Hoop op advies van jullie

Hallo moeders!
Ik hoor eigenlijk niet op dit forum: ben zelf 21 weken in hele blije verwachting, maar ik heb een probleem. Ik ga nu steeds meer nadenken over het borstvoeden: dat wil ik erg graag gaan doen, maar ik ben zoo bang dat het niet gaat lukken. En dat komt door het volgende:
ik heb hele kleine borsten, zijn tot nu toe maar een klein beetje gegroeid, maar heb nog steeds Cup-a. Dit is denk ik nog geen probleem, maar daarbij komt dat ik het, in tegenstelling toch bijna alle andere vrouwen, heel erg vervelend vind, als er iemand aan mijn tepels komt! Mijn man is daar inmiddels wel aan gewend, maar het idee dat ik straks dagelijks een kindje aan mijn tepels heb, word ik helemaal kriebelig van. Daarbij komt, dat ik hele kleine tepelhoven heb en ik lees overal dat je tepels groter gaan worden en uit gaan steken, maar bij mij is dat allemaal niet het geval!!
Ook lees ik vaak dat je tijdens je zwangerschap al gele melk-plekken in je pyama kunt vinden omdat je tepels al gaan 'oefenen'. Ook dit heb ik niet!!
Ik hoop dat jullie mijn zorgen kunnen verhelpen! Heeft iemand ook kleine tepels en is het borstvoeden toen wel of niet gelukt??
Ik wil gewoon wat zekrheid!
PS: je hoeft niet 'naar mijn mond te praten', als je serieus denkt dat het niets word met mij, mag je het ook eerlijk zeggen...
Maar ja, liever heb ik dat een van jullie ook van die 'gevoelige en kleine' tepels had en dat het toch goed kwam...
Ik hoop van jullie te horen,
veel plezier met jullie kleintes,
groetjes Flower
 
Hoi Flower.

Dat je kleine borsten hebt, heeft niks te maken met het feit dat je misschien geen borstvoeding zou kunnen geven hoor! Ikzelf had voor mijn zwangerschap ook een A-cup. Weliswaar is dit uiteindelijk een B-cup(je) geworden,maar toch...
Wat jij zegt over die gele plekken had ik ook niet.
Pas nadat mijn dochter geboren was kreeg ik dat. Ik heb maar heel kort volledge borstvoeding gegeven omdat ik simpelweg niet genoeg heb, voor wat zij nu nodig heeft. Dus ik geef nu half om half zeg maar. (half algekolft borst/flesvoeding)
Als je borstvoeding geeft moet je ook heel veel drinken, en aangezien ik niet zo'n drinker ben schiet dat bij mij dus niet op.
Wat jij ook zegt over, dat je man niet aan je tepels mag komen, had ik ook! Deed gewoon zeer, en vroeg me ook af hoe het in hemelsnaam mogelijk zou zijn dat daar een kindje met alle macht aan zou zuigen dan. Nu moet ik zeggen dat dat 100% meevalt hoor! Ik heb liever mn dochter aan de borst, dat dat mij man er aan zit!
Ik hoop voor jou dat je gewoon borstvoeding kan geven, want het kan echt wel. Heel veel succes!

Groetjes, Mama van Mila (4-10-2003)
 
Hoi Flower,

Ik denk niet dat je je van te voren al te druk moet maken, dat werkt alleen maar averechts. Ik heb nog nooit gehoord dat het om die reden niet zou lukken. En wat je tepels betreft, volgens mij worden die kwa gevoel zoiezo anders en het is niet te vergelijken met als je partner eraan zit. Ik vond borstvoeding geven helemaal geweldig maar helaas had ik na drie weken niet meer genoeg voedingsstoffen erin zitten. Ik ben ook geen melk/vocht verloren tijdens mijn zwangerschap. Dus meid, maak je niet te druk. Het zal heus wel goed komen en zo niet, fles is ook prima hoor.

Fijne zwangerschap en bevalling

Groetjes Syl
 
Hoi Flower,

Maak je geen zorgen, ik had precies hetzelfde als jij. Kleine borsten, minitepels en ook nog eens gevoelige tepels. Maar ik geef inmiddels al 7 maanden borstvoeding aan mijn dochter en het gaat perfect. Mijn tepels groeiden pas beetje aan het eind van de zwangerschap en na de geboorte. En ik verloor ook nog geen melk van te voren. Dus het komt allemaal goed hoor! Geniet gewoon lekker van je zwangerschap en maak je nog geen zorgen!
Groetjes,

Ans
 
Hoi Flower,

Ik heb dezelfde ervaring als Ans.
Kleine borsten, kleine tepels maar ik geef nu ook al ruim 6 maanden borstvoeding. Je borsten en ook je emoties passen zich aan zodra je kindje is geboren. Dat is het mooie van die hormonen. Het enige wat telt is je kindje voeden. Dat was mijn ervaring. Maak je maar geen zorgen en geniet van je zwangerschap.
Succes!
Groetjes,

Miranda
 
Wat een lekkere positieve verhalen.

Goed nu een iets mindere dus, Ik heb 13 jaar geleden een borstverkleining gedaan. Van een H naar D cupje. En heb mijn tepels laten verzetten zonder ze te laten verwijderen. Dat betekend dus dat ik gewoon borstvoeding kon geven.

Ja ja, had je gedacht, Ik had dus voeding genoeg, stuwing zat, maar hele gevoelige borsten, en dan ook nog een baby die alleen maar lebberde. Het werd een drama en na 1 week heb ik besloten het niet langer te doen.

Dus heb je nu grote of kleine borsten, dat maakt helemaal niets uit, het is gewoon afwachten.
Dit is allemaal drie en half jaar geleden gebeurt inmiddels hebben we een tweede kindje, en om de drama's van de vorige niet te laten herhalen heb ik besloten om direkt met de fles te beginnen.

Groetjes en veel suc6 Mirela
 
Lieve moeders,
Dank jullie wel voor jullie reactie. Ik kan me denk ik met de meesten van jullie wel enigszins vergelijken en ben door jullie verhalen gerustegesteld. Ik wacht het allemaal wel af tot de bevalling. Maar ik vind hetwel fijn om het even van jullie (ervarenen) te horen.
Mirela ook bedankt voor je verhaal. Het maakt dus niet uit of je grote of kleine borsten hebt...
Gr. Flower
 
Hoi Flower,

Ook hier ervaring met kleine borsten/tepels en bv. Toen ik zwanger was van Justin had ik ook 'maar' een cupje A en minitepeltjes. Als ik andere tepels zag... Intussen, 2 kids verder, heb ik een aardige B-cup (ook maar de vraag hoe dat wordt als we stoppen met de bv) en ook behoorlijk grotere tepels dan voordat ik bv gaf. Bij mij is het intussen dus wel veranderd, maar mijn kleine tepels hebben geen problemen gegeven met het geven van de bv.

Verder kan ik je nog aanraden om als voorbereiding eens een info-avond of minicursus bv van één van de bv-organisaties (VBN of LLL) te bezoeken. Je kunt info vinden via www.borstvoeding.nl. Ik weet van VBN bij mij in Almere dat ze minicursussen geven van 3 avonden, waarin je alle ins en outs van bv te horen krijgt, dus ook mogelijke problemen en hoe je die aan kunt pakken. Gewoon puur de informatie. Als je dan nog fv zou willen geven, is dat ook goed, dus geen pusherig gedoe ofzo. Voordeel vind ik ook dat je dan de (of een) vrijwilliger al eens hebt ontmoet, waardoor de drempel lager is om contact op te nemen, mochten er toch nog problemen ontstaan.

Geniet nog even van de zwangerschap en voor straks een goede bevalling en een heel fijne bv-tijd toegewenst.

Groetjes en liefs, Henrike, mv Justin (2,3 jr) en Anique (7 mnd)
 
Terug
Bovenaan