horizontale groep op KDV

Hoi Mama's,
Bijna is het zover en dan breng ik onze dochter van 8 weken naar het kdv. Vanwege de wachtlijsten had ik geen keuze en nu gaat zij dus naar een kdv met horizontale groep. Dus alle kinderen van 0 tot 4 bij elkaar. Dan is er toch geen rust en regelmaat voor mijn baby? Ik ben in staat niet naar mijn werk te gaan, ben me zo'n zorgen aan het maken. Ze moet 2 dagen in de week. Dat is toch veel te druk voor een baby? Zou een baby groep niet beter zijn?
Wie herkent dit en wie heeft ervaring?
Ajb, ik zou het graag horen!
 
Hoi mama, ik snap heel goed dat je je zorgen maakt. Is altijd moeilijk om je kindje voor het eerst weg te brenegen! Ik werk zelf in een KDV (babygroep 0-2 jaar). Waar ik werk zijn er geen leeftijdsgroepen van 0-4 jaar. Op mijn oude werk was dat er wel, en daar ging het goed. Tuurlijk is het soms druk, maar ze krijgt echt wel genoeg aandacht. En nog 1 voordeel dat ze 4 jaar bij dezelfde leidsters blijft :)... laat je weten hoe haar 1ste dagje gegaan is? Groetjes Krista
p.s het is trouwens een verticale groep :)
 
Hoi Moedertje,

Ik kan niet uit ervaring spreken van een moeder maar wel als leidster.

Een verticale groep van 0-4 lijkt vaak onrustig vooral omdat er meer grote kinderen zijn. Maar het heeft wel veel voordelen.
Zeker als je een goede leidster hebt.

Neem bv het slapen. Op een babygroep gaan vaak kinderen te gelijk naar bed omdat ze meestal ongeveer het zelfde schema hebben. En ja dan word er weleens gehuild en is het onrustig.
Jou kindje zal met een stuk minder kinderen slapen omdat ze nog vaker op een dag slaapt op die manier is dat veel rustiger.
Zodra de grotere kinderen dan slapen is er veel tijd voor de kleintjes.

Flessen ook grotere kinderen kunnen dan ff spelen. Als de leidster een fles geeft. Op sommige dagen is het op een baby groep met flessen geven erg druk en heb je niet echt de tijd om te tutten dat haal je dan later op de dag weer in als het wel rustig is.

Maar ook voor de kinderen zelf is het leuk. Er is zo veel te zien voor de kinderen. En zo veel aandacht en hulp op hun manier een speentje geven een sokje aan doen.

Misschien kan je gewoon eens vragen hoe en dag er uit ziet van een baby in een 0-4 groep. Blijf er ff bij een paar uurtje om het zelf te zien. En schroom niet om er eerlijk over te zijn tegen de leidsters dat je het eng vind en druk. Hier zijn ook ouders die het soms moeilijk vinden (in de babygroep) Ik als leidster vind het fijn omdat te weten op die manier kan je je aanpassen en ouders geruststellen meer tijd nemen en dingen goed bespreken.

heel veel succes.
Groetjes joyce
 
Hoi zorgelijk moedertje,

Mijn zoontje is indertijd begonnen op een groep van 0-4 (zit nu op een peutergroep, want we zijn verhuisd), mijn dochtertje op een babygroep, 0-2, dus ik kan een beetje vergelijken.

De voordelen van een groep van 0-4 zijn:
* Het lijkt meer op een gezinssituatie (thuis heb ik ook een kleintje en een meneer van 3,5).
* Door het afwisselende slapen is het wat vaak rustiger (eerst gaan de kleintjes, als die wakker zijn, de grotere kinderen, daarna de kleintjes voor hun tweede slaapje)
* het eten/drinken gaat wat rustiger omdat de groteren het zelf kunnen (de leidsters hoeven dus niet te haasten om 8 schreeuwende baby's van fles te voorzien).
* door de aanwezigheid van meer kleintjes zijn de groteren minder druk dan ze op een peutergroep zouden zijn. Zij leven ook regelmatiger dan jouw baby, die de ene keer vroeg wil drinken, dan weer laat, de ene dag vroeg naar bed, de volgende laat. Zij tasten echt die 'regelmaat' niet aan.
* er is veel te beleven en veel om naar te kijken.

Echt, ik zou zeggen, geen zorgen maken, het komt helemaal goed die twee dagen (dat gaan de mijne ook).

Groetjes,
michelle.

 
Mijn zoontje Max van 9 maanden gaat al enige tijd naar het KDV. Hij zit in een horizontale groep (0-4) en in het begin leek het mij ook wat te onrustig. In het begin ging het wat moeizaam, hij wilde niet slapen, en was onrustig. Na de gewenning gaat het prima, hij heeft hele lieve leidsters, en ik moet zeggen dat ik nu ook de voordelen zie. Hij is gewend geraakt aan drukte om zich heen, en stoort zich hier nu niet meer aan, hij slaapt makkelijker in, niet alleen thuis maar ook bij anderen. En je kan merken dat omgang met andere (grotere) kinderen hem goed doen, (hij heeft geen broertjes of zusjes) Bovendien komt hij absoluut geen aandacht te kort, want niet alleen de leidsters houden hem in de gaten, ook de wat 'grotere' kinderen zorgen ervoor dat er altijd wat speelgoed in zijn buurt is!!
 
Hoi.

Ook mijn zoontje (9 mnd) zit op een verticale groep. en ik moet zeggen, ik ben er heel gelukkig mee. Hij krijgt niet alleen aandacht van de leidsters maar ook van de oudere kinderen. Ook leert hij veel van de oudere kinderen.

Mijn zoontje wilde in het begin vooral veel zien. Op een groep met oudere kindjes is er voldoende te zien hoor.

Ik sluit me volledig aan bij alle voordelen die hierboven benoemd zijn.

Maak je geen zorgen, over een paar weekjes ben jij ook enthousiast.
groetjes
 
Terug
Bovenaan