HSG-onderzoek gehad

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Net vanmiddag een HSG gehad. Het viel mij enorm mee. Alleen het vastklemmen van het slangetje op de baarmoedermond deed echt pijn, daarna zakte het snel en ik heb er nu een paar uur later eigenlijk geen last meer van (behalve nog een kleine beetje bloed). Mijn eileiders waren gelukkig open, daar ging ik ook eigenlijk wel vanuit. Voor mij zijn de onderzoeken nu afgerond, de arts had het alleen nog over een eventuele kijkoperatie om endometriose uit te sluiten. Een heel verhaal daarover, ik snapte niet zo goed waarom die daarmee kwam want ik heb geen enkel symptoom dat daarop kan wijzen (weet dat je het dan wel kan hebben). Toen ik wat verder ging vragen adviseerde die  nu geen kijkoperatie te doen maar eerst  de eerste behandelpogingen af te wachten. Wat mij betreft had die dat algemene verhaal over enodmetriose voor zich kunnen houden, er is geen aanleiding bij mij om daaraan te denken. Het verwarde mij alleen maar.

Bij mij zijn geen afwijkingen gevonden, maar bij mijn  partner helaas wel.  We kregen vandaag de uitslag van de derde zaadtest en die was net als de vorige twee niet goed. Het dringt nu pas echt goed bij mij door dat de uitslagen niet goed zijn. Stom he. De getallen geven het duidelijk aan dat het niet goed is, maar voor mijn gevoel viel het elke keer wel mee. Hij heeft namelijk wel bewegende zaadcellen  maar te weinig. Ook al weet ik wel dat de kans veel lager is om zwanger te worden, voor mij gevoel moest het wel lukken want er zitten wel degelijk goede zaadjes bij.

Volgende week wordt er een opzwemtest gedaan en dan wordt het duidelijk of het IUI of misschien zelfs IVF wordt. Weet nog niet zo goed wat ik er van vind. Eigenlijk heb ik liever eerst IUI, ik zie IVF  meer als eindstation  en daar ben ik geloof ik nog niet aan toe. Hopen maar dat het zaad goed genoeg is voor IUI (ook al is de kans op zwangerschap veel lager). We hebben foldertjes meegekregen van IUI en IVF en gaan ons maar vast eens een beetje inlezen.

Groetjes en succes voor iedereen die nu op het wachtbankje zit.

Kaatje

Hoi Kaatje,

Gelukkig voor je dat de HSG meeviel en dat er geen afwijkingen gevonden zijn. Wat ik begrepen is het dat het standaard is dat ze toch een kijkoperatie willen doen voor ze met IUI-IVF gaan beginnen omdat het des te vervelender is dat men bijv. na een aantal behandelingen dit alsnog moet doen en er dan achter zou komen dat er iets niet goed is. Kan me ook heel goed voorstellen dat je zo iets hebt van laten we toch eerst maar gaan behandelen. En dat is nu ook wat de arts dan heeft gezegd, zo zie je toch maar weer geen arts-ziekenhuis is gelijk. Maar meid,  wat een vervelend nieuws dat het zaad van je partner toch niet goed is. Ik hoop voor jullie dat de opzwemtest goed uitpakt en dat je idd met IUI mag beginnen, is ook al een behoorlijke impact maar IVF lijkt mij nog ingrijpender.
Succes met het laten inwerken van al dit nieuws en sterkte he!!

Liefs Scorpy

Hoi scorpy,

Nu ik er een nachtje over geslapen heb, denk ik dat als de opzwemtest goed genoeg is voor IUI, we  liever eerst gaan behandelen voordat er een kijkoperatie wordt gedaan. Wie weet horen we tot de weinige gelukkigen waarbij IUI lukt. Ik wist al wel dat de kansen met IUI niet zo groot zijn maar mijn man schrok er toch wel een beetje van dat de kans +/- 10% per poging is. Aan de andere kant: de kansen met IUI zijn bij ons  vele malen hoger dan spontaan.

De arts had het wel over eerst 3 keer IUI en dan als nog overwegen een kijkoperatie te doen. Dat staat mij wel aan, ik wil die gok wel nemen want volgens mij is de kans echt heel klein dat er afwijkingen worden gevonden met de kijkoperatie. Mocht het IVF worden dan ligt dat misschien weer wat anders, misschien is het dan wel verstandiger om eerst een kijkoperatie te doen. Eigenlijk zijn we de testjes onderhand wel een beetje zat: half maart zijn de huisarts geweest en we willen nu gewoon duidelijkheid.

Liefs Kaatje

Hoi kaatje.

Van endometriose hoef je niet perse iets te voelen maar het kan het zwanger worden wel belemmeren. Vandaar dat de arts een operatie voorsteld denk ik.

Ik heb de operatie 2 jaar geleden gehad en het is echt peanuts. Het mag bijna geen operatie meer heten. Mocht het dus nodig zijn dan is het erg goed te doen!

Succes met alles! Ik ben na de hsg een keer spontaan zwanger geraakt terwijl mijn man ook te weinig legers heeft. Het werd een miskraam maar toch...ik was zwanger. Je bent door die vloeistof nu namelijk een aantal maanden extra vruchtbaar!

SUCCES!!
lfs inge

Ha Inge,

Wel goed om te horen dat zo'n kijkoperatie heel erg meevalt. We zijn net bij de gyn geweest en hebben te horen gekregen dat het IVF-ICSI gaat worden. Dat was wel even heel erg schrikken, we gingen uit van IUI met IVF eventueel in ons achterhoofd.

Begin september hebben we ons intake gesprek en dan zal al dan niet een kijkoperatie ook nog wel even ter sprake komen. Het is wel goed dat we nu even  2 mnd rust kunnen nemen, daar zijn we allebei wel aan toe. Dat diagnostisch traject was voor ons toch wel belastender dan ik me vooraf had voorgesteld.

Wie weet lukt het de komende twee maanden nog op een natuurlijke manier, je weet idd maar nooit na een HSG. Eigenlijk denk ik dat het realistischer is om dat voor nu maar even uit ons hoofd te zetten. Op de natuurlijke manier is de kans zo ontzettend klein bij ons, anders doen ze ook geen IVF-ICSI.

Wat verschrikkelijk ook voor jullie dat het uiteindelijk op een miskraam is uitgelopen. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat het een goed gevoel geeft dat je in elk geval weet dat je zwanger kan worden. Een tijd geleden heeft een vriendin van mij een miskraam gehad en daar was ze  heel verdrietig over (logisch). Ik zei toen tegen haar dat ze op zich wel blij mocht zijn dat ze wel wist dat ze zwanger kon worden. Op dat moment misschien wel een beetje bot, maar later bleek dat ze heel snel daarna weer zwanger was en ze heeft nu een mooie dochter.

Liefs karen

Terug
Bovenaan