Huilen avondslaap baby en slapend ouder kind

<p>Hoi allemaal, misschien kunnen jullie mij helpen met tips :)</p><p>Ik heb twee dochters, de oudste is 4 en de jongste 3 maanden. </p><p>Momenteel slaapt de jongste 's avonds bij mij beneden in de draagzak. Vanaf 23 uur slaapt ze voor de nacht boven in haar wiegje. Dan valt ze zonder huilen in slaap. Probleem is de vroege avond, want dan moet ze wel altijd even huilen voordat ze in slaap valt.  </p><p>Nu wil ik gaan oefenen om haar ook in de vroege avond in het wiegje op de slaapkamer te leggen. Alleen ontkom ik er dan niet aan dat ze even moppert/huilt. Grote kans dat ze hiermee de oudste dochter wakker maakt. Kamer is namelijk naast die van haar. </p><p>Oudste dochter gaat om 19 uur slapen. De jongste krijgt rond 19.30 uur nog een fles. Dus ik kan de jongste ook niet eerder op bed leggen. </p><p>Heeft hier iemand ervaring mee? En een gouden tip zodat m'n oudste dochter hier geen last van heeft.</p><p> </p>
 
Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Onze oudste is 3,5 jaar en onze jongste ook 3 maanden. De jongste gaat om 18.30 naar bed en de oudste om 19.00. Dan hebben ze geen last van elkaar. Maar in de nacht wordt de jongste nog geregeld wakker en gaat dan huilen. De eerste periode werd onze dochter is wakker van, maar ondertussen slaapt ze er doorheen. En als ze er wakker van wordt, doet ze der slaapmuziekje aan en valt ze weer in slaap.
Wij hebben vanuit het ziekenhuis (huilbaby) ook de tip gekregen om de baby even 5 minuten te laten huilen, zodat hij leert om zichzelf te troosten en weer in slaap te vallen. Dit werkt enorm goed, maar huilt dus wel in de avond/nacht als de oudste ligt te slapen.
 
Gewoon proberen! ;) Je oudste moet gaan wennen aan de geluiden en accepteren dat er een baby huilt en gewoon verder leren slapen.

Mijn dochters zijn 4.5 en 2.5 en slapen samen op 1 kamer, al sinds de jongste 6 maanden is. De oudste gaat eerst naar bed, slaapt binnen 10 minuten. Dan gaat de jongste naar bed, die ligt vaak nog wel te kletsen of roepen of huilen. Soms loop ik wel 10x de kamer in, ik praat gewoon op normale toon, er zijn ook dagen dat ik boos wordt. Toch slaapt de oudste altijd verder. Ze weet niet beter.

Ook als de jongste s nachts nog eens wakker wordt (gebeurt bijna elke nacht) merkt de oudste dit niet. Hun bedjes staan pal naast elkaar maar ze slaapt altijd verder. Gewoon omdat ze het gewend is!

Eerder hebben we echt wel eens nachten gehad dat ze allebei wakker waren en dan namen we één van de twee in ons bed, gewoon omdat het anders onmogelijk was om ze allebei verder te laten slapen.
Maar nu gebeurt dat nooit meer. Eigenlijk sinds de oudste 3.5 jaar is, wordt ze nooit meer wakker van haar zusje en als dat heeeel af en toe wel gebeurt, draait ze zich gewoon om en slaapt verder. Op de leeftijd vanaf 3.5 jaar kun je dat ook heel goed uitleggen vind ik.

Dus tja, hier eigenlijk weinig problemen ermee terwijl ze samen op 1 kamer slapen. T is een kwestie van gewenning. En jouw oudste is al groot genoeg om te snappen dat baby's soms huilen en dat die geluiden erbij horen en dat ze verder kan slapen.
 
Idd is gewoon wennen. Je oudste snapt misschien wel als je haar uitlegt dat zusje in bed moet leren slapen dat ze dan even huilt. Dat dat niet erg is. Ze gaat er vanzelf doorheen slapen.

Onze oudste was 2.5 toen zijn broertje kwam en ook dat was soms met naar bed brengen lastig. Maar dat was echt maar 2 weken toen werdt die niet meer wakker van zijn broertje. Behalve als die echt heel hard gaat brullen maar dan gaat ie zelf weer verder slapen
 
Het kan beter gaan dan je denkt. Ik heb 2 weken geleden een kleintje erbij gekregen. En mijn oudste van bijna 2 is altijd een lichte slaper geweest. Zodanig dat we na haar bedtijd de wc op de badkamer niet kunnen gebruiken, fluisteren op de bovenverdiepingen en toch was ze wakker als er ook maar een vloerplank kraakte. 
Haar kamer is naast de onze, ze slaapt met haar deur op een kier, dus ik hield mijn hart vast met ineens een huilende baby en wij die veel in de slaapkamer bivakkeren. Maar niks... Absoluut niks... Ze doet iets langer over in slaap vallen, logisch met al die indrukken. Maar snachts is ze al 2 weken nergens van wakker geworden. En geloof me, die baby heeft echt wel wat gehuild in de nachten hoor. En wij praten ook gewoon, gebruiken nu zelfs de badkamer. Ik snap er niks van, maar het gaat gewoon goed.
 
Misschien helpt het om White noise te gebruiken voor je oudste? Dat dempt het geluid dat ergens anders vandaan komt.
Dat heeft er hier voor gezorgd dat mijn zoontje (toen 5 maanden) niet meer wakker werd als wij naar bed gingen en gingen tandenpoetsen.

Succes!
 
Ik denk dat het misschien wel meevalt hoeveel last je oudste ervan heeft. Mijn dochters schelen 2 jaar en 3 maanden. In het begin was het ook wel even zoeken na een bedritueel en sliep de jongste soms ook nog even beneden. Toen ze allebei in de avond naar bed gingen kon mijn oudste soms ook niet zo goed slapen door het gehuil. Ze vroeg dan “waarom huilt ze zo? Wat is er aan de hand?” Ik heb haar uitgelegd dat haar zusje gewoon soms even huilt als ze moet gaan slapen en dat papa en mama goed voor haar zorgen. En dat ze dat soms nodig heeft om in te kunnen slapen. Hierdoor heeft ze denk ik wel geleerd dat dit gewoon even zo is en niet erg is. Ze zijn nu 4 en 2 en de oudste gaat altijd tussen 18.00-18.30 slapen. Ze is dan heel erg moe en slaapt meteen. De jongste slaapt smiddags nog best lang en voor haar is om 19.30 naar bed gaan vroeg genoeg. Ze maakt er dan vaak een hele strijd van, maar onze oudste tukt overal doorheen. Ook als haar zusje s’nachts wakker is heeft ze er geen last van. Het is ook een kwestie van wennen denk ik.
 
Bij ons gaat het hartstikke goed. Zodra onze dochter in slaap is gevallen wordt ze juist in eerste uren echt niet wakker, ook niet van haar huilende broertje. Lastiger tijdstip is rond 5 uur 's ochtends, als haar broertje dan wakker wordt is zuslief helaas ook altijd gelijk wakker. ?
 
Terug
Bovenaan