Huilen bij afscheid op school

Hallo mama's !

Mijn dochtertje is net 4 jaar geworden en heeft nu haar 2e week school.
Ze vindt het op zich wel heel erg leuk, alleen het afscheid valt haar soms heel zwaar.
Ze moet dan verschrikkelijk huilen en laat me niet meer los. Ik geef haar dan snel aan de juf, en ik ga. Na 5 minuten is het verdriet wel over, en doet ze weer vrolijk mee, maar ik vind het weg gaan zó ontzettend moeilijk !!!
Ik kan als ik thuis ben zelf wel gaan janken.
Het is allemaal heus wel te verklaren. Want ze zit er net en moet haar plekje in de klas nog een beetje vinden, maar toch zie ik er elke ochtend weer tegen op om haar weg te brengen. 9probeer dat natuurlijk niet te laten merken!)
Ik ben er nu wel achter gekomen, dat ik niet te lang moet blijven plakken bij haar op school, anders wordt het alleen maar moeilijker.
Maar als het nog heel druk is in de klas met veel ouders en kinderen, wordt ze heel schuw. Dan vind ik het ook heel moeilijk om  op dat moment weg te gaan. Ik moet haar dus wat later weg brengen en niet te lang blijven...
Wat een gedoe allemaal zeg.
Zij heeft het nu heerlijk naar haar zin, en moeders zit thuis met een verschrikkelijk rotgevoel. Belachelijk eigenlijk!!

Heeft iemand ervaring met de eerste weken school?

 
Hoi,

Herkenbaar verhaal hoor! Mijn dochter wordt in november 5, wij hebben dat vorig jaar en aan het begin van dit jaar gehad.Bij ons gaf de juf ook aan dat het eigenlijk zo over was als ik wegging.

Het is inderdaad 1 van de moeilijkste dingen die ik gedaan heb...je huilende kind achterlaten. Ik was het ook helemaal niet gewent. Mijn dochter is van baby af aan (2 dagen)naar een kinderdagverblijf geweest en ook naar de peuterzaal. Bij beide heeft ze nooit moeilijk gedaan, laat staan gehuild, omdat ik wegging.
Ik was ook net weer gaan werken na het zwangerschapverlof van ons zoontje. Was echt veel allemaal, ik ging vaak bellen met vriendinnen als ik net terug kwam van haar naar school brengen, van je afpraten helpt haha!

Gelukkig is het overgegaan, na de voorjaarsvakantie ging ze in een keer zonder problemen. Wat ik niet verwachtte, want we kwamen op school en er was ee invaljuf...want de juffrouw was ziek. Ik had al door het raam gezien dat er een andere juf was dus dacht eigenlijk: oh oh hier gaan we weer. Maar ze wandelde zonder problemen de klas in :) en dat doet ze nog steeds!
Het werd ook al wel minder, aan het begin huilde ze elke dag. Vooral de maandag was lastig voor haar, na het weekend weer starten vond ze erg lastig. Ik ben haar toen eerder op gaan halen op maandag, haalde haar al om 12.00 van school. Dat heeft gewerkt, vanaf dat moment gaat ze meestal met plezier naar school.
Ze gaat 2 dagen per week naar de buitenschoolse opvang en dat is nog steeds veel voor haar. Het zijn ook wel lange dagen voor haar :-( Gelukkig gaat er op 1 dag nu een vriendinnetje mee en dan vind ze het wel leuk.

Sterkte ermee, ik hoop dat het snel over gaat bij jullie!
Groetjes Marije
 
Terug
Bovenaan