Hoi,
Een maand of twee geleden heb ik een HSG gehad.Ik was zo verschrikkelijk zenuwachtig omdat ik allerlei spookverhalen had gehoord en ook hier gelezen.
Ik moest me melden op de rontgenafd.en dan moet je je natuurlijk van onderen uitkleden en op de behandeltafel gaan liggen.De assistente was erg vriendelijk en beantwoordde alles geduldig.
De gynaecoloog komt eerst met een eendebek en dan plaatst hij een cupje waar een slangetje aan vast zit op je baarmoedermond en zuigt dat dan vacuum.Dat voelde enigzins kramperig.Dan gaat de eendebek weer eruit.Als je binnenkant op de monitor te zien is d.m.v. de rontgen dan gaat hij als het goed is de contrastvloeistof heel langzaam in spuiten.
Je kan dan meekijken op de monitor, hoe verder de vloeistof kwam hoe vervelender het werd,goed ademen en proberen te ontspannen werkte wel en net toen ik dacht nu wil ik niet meer toen was het ook klaar.Bij mij was alles goed doorgankelijk en dat heeft ongetwijfeld iets te maken met de hoeveelheid pijn.
Naderhand komt er natuurlijk wat contrastvloeistof weer naar buiten,en verder heb ik nagenoeg geen bloedverlies gehad.Je krijgt daar een maandverbandje maar ik had er zelf een meegenomen.
Ik heb me die middag wat trillerig gevoeld maar misschien was dat wel door de geleden spanning.
Mij is het dus alles meegevallen,maar er zijn ook meiden die het een hel vonden.
Het is ook denk ik heel persoonlijk.
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring,succes in ieder geval!
Groetjes, Amber