Hey,
Allereerst: houdt vol. Dit gaat over. Hoewel het op dit moment zal voelen alsof het nooit stopt. Deel dit met mensen die dicht bij je staan. Zij willen je met liefde en plezier helpen en ja ook een baby die meer huilt.
Het is uitputtend als je kindje veel huilt. Je wordt er onzeker. Mijn zoontje is inmiddels een half jaar. Hij was als jonge baby een alerte, onrustig en (over) beweeglijke baby. Als hij niet sliep (hazeslaapjes) of ik ging er niet mee aan de wandel in de draagdoek (wandelwagen was huilen) dan huilde hij. In de nacht viel hij alleen aan de borst in slaap. Hij sliep nooit langer dan 2 á 3 uur achter elkaar in de nacht (tot een paar dagen terug).
Jouw kindje slaapt in de nacht dus in ieder geval goed. Dat scheelt al een hoop. Maar dat neemt niet weg dat ze overdag ook goede slaapjes moet doen. En dat jij dan ook even je handen vrij hebt.
Slapen is groeien. Ze is nu overdag oververmoeid (lijkt het op) en dus zo moe dat ze snachts wel slaapt. Je wilt natuurlijk dat dit zo blijft.
Je schrijft dat je alles al hebt geprobeerd. Ik weet natuurlijk niet wat. Dus ik deel mijn ervaring. Misschien heb je er iets aan. Ik ben ook wel benieuwd of dit patroon vanaf de geboorte al zo is of recentelijk. Je hebt uitgesloten dat er medisch iets aan de hand is? Oren, reflux of iets dergelijks?
Toen mijn zoontje bijna 6 weken was ben ik langzaam aan begonnen met rust, ritme, regelmaat en inbakeren (methode van Ria Blom). Ik lette heel erg op de wakkertijden van 90 minuten (passend bij de leeftijd) en de tekenen van vermoeidheid. Zodra hij gaapte o.i.d. bakerde ik hem in (pacco inbakerdoeken) en legde ik hem wakker in bed. Zo doende leerde hij zelfstandig in slaap te vallen.
Dit was een leerproces, want slapen is een vaardigheid die geleerd moet worden. Langzaam aan werd het steeds beter. Het huilen bij het inslapen werd steeds korter en de momenten wanneer hij wakker was werden zo steeds fijner omdat hij beter was uitgerust.
Ik heb altijd gevoed op vraag omdat voeden op de klok bij een onrustige baby vaak voor nog meer huilen zorgt (honger huilen). Maar het tegendeel zou ook kunnen werken. Heel strak ritme aan houden met slapen en voeden.
Ik wilde zoveel mogelijk het natuurlijke ritme blijven volgen. Dat betekende wakker, voeden, knuffelen, alleen spelen in box (afhankelijk van de leeftijd) slapen. Moe is naar bed. Of dat nou 3 kwartier na wakker worden was of de maximale wakkertijd maakte niet uit. Mijn zoontje deed het hier goed op. Ik heb ook altijd zoveel mogelijk prikkels vermeden.
Jouw kindje doet zo'n korte slaapjes dat ze niet in haar diepe slaap komt. De verschillende stappen in de slaapcyclus doorlopen is nodig om goed te kunnen groeien. En om uitgerust te zijn zodat ze goed kunnen drinken en nieuwe dingen kunnen leren. Je zou haar kunnen helpen om de slaapcyclus verder af te maken door te troosten en gerust te stellen. Misschien valt ze dan weer in slaap.
Het is ook echt goed mogelijk dat dit met de tijd gewoon ineens beter gaat. Dat ze na de 4 maanden sprong ineens door heeft hoe het werkt. Ik weet niet of je bekend bent met het boek 'oei ik groei'?
Als je jezelf zorgen maakt kan je ook altijd het consultatiebureau raadplegen.
Het komt echt goed!