Huilen als mama er is bij opvang/oppas (9 mnd)

<p>Onze dame is bijna 9 maanden. Als ik haar ophaal bij het KDV begint ze altijd te huilen als ze me ziet, en wilt z.s.m. door mij worden opgepakt. Ze blijft dan een beetje angstig kijken en wilt absoluut niet worden neergezet.</p><p>Ook als ik thuiskom als de oppas er is, doet ze dit. Dit blijft ze doen tot de oppas weg is.</p><p>Het lijkt net of ze doodsbang is dat ik haar weer achter zal laten.</p><p>Ze heeft dit altijd wel in meer of mindere mate gedaan, dus niet per se leeftijdsgebonden. </p><p>Herkent iemand dit? Ik ben altijd angstig dat er iets mis is gegaan in onze hechting, door mijn postpartum depressie. En deze situaties kan ik moeilijk lezen.</p>

Als ze door jou wil worden opgepakt klinkt dus alsof ze juist goed gehecht is! 
En rond die leeftijd begint echt de eenkennigheid, dus klopt helemaal dat ze dit nu meer heeft 

Klinkt heel normaal inderdaad. Mijn dochtertje is ook ontzettend veilig gehecht en dit begon na 1 jaar af te nemen. Nu is het vooral vrolijk gillend naar me toe rennen. En op sommige lastiger dagen nog het oude gedrag. Hoort erbij ?

Heeeeel normaal!!! 
Ik werk op een kinderdagverblijf en heb zelf ook een dochter van 1.5 jaar. 
Bijna alle kindjes huilen als mama komt op die leeftijd, het is een soort opluchting dat je er weer bent en ze willen graag met mama mee naar huis en zijn dus idd 'bang' dat je weer weggaat zonder hun. Dit betekent niet dat ze geen leuke dag gehad hebben ofzo!
Zo rond de 9 maanden begint de verlatingsangst en eenkennigheid flink de kop op te steken. Dit kan wel een paar maanden zo doorgaan ;) 
Zelfs mijn dochter van 1.5 wil opgetild worden en niet meer los gelaten worden als ik haar ophaal bij de opvang.
Dit is alleen maar een goed teken, betekent dat ze blij is om je te zien!!!! Dus maak je er echt geen zorgen om! 

Hier ook herkenbaar gedrag. Mijn dochter is 6 maanden en gaat alleen naar familie (opa’s en oma en tante) maar vertoond ook soms dit gedrag. Vooral bij 1 oma laat ze altijd een kleine schrikreactie zien met huilen als ik binnen kom. Ze strekt haar trillende armpjes naar me uit en huilt. Ziet er zielig uit maar vind het vooral een teken van geborgenheid bij mij en hebben gemist. Ze is zo een heel vrolijke en actieve baby en hoor alleen positieve berichten van de oppassers. Maar dit gedrag hoort er toch bij. Voor mij ook fijn dat ze zich zo goed bij me voelt?

Terug
Bovenaan