hoor testjes

Hallo,

ik ben nu 33 weken zwanger en heb al een doof dochtertje, nu zijn we uiteraard bang dat de volgende ook doof is, heeft iemand suggesties voor testjes om te kijken of de baby (in de buik) op geluiden reageert???
Zijn er meer mensen hier met dove of slechthorende kinderen???

Alvast bedankt.
 
Hallo Angela,
In de eerste week dat je kindje geboren is, komt de wijkverpleegster langs voor de hielprik en zij doet dan ook meteen een gehoortest. Vroeger vonden die testen plaats als je kind een maand of 9 oud was, maar nu echt als je kind een dag of 3 oud is.
Daarvoor heeft 't weinig nut om dat uit te testen.
Mijn dochter heeft in de buik nooit op harde geluiden gereageerd, terwijl er niks aan haar oren mankeert. Mijn zoon reageerde wel als er bijv. hard een deur dichtsloeg. Maar wat dan nog. Alleen een test na de geboorte kan uitsluitsel brengen. Ik hoop voor je dat je een kerngezond kind krijgt.
 
Waar deze wijsheid vandaan komt weet ik niet maar de wijkverpleegster die van-de-week bij ons kindje de hielprik kwam doen heeft echt geen gehoortest gedaan hoor!!!
 
Dit kan kloppen. Deze test is nog niet overal gebruikelijk. Voornamlijk in de grote steden wordt dit toegepast. Deze test wordt dan ook pas sinds vorig jaar gebruikt. Mijn jongste dochter was net te vroeg geboren. (Feb.2003) Ik had voor allebei een muziekdoosje dat ik savonds afspeelde als ik in bed lag, daar reageerde ze op misschien is dit een idee. Veel sterkte verder, ik hoop dat alles goed komt.

Mirke
 
O, dit verbaast me hogelijk. Ik ging er vanuit dat dit in heel Nederland was. Mijn dochtertje is in nov. 3000 geboren in Heerhugowaard. Dus geen grote stad, maar zij kreeg dus gelijktijdig met de hielprik de hoortest. Juist omdat blijkt dat dit voor de latere ontwikkeling beter is dat doofheid snel ontdekt wordt.
Maar Angela, neem anders gewoon al voor de bevalling contact op met een consultatiebureau in de buurt. Vraag of je onder hun valt met de latere babycontroles en vraag of je ook in de eerste week de hoortoets voor je kind kunt krijgen. Dan heb je in elk geval zekerheid.
Die hoortoets is echt in 6 seconden gebeurd. Ze stoppen een dingetje in het oor van je kind en aan minuscule reacties registreert de wijkverpleegster of je kind kan horen of niet.
 
Bedankt voor de reacties, ik had al wel gehoord van de verloskundige dat er nu een hoortest in de eerste levensweek van de baby gedaan word, ik ga er sowiezo even achteraan. Maar het ongeduld om het te weten slaat toe (om het maar zo te zeggen) vandaar dat ik wil proberen of hij ook al in de buik op geluiden reageert. Éen keer kreeg ik een flinke schop toen mijn dochtertje een keukenkastje dichtknalde, maar ik weet niet zeker of dit toeval was of niet, en om nou met deuren te gaan knallen.... in elk geval bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan