Huilen bij het slapen gaan

Beste mede-moeders,

Mijn zoontje van 9,5 maand is altijd een hele goede slaper geweest. Vooral 's avonds (doorslapen van half 8 tot half 8). Maar sinds een week is slapen een ramp. Vorige week begon hij ineens heel hard en lang te huilen toen hij 's avonds naar bed moest. Omdat hij zo'n goede slaper is, hadden wij het vermoeden dat er iets aan de hand was. Hij bleek inderdaad last te hebben van een lichte oorontsteking. Hij huilde aan één stuk door, tot overgeven toe.
Nu is zijn oorontsteking genezen, maar het huilen blijft. Overdags is het geen probleem, maar zodra hij 's avonds naar bed moet, begint hij te huilen en stopt niet meer. Als we hem eruit halen, dan wil hij spelen en is er niets meer aan de hand. Dus, naar ons idee, een beetje een aandachtsprobleem, grenzen uitproberen. Afgelopen avond ben ik bij hem gaan zitten, boek lezen en geen aandacht geven (gezien op tv). Dit had geen effect. Hij begon met het uit zijn bed gooien van zijn speen (die heb ik maar weer terug gegooid), vevolgens zijn knuffels en toen dat niet werkte allemaal gekke geluiden maken. Ondertussen gewoon doorgaan met ontroostbaar huilen. Uiteindelijk heeft mijn man hem maar weer uit bed gehaald en was er niets meer aan de hand.
Uiteindelijk hebben we besloten hem maar weer in bed te leggen en te laten huilen, uiteindelijk is hij gaan slapen. Het gaat alleen zo aan mijn hart als ik hem zo hoor huilen en ik ben bang dat hij zich weer zo overstuur huilt dat hij gaat overgeven.
Wie herkent dit en weet misschien een oplossing of kan mij vertellen hoelang het kan duren voordat hij weer gewoon lief gaat slapen.
Alvast bedankt
Een toch wel erg moeie moeder
 
Zeer herkenbaar verhaal. Mijn oudste dochter heeft ( nu nog maar niet meer zo lang) altijd in slaap gehuild dit was minimaal 1/2 uur ook wel eens langer. Ik  heb hoe moeilijk het ook is   Haar in haar bedje laten liggen en ben in een andere kamer gaan zitten ( hield het ook niet droog hoor) en maar afwachten. Ik merkte dat er een patroon in haar huilen zat en kon op een gegeven moment de klok er op gelijk zetten op het momen dat ze in slaap viel. Nu doet ze het nog af en toe heel erg   maar meestal is ze naar 10 min stil.
Mijn jongste dochter was na 2 weken van niets naar een huilbaby. ben haar gaan inbakeren en moest haar toen laten huilen ( vreselijk ben hartje winter buiten gaan zitten om het maar niet te hoeven horen). Nu naar een aantal maanden huilt ze bijna niet meer.

Ik hoop voor jullie dat het snel over is en dat het alleen met de aandacht te maken heeft ( ze weten heel snel dat het werkt huilen en papa of mama komt wel)

succes.
 
Mn zoontje huilt zich ook altijd in slaap meestal 10 min. Na een vakantie in Turkye was hij van slag, gillen in bed helemaal overstuur.
Hem er uit genomen maar op zijn kamer gebleven, weer terug, huilen.
Toen over zijn bol geaaid en hand vast gehouden.
Dity herhaald met steeds langere pauzes na een paar dagen zat hij weer in zin oude rimte.
Hoe klein ze ook zijn ze hebben snel door hoe ze aandacht krijgen.
succes
 
Hoi,

mijn dochter huilt ook altijd wanneer ze in bed wordt gelegd in de avond. Ik vind het ook heel moeilijk als ze zo huilt, maar vaak laat ik haar gewoon even huilen. (Ze huilt zo ie zo niet vaak) Aan haar geluid herken ik, als ze echt helemaal overstuur is. Ik ga dan kijken, maar pak haar niet op. Ik praat wat tegen haar en wrijf zachtjes over haar buikje. Als ze rustig is, ga ik weer weg. Soms begint ze weer zachtjes te huilen, maar 9 van de 10 keer is ze dan binnen 10 minuten in slaap.
De techniek die je op televisie hebt gezien, moet je volgens mij op de juiste manier toepassen. Zoals je het speeltje weer terug legde in het bedje, moet je volgens mij helemaal niet doen. En je merkt pas of het werkt als je het avonden achterheen toepast. Dan snapt je kindje ook wat jij wilt en bedoelt. (herhalen, herhalen, herhalen...)  
Het dochtertje van mijn zus kwam ook niet meer zo goed in slaap de laatste tijd. Zij doet haar kindje voor het slapen gaan in bad. In het badje doet ze dan bedtime-lotion van Natusan. En dit werkte wel.
Misschien heb je niet veel aan mij tips, maar dit is zoals ik het bij mij kindje doe en voor haar werkt het. Wellicht  is het tijdelijk dat je kindje even niet meer zo goed in slaap komt.
Veel succes
 
Hoi,

Het kan ook zo zijn dat je zoontje door krijgt dat het snachts donker wordt en daar bang van is. Zoiets heb ik gelezen in het oei ik groei boek. Of dat hij bang is dat jullie weg gaan. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar succes in ieder geval.

\Gr Helen
 
Hallo Misha,

Volgens mij is het een periode weer je kindje doorheen gaat. Mijn zoontje wou ook niet meer slapen toen hij rond de 9 maanden was. Dit terwijl hij ook altijd heel goed sliep. Naar een weekje was het in eens weer over.

Groetjes Marije
 
Hoi,
het is heel herkenbaar en helaas hebben wij dit nu al 3 maanden. Vanaf dat mijn zoontje 10 maanden oud was is hij 's avonds erg onrustig. De ene keer viel hij makkelijk in slaap en werd hij na een uur weer wakker en dan gillen maar. De andere keer wilde hij helemaal niet slapen. De eerste week hadden we hem uit bed gehaald. Zodra we beneden gingen zitten met hem, was hij weer helemaal vrolijk. Niets aan de hand. Dus na een week hebben we hem in zijn bed gelaten. We hebben hem 2 weken lang laten huilen (soms wel 2 uur lang!). Af en toe ging het een avond goed en daarna was het weer raak. Dit laten huilen kon ik niet vol houden en ben toen overgegaan op het volgende. Wel laten huilen, maar dan bleef ik naast zijn bed zitten. Ik reageerde helemaal niet op hem, maar hoopte dat mijn aanwezigheid voldoende was. Na paar dagen ging ik iets verder van zijn bed zitten. Maar hij bleef maar huilen. De ene avond ging het goed, de andere avond weer niet. Ik werd er zo moe van. Zo zijn we 2 maanden doorgegaan en nu hebben we besloten ons niet meer druk te maken en hem gewoon uit bed te halen en te laten spelen totdat hij echt moe is. Mijn man en ik werden zo gestressed. En hier voelen we ons beter bij. Alhoewel het niet fijn is dat je kind 's avonds wakker is en je toch ook wel weer een slechte moeder voelt. MAar nu is het ook zo dat de ene avond hij wel makkelijk naar bed gaat en de volgende keer weer niet. Het zal wel weer over gaan. Hij is nooit een makkelijke slaper geweest. Ik denk niet dat dit de juiste oplossing is, maar voor ons werkt het beter.
Ga je zelf dus niet gek maken! Van al dat huilen wordt je zo gespannen! Succes in ieder geval
 
Terug
Bovenaan