Huilen op de creche

Hey mamma's,

Onze zoon zit niet op een KDV maar is altijd bij ons thuis.
Op zondag gaan we altijd naar de kerk en daar brengen we hem naar de creche.
Vaak is hij dan het eerste gedeelte van de dienst nog bij ons en als alle andere kinderen naar de zondagschool gaan breng ik Efraim naar boven, naar de opvang.
Maar, meneertje heeft het echt niet naar zijn zin op de creche.
Hij begint vaak al te sniffen op de trap en zodra we de creche binnen komen is het huilen. Ik ga meestal zo snel mogelijk weg.
Maar als ik hem na de dienst weer op ga halen ligt hij vaak uitgeteld en half huilend in de armen van een leidster.
 Zo zielig...vaak snikt hij de hele zondagmiddag nog na.

Ik voel me dan zo rot. Ik vind het zo moeilijk. Hij is natuurlijk ook niet gewend om naar chreche of KDV te gaan, maar dit komt toch elke week terug.
We zitten er al over te denken om elke week maar een van ons bij Efraim thuis te laten, maar dat is ook niet altijd prettig.

Daarbij komt dat ik de creche ook niet leuk vind. Vaak zijn het meisjes die 'baby's zo lief vinden' (je weet wel). Het is een hele kleine ruimte waarin veel te veel kinderen zijn en dan ook nog ouders.
Er hangt echt een sfeertje van: we beppen als leidsters gezellig bij en o ja, de kinderen zijn er ook nog.

Wat zouden jullie doen?

Hoi,

Ik kan me goed voorstellen dat hij dat niet leuk vindt. Vooral omdat hij verder ook geen kdv oid gewend is. Een andere oppas lijkt mij ideaal, zijn er niet meer ouders met hetzelfde probleem? Als je met vier ouders bent (bv), dan mis je maar 1 keer in de maand een stukje mis.

En het is natuurlijk wel zo dat Efraim iedere maand ook weer wat ouder wordt en dan waarschijnlijk ook beter bestand is  tegen die drukte.   Hopelijk voel je jezelf niet schuldig. Soms moeten we gewoon roeien met de riemen die we hebben!

KT

ps, hij kan niet bij jullie blijven zitten? Of is dat een hele domme vraag.

Tsjonge Issie, da's een lastige situatie voor jullie en Efraim. Thomas had dat eerst ook maar sinds hij naar het KDV gaat, gaat het op de creche van de kerk gelijk veel beter. Maar daar zijn de creche-kinderen verdeeld in drie groepen (baby, dreumes en peuter tot en met 4 jaar). Dat scheelt ook wel denk; en de ruimtes zijn ook groot.
Als ik jou zo hoor is het bij jullie niet echt aantrekkelijk op de creche. Misschien kun je aan de crecheleiding vragen of daar wat aan gedaan kan worden? Verder zou je misschien een keer bij Efraim kunnen blijven om hem te helpen zich daar te vermaken. De week erop lukt het misschien dan beter?
Verder zou ik het zo niet weten.

Veel sterkte in elk geval

Liefs Ida

Jeetje Issie, da's idd niet prettig om hem zo weg te brengen, je zit zelf ook niet echt rustig meer, denk ik.
Wat KT zegt, een andere oppas zou ideaal zijn, maar ik kan me herinneren toen met de fysio dat die niet zo makkelijk te vinden is.
Het werkt ook niet echt mee dat je de opvang zelf niet echt leuk vindt.
Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden die voor iedereen werkt.
Sil
(als ik in de buurt zou wonen, mocht Efraim elke zondag met Chloë komen spelen.

T lijkt mij duidelijk.... Als ik zou merken dat mijn kindje het ergens echt niet naar haar zin zou hebben en hier de rest van de dag last van zou hebben is bij mij de keuze snel gemaakt, dan gaat ze er niet meer heen!
Ons kindje gaat ook niet naar een kdv en ik ben ook erg alert op signalen als iemand haar zomaar oppakt als ze dat niet wilt zeg ik duidelijk dat ze dat niet moeten doen!
Ik zou een andere oplossing zoeken zeker omdat het duidelijk is dat je zelf ook niet blij bent met deze situatie, dus ik neem aan dat je ook niet gerust in de kerk zit dan!

Liefs L81

We denken er nu toch inderdaad over om om de beurten naar de kerk te gaan.
Efraim is echt de rest van de zondag helemaal van slag en ik voel me daar absoluut niet prettig bij.
Het is gewoon jammer dat al onze familie, kennissen hier in de buurt naar de kerk gaan. Dus een andere oppasmogelijkheid is er gewoon niet.

De diensten op zondag zijn voor ons ontzettend belangrijk en daarom zitten we best met een dilemma.
Klinkt misschien gek, maar we kunnen bijna niet zonder.
Lief Sil, dat Efraim dan wel bij Chloe mag komen spelen, helaas wonen we daarvoor een beetje te ver bij elkaar uit de buurt.

Nou ja, misschien dat het over een aantal maanden wel lukt.

Bedankt in elk geval voor jullie reacties.

Hoi Issie,

beetje late reactie, maar ik wilde vertellen over Isis en KDV. De eerste ochtend was een drama, ze huilde veel en wilde niet gaan slapen (ze hebben het twee keer geprobeerd) Ik ben haar toen ook eerder gaan halen (ze belden op) Ik trof haar ook helemaal snikkend aan op schoot bij een leidster. Volgens de leidster was het niet verontrustend en is dit gewoon een moeilijke leeftijd om te wennen.
Gisteren bracht mijn man haar voor de tweede keer, we hielden ons hart vast en wat bleek.............het eerste kwartiertje was ze verdrietig, maar ze ging vervolgens spelen en slapen (ruim 1,5 uur) Ze heeft er veel gegeten en gedronken en wilde zelfs niet mee toen Wil haar weer op ging halen!
Misschien heeft Efraïm wat meer tijd nodig om te wennen? Zijn daar trouwens vaste leidsters? Als die mis voor jullie belangrijk is, dan zou ik het nog een kans geven, lijkt me ook fijn als je daar samen bij bent. Jullie vinden vast wel de juiste oplossing,

x Esther

Terug
Bovenaan