HSG

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb hier al wel wat vaker wat aan jullie gevraagd en nu heb ik weer een vraag: ik loop inmiddels bij de gynaecoloog en moet nu voor een HSG; röntgenonderzoek van baarmoeder en eileiders. Mijn vraag is eigenlijk of dat onderzoek erg pijnlijk is, want de gynaecoloog zei van wel. Hoe is jullie ervaring???

Gr. kim,
27 jaar, ronde 12, 1e kindje

Hoi,
Voordat wij met IUI begonnen heb ik er ook een gehad. Normaal gesproken heb ik nooit last van menstruatiekrampen maar je zou kunnen zeggen dat de HSG voelde als hele erge menstruatiekrampen, echt wel een rotgevoel. Voordeel is dat het maar heel kort duurt, dus je bent er snel weer vanaf. Het viel mij eigenlijk wel mee. Voor iedereen is het natuurlijk anders. Heel veel succes! groetjes Noortje

Hoi,

Dit is bij iedere vrouw anders. Het hangt ook van de situatie af. Bij mij zaten beide eileiders dicht dus was het een groot drama en echt vreselijk pijnlijk maaaaaar ik ben een uitzondering op de regel want bij de meesten voelt het inderdaad als een paar stevige menstruatiekrampen en dan is het weer achter de rug. (dat is teminste wat ze mij vertellen)
Bij mij lukte het niet en is het onder narcose gedaan waarbij er 1 is opengemaakt uiteindelijk. Maar nogmaals ik ben een uitzondering en bij de meesten is het gewoon heel goed te doen. Je mag gewoon wat pijnstillends nemen hoor dus doe dat ruim vooraf en probeer niet te gespannen te zijn. Hoe relaxter hoe minder pijn zeg ik altijd maar. Ennee wij vrouwen kunnen een hoop hebben dus jij kunt dit ook echt wel!!
Enne vergeet niet dat je na dit onderzoek een paar maanden extra vruchtbaar bent! Ik ben ma de HSG op de natuurlijke manier zwanger geworden (wel een mk helaas) en mijn collega ook en die heeft nu een mooie dochter!

Succes!

Inge

Hoi Kim,

Mijn ervaring met de HSG is eigenlijk wel oke.
Tuurlijk is het even een vervelende situatie. En op het moment van het inspuiten van het contrastvloeistof doet het best wat zeer (inderdaad wat stevige menstruatie krampen).

Het fijne vond ik dat je op een groot tv scherm mee kan kijken en je dus ziet wat je voelt. Na de HSG had ik een soort van spierpijn in mijn onderbuik.
Wanneer ik moest lachen was dat wel gevoelig. De volgende dag was het alweer over.

Probeer het maar gewoon over je heen te laten komen.
Heel veel succes ermee!

Liefs Belle.

Hoi hoi,

Ik heb dit ook gehad afgelopen Juni en ik vond het wel meevallen.
Bij mij was dan ook gelukkig alles goed en liep de vloeistof zo soepel door de eileiders heen. Dus geen blokkades. Ik vond de klem zetten het meest vervelend, maar niet echt pijnlijk. Maar iedereen is anders en heeft een andere pijngrens.
Ik wens je heel veel succes.

Groetjes Natasja

Nou ik vond het niet meevallen. Bij mij was het echt heel pijnlijk. Wat ze mij achteraf!! adviseerden was om vooraf een pijnstiller te nemen, dan voel je het wat minder. Erg jammer dat ze daar pas achteraf mee kwamen. GRRRR.

Succes
Caroline

Ook ik heb een nogal traumatische HSG achter de rug. Bij mij was mijn linkereileider totaal dichtgeslibt, en ze bleven er maar vloeistof door pompen, zodat het voelde of ik uit elkaar spatte.
En bij mij ging er iets mis met het cupje, wat op je baarmoedermond vacuum word gezogen, daar moest ik eerst van bevallen en daarna is er een ouderwets (metalen) cupje ingebracht, toen ging het wel goed. Bij mij heeft het onderzoek maar liefst anderhalf uur geduurd. En ook ik begreep achteraf pas dat ik pijnstilling had mogen innemen.

Maar na een dag, was ik alles alweer vergeten hoor!
En je schijnt vermeerderd vrtuchtbaar te zijn na een HSG omdat alles lekker is doogespoten daarbinnen. Heeft bij mij dus helaas niet tot een zwangerschap geleid, maar hopelijk gaat dit voor jou wel gebeuren!

Ik ken er ook een stelletje die die HSG echt niets vonden voorstellen, dus dit is voor ieder persoonlijk!

Succes in ieder geval.

Cynthia

Begrijp ik het goed dat als de eileidersdicht(er) zitten dat het dan pijnlijker is?? En wat kunnen ze doen als blijkt dat de eileiders dicht zitten??? Want daar ben ik ook bang voor dat ze dicht zitten, maar kan dat weer verholpen worden en hoe dan???

Terug
Bovenaan