Hormonen spuiten ?? eng ??

Goede middag damens,

Ik heb een vraagje over hormoon gebruik, ik heb niet of nouwelijks een eissprong
en moet waarschijnlijk dar hormonen voor gerbruiken, hoe lang moet je dit slikken.
En zijn het tabletten of spuiten zoals ik wel een lees ?

Hoe lang wil de arts dat je dit gebruikt ? voor dat er evt resultaat komt en wanneer stap je dan weer over naar een andere mogelijkheid als dit niet werkt ? Vind het best wat eng al die hormonen kan je er dik van worden ? En doet het prikken pijn ?

Sorry voor de vele vragen maar alles is zoooooooo nieuw allemaal.
ben net 1 maand begonnen met ziekenhuis procedure in het Boven IJ in Amsterdam.
Loopt iemand daar trouwens ook bij afd gynecologie ?

tot horens
liefs van Hope an Faith

Hoi Hoi,

Je hebt verschillende mogelijkheden qua hormonen.

Je hebt Clomid.
Dit zijn pilletjes die je 5 - 7 dgn moet slikken. Meestal begin je op de 3de dag van je  menstruatie hiermee. Clomid zorgt voor een goede follikelgroei en een goede eisprong. Je kan hier meerdere follikels mee rijpen.

Je kan ook hormonen gaan spuiten.
- Decapeptyl = legt je eigen hormoonhuishouding stil en zorgt dat je geen spontane eisprong krijgt. Je komt dus als het ware in een soort overgang.

- Puregon = zorgt voor follikelgroei, ligt aan de hoeveelheid eenheden hoeveel eitjes je ongeveer rijpt. Voor IUI lagere hoeveelheid dan voor IVF.

- Pregnyl = zorgt voor je eisprong. Na het injecteren heb je 36 á 40 uur later je eisprong.

Je hebt nog meer hormonen hoor, maar alleen deze ken ik.

Het injecteren is niet eng of moeilijk.
De 1ste keer is het doodeng, (ondanks dat ik voor mijn werk regelmatig mensen prik) maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

Decapeptyl is een kant en klare spuit (met een klein naaldje).
Puregon is een soort insuline pen (naaldje erop,eenheden opdraaien, en klaar) (ook een klein naaldje)
Pregnyl moet je wel helemaal zelf klaarmaken, maar dat wordt je allemaal uitgebreid uitgelegt.

Als je hormonen moet gaan prikken voor IUI of IVF, krijg je van te voren een prik instructie.

Hoe je gaat reageren op de hormonen is helemaal persoonsgebonden. Iedereen reageert er weer anders op, of heeft er helemaal geen last van. Afwachten dus voor jou

Ik hoop dat ik je een beetje wegwijs hebt gemaakt in de wereld van de hormonen.
Er zijn vast wel meiden hier die andere hormonen kennen, die krijg je vast ook wel te lezen.

Veel succes verder

Kruimel              

Hoi hoi,

Ik vind het prikken ook absoluut niet eng.
Ik gebruik op dit moment van dag 3 t/m 7 clomid.
Dan als mijn eitjes groot genoeg zijn, moet pregnyl gezet worden.

De eerste keren liet ik de pregnyl in het ziekenhuis zetten, maar de laatste keer heb ik het zelf gedaan (de verpleegkundige keek wel toe).
Het ging heel goed. En een volgende keer.... (volgende week w.s.) ga ik het echt zelf doen.
Zelf vind ik persoonlijk minder eng dan wanneer de verpleegkundige het doet.
Nu weet je wanneer die prik komt, anders heb je toch die schrikreactie.

Succes
mama Peet

Hoi,

Ik heb voor mijn ivf behandeling heel veel eenheden hormonen gespoten en dit helemaal niet als eng of pijnlijk ervaren. Ik had er een beetje een opgeblazen buik van maar nou niet dat je zegt jeetje wat ben jij dik.
Goed te doen dus allemaal!

Succes!
gr.Ing

Prikken is echt niet eng

In het begin mss wat onwennig maar denk er aan waarom je het allemaal doet

En als je het zelf niet goed kan of wil laat het dan je mannetje doen!

Zo is hij ook meer betrokken bij het hele gebeuren en mijn man bleek een geboren prikker te zijn. Maanden lang heeft hij bijna elke dag trouw naaldjes in mijn buik geprikt en zo voelde ik er veel minder van als dat ik t zelf deed. Je geeft t dan uit handen. Hebt er geen controle op, voor mij werkte dat super!

Succes met alles

Terug
Bovenaan