HSG gehad

Hoi meiden,

Ik ben al een tijdje niet op het forum actief geweest, maar nu heb ik toch een vraag waarvan ik hoop dat iemand hem kan beantwoorden.

Even een update: in januari zijn mijn man en ik voor de eerste keer naar de gyn geweest, omdat wij nog niet zwanger waren na een jaar proberen. De eerste zaad- en samenlevingstest bleken slecht. Nadat er bij mij wat onderzoeken zijn gedaan (hieruit kwam gelukkig niets), is een tweede zaad- en samenlevingstest gedaan. Nu bleken beide testen goed te zijn. Niets staat er in de weg om zwanger te worden. We zijn echter 4 maanden verder en helaas…….

Nu heb ik vandaag HSG-onderzoek gehad, wat mij overigens alles meeviel. Ik moet er wel bij zeggen dat alles goed doorgankelijk was.

Mijn vraag is nu: mogen wij deze cyclus proberen om zwanger te worden? Zo nee, wat zijn de risico’s? Elke maand is immers een nieuwe kans.

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

Groetjes,
Nikki

Hoi Nikki,

Ik heb het er toevallig pas nog met mijn gyn over gehad, hoe dat nou gaat met zo'n hsg, en volgens hem was er geen reden om die maand niet te proberen om zwanger te raken. Ze plannen dat onderzoek altijd expres in de eerste helft van je cyclus, zodat er geen risico is dat je al zwanger bent en dat het daardoor mis gaat. En daarna staat er niets meer in de weg vertelde hij. Je hebt de eerste tijd na zo'n hsg juist meer kans om zwanger te raken! Dus go for it zou ik zeggen! Succes!

Liefs, Anke

Hoi Nikki,
Het schijnt inderdaad zo te zijn, dat je de eerste 6 maanden na de HSG extra vruchtbaar bent, omdat alles zo goed open is. ik heb 3 maanden geleden een HSG gehad, om helaas nog niet zwanger.
we blijven het proberen.

succes, groetjes Saarj

Hoi Nikki,

Fijn dat de HSG meeviel. Over zwanger worden na de HSG zijn de meningen verdeelt. Mijn gyn zei dat ik in de maand van de HSG niet zwanger mocht worden ivm de straling. Maar andere gyns zeggen juist weer dat wel  je gewoon zwanger mag  worden.
Als je twijfelt  moet je even contact opnemen met je ziekenhuis/gyn.

Succes.

Groetjes Belle

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties! De meningen blijken inderdaad nogal verdeeld te zijn (handig……). Gisteren antwoordde de gyn die de HSG deed op mijn vraag: “misschien beter om een maandje over te slaan, want je hebt toch röntgenstraling gehad”. Vanwege het “misschien” heb ik vandaag mijn eigen gyn gebeld (ik moest toch een vervolgafspraak maken voor de officiële uitslag van de HSG) en deze zei dat het geen kwaad kan om te proberen zwanger te worden. En ook jullie reacties zijn verdeeld. Nu denk ik zelf dat indien de risico’s erg groot zouden zijn, dat alle gynaecologen in Nederland toch duidelijk zouden zeggen dat je de maand van de HSG verplicht moet wachten. Dus we gaan het deze ronde toch maar weer proberen, iedere maand is weer een kans, toch?

Groetjes,
Nikki

Hoi Nikki,

Groot gelijk dat je het toch gewoon gaat proberen hoor! Wat je al zegt, als het echt bewezen gevaarlijk zou zijn, dan zou het wel algemeen bekend zijn dat het niet mag en zouden alle gynaecologen er hetzelfde over denken. Zet hem op, wie weet?!

Liefs, Anke

Terug
Bovenaan