hopeloze moeder

Lieve mama's.

Hier een hopeloze moeder.<span style="line-height: 1.5;">Mn zoontje van 2 jaar en 8 maanden praat nog niet. Hij zegt enkele woordjes. Zoals die, nee, ja. Hij begrijpt alles wat ik zegt. Als ik hem vraag om wat te doen dan doet hij t ook.</span>

Sinds 2 weken gaat hij naar de psz. Sindsdien brabbelt hij hele verhalen in eigen taal. Hij zegt hele zinnen die ik niet begrijp.

Is t dat hij wil praten. Ik hoorde dat voor ze praten ze brabbelen in eigen taal klopt dit.



 
Er zijn verhalen van kinderen die hun eigen taaltje ontwikkelen, maar kan ook iets in de psyche zijn.

Zit er bijvoorbeeld autisme in de familie?
 
Ik zou me niet te veel zogen maken hoor! Mijn zoon was 3 toen hij eindelijk ging praten. Ik moest hem toen wel stimuleren door te vragen bijvoorbeeld wat hij op zijn brood wilde. En ik moest echt wachten tot hij antwoord gaf. Wat namelijk het gevaar is is dat je vragen gaat stellen die hij met de woorden die hij wel kan zeggen kan beantwoorden.

autisme lijkt me ver gezocht als het enige symptoom laat praten is. Laat je niet gek maken hoor!
 
Je zou hem kunnen proberen te stimuleren te praten.

Boekjes voorlezen voor het naar bed gaan bijvoorbeeld.

En als hij iets aanwijst wat hij wil het hem pas geven als het zegt, of probeert te zeggen. Een klein beetje frustratie hielp bij ons wel maar ik zou m niet te veel frustreren dat werkt misschien averechts.

Dit werkte bij ons zoontje van tweeenhalf goed...

Als je echt ongerust bent kun je ook contact opnemen met een logopedist. Zij / hij kan je meer tips geven.
 
Hoi,

mijn zoontje is nu 2,5 en gaat per september naar PSZ. Hij is lui met praten, zegt wel enkele woordjes maar praat erg veel in zijn eigen taaltje. De zorg van consultatiebureau is hier dat hij geen twee woorden of meer gebruikt. Elke dat zwaaien we papa uit en zegt hij doei. Ik herhaal dan 'doei papa' maar hij zegt dan 'nee'.

Ik vermoed dat hij op PSZ sneller zal ontwikkelen omdat hij tot nog toe altijd met mij is en niet vaak met andere kinderen in aanraking komt. Daarom ben ik dit jaar begonnen met de cursus 'muziek op schoot' dat in ons dorp gegeven wordt. Ik heb gemerkt dat dit de ontwikkeling zeker geholpen heeft. Hij probeert veel meer dingen te benoemen.

Ieder kind heeft zijn/haar eigen tempo. Stimuleer zoveel mogelijk, het komt heus goed.

Groetjes
 
Sluit me aan bij Vlinder84.

Ik zou me nog geen grote zorgen maken maar wees wel alert en trek niet te laat aan de bel! Op de PSZ hebben ze vaak ook ervaring en weten ze vast ook een goede logopedist te noemen als dat nodig blijkt. Een logopedist is uberhaupt fijn om te bezoeken voor één consult voor extra tips en tricks. Het CB signaleert soms te laat hierin, dus zoek vooral zelf professionals op als je twijfelt. Baat het niet dan schaadt het niet hoor.

En biedt verder je kind een taalbad aan. Praat, lok uit, papegaai hem, gebruik gebaren bij wat je zegt, lees boekjes, zing liedjes en geef veel complimentjes.

Veel succes!
 
Terug
Bovenaan