Huilen na groentehapje

Hallo,
Ik ben moeder van 1 meid van 3 jaar en een babymeisje van bijna 5 maanden.
Met mijn jongste dochter gaat het prima en ze krijgt nog steeds borstvoeding.
Nou ben ik begonnen met de hapjes s'avonds om half 6 ongeveer.
In het begin vond ze het niet zo lekker en dan vooral niet de fruithapjes maar groentehapjes vindt ze erg lekker en ze kan het eten bijna van mijn lepel kijken.

Ik wou dus langzaam die BV van half 6 gaan afbouwen zodat ze dan alleen maar een groentehapje krijgt.
En dan een half potje plus 1 borst geven.
Maar ze vindt het zo lekker dat ze nu al een heel potje wil van 125gr.
Dus geef ik ook geen BV meer om die tijd.

Nu huilt ze wel erg veel na het hapje.
Honger kan het denk ik niet zijn want ze begint net na het hapje te huilen.
Ze is altijd al wel jengelig na 18uur maar dit is wel heel erg.
Krijgt ze dan teveel?
Ze had wel een gigantische poepluier daarna en dacht ook dat het dan wel over zou zijn maar dat was dus niet zo.
Hebben mensen daar ervaring mee?

Ze krijgt verder 4 BV van ongeveer 190ml per keer plus dan 1 groentehapje van 125gr.

Bedankt.
 
hoi

Ik denk dat ze een beetje last van haar darmen heeft want die moeten wennen aan nieuwe soorten voeding. Mijn zoon van 6 maanden heeft dat soms ook en idd de combie met jengel uurtje. Miss mindere geven of vroeger maar dat moet passen in de rest van je schema. succes.
 
Ik vermoed dat ze huilt omdat haar buikje pijn doet. Op zich hoeft ze pas vanaf 6 maanden met bijvoeding te beginnen, dus een weekje wat pauze is misschien een goed idee. Je kind hoeft er pas over 5 of 6 weken aan te beginnen. Misschien ben je gewoon ietsje te vroeg.

Daarnaast, de eerste weken dat je kind hapjes krijgt kun je het beste eerst een borst en dan de hapjes geven (en eventueel een toetjesborst). Moedermelk bevat namelijk enzymen die helpen bij de vertering van ander voedsel waardoor je kindje het beter verdraagt.

Daarnaast is er het psychologische aspect. Hapjes zijn anders, dus vreemd, en kunnen 'eng' zijn. Als je de bijvoeding elke keer met borst combineert voelt het vertrouwder aan voor je kind.

Als je borstvoeding geeft is het trouwens helemaal niet nodig om bij bijvoeding bewust voedingen te gaan afbouwen. Gewoon op verzoek blijven voeden en dan bouwt je kind in eigen tempo ook af. Scheelt heel wat aan geplan en gestress.
 

@LiefLien: je kan altijd even proberen of ze de borst nog wil na het potje, dan zie je meteen of het honger is. Maar het zullen de darmpjes wel zijn.

@ Dirksmamma, ik ben hier net weer naar het CB geweest en begreep ook dat je pas vanaf 6 maanden met bijvoeding hoefde te beginnen. (Ik heb er naar gevraagd aangezien ons dochtertje nu 5 maand is.) Blijkt dat dit weer niet zo is, sinds kort zijn ze weer van mening veranderd. Nu adviseren ze weer om vanaf 4 maanden, max 5 maanden met bijvoeding te beginnen, zodat ze er met 6 maanden aangewend zijn. Want met 6 maanden moeten ze het eten (ik heb een hele lijst mee gekregen van wat ze met 6 maanden 'moeten' eten), en als ze dan nog moeten wennen, dan is dat te laat. Maar goed, dat is volgens het CB.... ;-)
 
Dat is dan een advies van je eigen CB. Het landelijke en wereldwijde advies is echt 6 maanden hoor! Het is echt niet zo dat ze het met 6 maanden MOETEN. Het heet niet voor niets BIJvoeding, dus iets wat ze erBIJ krijgen. Tot 9 a 12 maanden is en blijft de melkvoeding de belangrijkste voedingsbron voor een kind!

Ik hoor dit wel vaker, het is een soort van klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel zit. Er is namelijk het afgelopen jaar een onderzoek geweest (uit Nederland) waaruit bleek dat het voor kinderen die geen verhoogde allergiekans hadden en die kunstvoeding kregen beter zou zijn ze na 4 maanden langzaam aan met gewone koemelkproducten in aanraking te brengen i.p.v. hiermee te wachten tot een jaar. Ik heb het onderzoek gelezen. In hun conclusie zijn de onderzoekers heel duidelijk: tot 6 maanden exclusief melk (bij voorkeur moedermelk) blijft de voorkeur hebben.
Gek dat mensen op CB's dan toch niet alles van zo'n onderzoek lezen en tot zulke vreemde opmerkingen komen!
 
Als je een goede lijst wilt hebben van wat een kind 'mag' ('moeten' klinkt zo vervelend), ga dan naar het hoofdstuk Bijvoeding op borstvoeding.com. Heel overzichtelijk, heel duidelijk en heel goed te doen.
 
tsja, ze zeiden dus dat dat onderzoek sinds kort weer was weerlegt door een ander onderzoek waaruit blijkt dat het toch beter is om er eerder mee te beginnen. Maar goed, ik hou toch mijn eigen gevoel aan, en doe er nog niks mee. Het enige wat ze krijgt is rijstebloem door dr laatste fles. Ik vind haar nog niet klaar voor al die extra dingen.
En ik schreef 'moeten' omdat het me zo verteld werd op het CB. Van mij moet ze ook helemaal niks! ;-)
 
Wil niet vervelend zijn snap de verwarring ,maar hier heeft Lief Lien niet veel aan.
Voor haar is er nu denk ik alleen maar meer verwarring ontstaan.
Uit alles blijkt toch je gevoel te volgen dus als je het gevoel hebt dat ze te weinig krijgt geef dan wat meer of de borst.
Maar doe wat goed voelt.
 
Terug
Bovenaan