwelijk is dat.
Mijn man en ik hebben destijds het hele onderzoekstraject bij de gyn. doorlopen. Die concludeerde dat er geen enkele aanwijsbare oorzaak was voor onze kinderloosheid. Hij heeft nog wat behandelingen voorgesteld, maar wij hebben bewust gekozen daar niet op in te gaan. Ik was tenslotte gezond en wilde al die poeha niet aan mijn lijf.
Ruim een jaar geleden stortte ik helemaal in van emotionele uitputting en zat even helemaal vast met mijn verdriet. Ik heb toen -eindelijk- hulp gezocht o.a. door te praten met een psycholoog. En als donderslag bij heldere hemel ondekte ik halverwege de zomer dat ik zwanger was, zomaar spontaan. Een echt totaal onverwacht wonder!
Mijn advies voor jou en al die anderen die zo lang moeten wachten op hun zwangerschap is: accepteer je wanhoop, je verdriet, je ongeduld, je teleurstelling, je angsten en al die andere gevoelens want die heb je terecht. Maar probeer daarnaast te leven met een focus op de goede dingen in je leven. Ik weet hoe makkelijk dat klinkt en hoe moeilijk het daadwerkelijk is. Heel veel sterkte, houd moed!

Nou, een felicitatie voor jou is toch zeker op z'n plaats zou ik denken.
Geniet van de laatste weken.
Je verhaal is wellicht een lichtpuntje voor enkelen.
Audrey

hoi marjanne

wat ben ik het eens met jou verhaal, en hoe mooi heb jij dat op papier gezet. Ik herken het als geen ander en het is ook zeker mijn advies. Hoe zeer ik het ook snap, ik weet zeker dat een heleboel meiden die maar niet zwanger willen worden er gewoon simpelweg veel te veel mee bezig zijn. en ik kan het weten, ooit werd zwanger worden voor mij ook een ware obsessie. Na een heleboel tegenslagen zoals een tweeling verliezen bij 17 wkn zwangerschap na ivf, een scheiding, nwe relatie ben ik nu de supertrotse moeder van kim, 13 mnd oud. net op het moment dat ik geaccepteerd had dat we dan maar met zijn tweeen zouden blijven, was ik zomaar ineens zwanger. Ik ben er van overtuigd dat dat kwam doordat ik alles op een rijtje heb kunnen zetten en niet meer zo met zwanger worden bezig te zijn. Maar ja hoe doe je dat als het je liefste wens is? een echt advies voor alle meiden op dit forum heb ik niet, want het is zeker niet makkelijk. Maar net zoals jij al zegt: focus je op alle wel positieve dingen in het leven. en vergeet niet van elkaar te blijven houden in zo'n moeilijke tijd.

liefs en groetjes sandra

Terug
Bovenaan