HSG ervaringen

Hey,

Wie kan haar ervaring met een hsg onderzoek delen?

Ik ben vooral benieuwd naar de pijn, wat voel je en wat voor pijn kan je verwachten?
En uiteraard heeft het geholpen?
Mijn arts gaf aan dat er ook verschil in pijn zit als je al eerder zwanger bent geweest, omdat alles dan al wat openstaat.

Wij zijn nu 18 ronde bezig en ik heb dit onderzoek voor me uit kunnen zetten telkens. Nu gaan wij over 3 ronde over naar IVF en wil de arts voor de laatste 3 pogingen toch nog een HSG doen. Ik heb 3 biochemische zwangerschappen, 1 voldragen zwangerschap en 1 afgebroken zwangerschap ervaren dus met mijn eileiders is niks mis. Het zou puur zijn voor een verhoogd kansje.

Aangezien een HSG geen meerwaarde meer heeft bij IVF, twijfel ik enorm of ik dit voor 3 kansjes nog moet doen. Ik heb redelijk wat pijn/ziekte en ongemakken gehad de afgelopen rondes dus zie hier erg tegenop.

Ik heb een HSG gehad, ik moest de avond ervoor pijnstilling nemen en op de dag zelf. Het is allesbehalve prettig natuurlijk, maar qua pijn vond ik het wel te doen. Maar dit verschilt heel erg per vrouw, dus daar is niet zoveel over te zeggen. Bij mij bleek alles in orde, maar heeft niet direct tot een zwangerschap geleid. Dat is uiteindelijk middels 9 IUI behandelingen wel gelukt. Er zijn ook verhalen bij wie het wel na een HSG lukt. Ik snap je twijfel hierover, omdat je weet dat je eileiders doorgankelijk zijn. Maar de arts zal dit ook niet voor niks voorstellen? Ik hoop dat het voor jullie snel mag lukken. Heel veel succes!

Dank voor je verhaal. Om wat voor pijn gaat het? Heftige menstruatie krampen of pijn in een andere vorm?

Het verhoogt de kans met 10% voor de 3 laatste rondes. Dat is waarom ze het voorstellen. Als ik nou nog een jaar zo door moest gaan dan had ik het serieuzer overwogen. Nu heb ik het idee dat ik uiteindelijk toch over 3 rondes over ga op ivf en dit niet direct gaat helpen. Juist omdat ik wel zwanger kan worden zeg maar ?

Het is inderdaad vergelijkbaar met (wat heftigere) menstruatieachtige krampen, je krijgt een vloeistof ingespoten en dat voelt wel even naar. Maar dat was in mijn geval ook snel weer voorbij, omdat alles dus ook goed doorgankelijk was. Daarna wel een beetje bloedverlies gehad, maar ook dat is normaal. Als de kans verhoogd wordt en de arts heeft daar vertrouwen in, dan zou ik het wel doen. Ik heb in een IUI traject gezeten met gestimuleerde cyclus, dat vond ik mentaal en lichamelijk best zwaar. IVF gaat nog een stapje verder. Wij stonden al min of meer op de wachtlijst, maar uiteindelijk was mijn laatste behandeling raak. Het kan dus maar zo zijn dat 1 van je volgende pogingen wel lukt.

Dankje wederom voor je uitleg!

Nou mijn twijfels zitten m voornamelijk in de al lange weg die we hebben afgelegd. Dit is de 2e keer traject (1e keer 3 jaar) nu alweer 18 ronde bezig en heb al veel (pijntjes, cystes, klote rondes etc) meegemaakt waardoor ik het gedoe aan mn lijf even zat ben. Iui had bij ons geen meerwaarde omdat mijn vriend zijn zaad slecht tot matig is dus mijn twijfel om dit te laten doen zit hem voornamelijk daar denk ik.

Ik heb geen hoop dat dit gaat werken, het maken de zwemmers niet beter, snap je wat ik bedoel. Dan heb ik liever 3 ronde even rust en kan ik me opmaken voor IVF wat mij wel meer vertrouwen geeft voornamelijk vanwege de zwemmers. Ik ben nogal een druktemaker in mijn hoofd momenteel en ervaar nu al stress voor het onderzoek ? klinkt misschien heel stom.

Mijn baarmoeder en eileiders zijn zo gevoelig. Van een cyste heb ik al huilend op de grond gelegen van de pijn, ovulatie daar loop ik krom door en menstruaties zijn altijd heftig. Ik heb pcos dus ben dan al aan het doemdenken over die dingen en dat een hsg voor mij waarschijnlijk echt hels is. Wat day betreft ben ik een mietje momenteel.

Maar oke... kan goed dat ik daar over een paar dagen anders over denk haha.. die hormonen ook???

Ah ja ik snap je helemaal. Bij mij was de HSG vrij aan het begin vh traject (ook 3 jaar). Daarna volgde zoveel gepruts en ellende aan mijn lichaam met ook een missed abortion na IUI 2. Je voelt je op een gegeven moment een soort robot als je voor de zoveelste keer in de beugels ligt voor een inwendige echo. Wanneer het zaad van slechte kwaliteit is zal een HSG niet veel veranderen aan de situatie, dus begrijp dat je er twijfels over hebt en helemaal omdat je al zoveel pijn en ongemak hebt ervaren. Ik hoop dat je een keuze kunt maken waar jij je goed bij voelt (en je partner), want dat is wel het belangrijkste.

Olla.

Ik heb juni 2021 een HSG gedaan. Vond het persoonlijk meer ongemak dan echt PIJN. Voelt gewoon als een opkomende ongesteldheid pijn. Steken. Duurt ook heel kort. Max 10 minuten.
Had een klein beetje bloed verloren daarna maar dan was het ook echt klaar. Moest een uur of twee van te voren pijnstilling innemen.

Oktober 2021 was ik zwanger en nu een gezond mannetje van 9 weken.

Meid, als je weeen hebt ervaren kan je alles aan hoor, trust me ?. Dit is piece of cake dan

Hahahaa...
Ja precies! Ik denk ook dat ik eerder mentaal meer last heb van een aankomend onderzoek dan wanneer ik eenmaal in de stoel lig. Pff moeilijk.. ik ga er even goed over na denken. Neig af en toe meer naar: gewoon doen! En dan weer pfff heeft het nu echt meerwaarde.... keuzes keuzes

Terug
Bovenaan