Houding tijdens borstvoeden

Ons kindje is nu een paar weken oud en drinkt en slaapt goed. Ik merk dat ik spierpijn heb van borstvoeding geven. In mijn nek en schouders (van het naar beneden kijken) maar ook in mijn heupen (van liggend op mijn zij voeden). Welke houding ik ook probeer, echt ontspannen voeding geven lukt me niet. Ik twijfel of ik iets verkeerd doe of hoort dit erbij? Ik heb al twee keer met een lactatiekundige gebeld maar financieel heb ik het niet breed dus als ze met me mee wil kijken moet ze langskomen en dat kost best wat. Dus ik probeer het eerst eens via hier. weet iemand de ideale houding om te voeden? Of een kussen dat fijn werkt? Ik heb die van ikea maar dat verandert niks aan de spierspanning.

Lastig hè? Ik zat in het begin helemaal vast in mijn nek en moest dat steeds laten kraken bij de fysio. Toevallig sprak ik deze week met een lactatiekundige en die zei dat ze helemaal niet zo'n voorstander is van een Voedingskussen of een heel fort aan kussens om je heen. Zij adviseerde om eerst te starten met voeden en daarna te voelen waar je extra ondersteuning nodig hebt, en daar dan pas een kussen onder te doen. Dus niet bij voorbaat al helemaal ingebouwd gaan zitten. Misschien kun jij daar ook wat mee? Heb je al eens geprobeerd om meer achterover te voeden?

Je hoeft niet perse een nieuw kussen te kopen. Als je maar hoog genoeg kan stapelen om je arm goed te steunen.

Wat ik zelf ook best vaak prettig vond werken was een kussen in mijn rug en dan achterover tegen het kussen aanhangen. Baby ligt dan met de voetjes op schoot en met zijn buik op jouw buik aan de borst. Zo heb je lekker veel contact met je kindje, maar hoef je niet vanuit je armen veel te tillen.
Verder is het natuurlijk prettig om je kindje aan te kijken, maar het is ook niet nodig om de hele tijd naar beneden te kijken. Probeer misschien ook eens je ogen dicht te doen en een ontspannen houding voor je nek te vinden. Met je handen kan je ook contact maken met je kindje tijdens het drinken, daar is niet per se (fulltime) oogcontact voor nodig. 

Als je in zijligging ligt, heb je dan ook een kussentje tussen je knieën? Ik vond dat eigenlijk altijd (sinds de zwangerschap van mijn oudste) prettiger liggen dan gewoon knieën op elkaar. Kennelijk kan je bekken dan makkelijker recht staan, wat ontspanning kan geven in het bekkengebied. Ik had eigenlijk verwacht dat dat na de zwangerschap wel weer voorbij zou zijn, maar ik doe het nu nog (net gestopt met borstvoeding geven bij nummer 2), kennelijk belemmert borstvoeding geven een deel van het herstel van je banden en spieren na een zwangerschap. Sowieso zou je met klachten rondom je heupen/bekken ook eens naar een bekkenfysiotherapeut kunnen gaan als je dat nog niet doet. Wie weet heeft die nog tips of oefeningen voor jou.

Terug
Bovenaan