huilen op het kinderdagverblijf

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje, Mijn zoon (Raoul)is nu 7 maanden en gaat 2 dagdelen per week naar het kinderdagverblijf. Samen met zijn grote zus van 2 ½ jaar.
Hij gaat al heen sinds hij 4 maanden is.
Maar sinds een week of 6 vind Raoul het daar vreselijk. Hij huilt de hele dag door en is ontroostbaar, behalve als hij op schoot mag zitten. En het is na mijn gevoel niet zo dat hij graag op schoot wil zitten en om zijn zin te krijgen maar gaat huilen. Als hij huilt klinkt het na mijn gevoel naar pure paniek
Thuis heeft hij hier helemaal geen last van en speelt hij ook rustig alleen.
Als ik hem op haal, van het kdv, hoor ik hem soms zo vreselijk huilen, dat mijn moederhart krimpt. Zelfs mijn dochter kan hem niet troosten, terwijl de kinderen thuis twee handen op een buik zijn.
De leidsters zitten echt heel vaak wel met Raoul schoot, maar ja ze hebben natuurlijk meer kinderen. En dat begrijp ik ook hartstikke goed.

Hebben jullie ook ervaring met kinderen die het niet zo na hun zin hebben op de kdv.
Hoe gaan jullie hier mee om? Is het een fase? Of moet ik toch iets anders voor Raoul zoeken.?

Ik hoop van jullie te horen,

Liefs Saartje 06

Hoi Saartje,

Wat lijkt dat me vreselijk zeg. Ik heb helaas geen ervaring hiermee. Heb ook geen idee wat het kan zijn en wat je er tegen kan doen. Ik wil je iniedergeval wel heel veel sterkte wensen!!! Hopelijk is er iemand op het forum met de gouden tip.

Succes.

Liefs Trudi (mama van Jasmijn 12-02-2008)

hoi hoi,
is er misschien een andere leidster gekomen toen hij begon met huilen?
Wij hebben namelijk het idee dat als er 1 leidster op de dag is dat onze dochter op het kinderdagverblijf is ze ook huilerig. Het is net of ze die leidster niet mag.
Vorige week ging het goed en vandaag was het minder en toen was die ene leidster er.
Verder zou ik het ook niet weten wat het zou kunnen zijn. Hopelijk dat het snel  beter gaat.
groetjes annelies

ontzettend vervelend zeg..misschien is het een periode. Maar als het huilen heel de dag zo is zou er haast een oorzaak moeten zijn.
Het kan inderdaad een leidster zijn die niet in de smaak valt van jouw kind...of is er misschien iets gebeurd? misschien een keer geschrokken van een kindje of een leidster? Je weet het niet he wat er in zo'n koppie omgaat. Hou het goed in de gaten en praat er veel over met de leidsters...dit moet voor jullie allemaal niet te lang duren want dat is echt heel vervelend.
ik zou als het aanhoudt eens wat   anders proberen, dit is niets joh. Niet voor jou maar zeker ook voor je kindje.

Hoi Saartje,

Hoe gaat het nu met je zoontje op het kinderdagverblijf?

Ook met onze dochter Eva hebben we zo`n periode gehad. Ook zij gaat vanaf een maand of 4 naar het kd en de eerste maanden ging het  heel goed. Rond een maand 0f 7/8 was het opeens mis, inderdaad heel veel huilen en alleen op schoot bij een leidster was het goed.

Ik las dat je zoontje nu 7 maanden is.
Ik heb begrepen dat tussen de 6 en 9 maandan kinderen zich gaan realiseren dat mama weg kan gaan en wanneer ze dat dan ook echt doet, dat behoorlijk beangstigend kan zijn voor een kindje in die periode.

Het is dus hoogstwaarschijnlijk een fase, maar het hangt natuurlijk ook een beetje van  het karakter van je  kindje  af hoe het er op reageert. Een verlegen kindje zoals Eva  heeft er vaak  wat meer last van. (Bovendien is zij  ons eerste kindje,ze krijgt thuis dus heel veel een op een aandacht, dat heeft in haar geval ook meegespeeld.)  

Wij zijn in die periode goed door het kinderdagverblijf begeleid en mede daardoor hebben we niet overwogen om andere opvang te gaan zoeken.

We hebben in overleg Eva een favoriet knuffeltje meegeven en dat blijkt de oplossing!!
Ze houdt haar knuffel letterlijk de hele dag stijf vast en het gaat nu echt veel beter!! Het knuffeltje is duidelijk net het steuntje in de rug dat ze nodig heeft.

het is natuurlijk niet gezegd dat dit voor jouw zoontje de oplossing is en misschien heb je het allang geprobeerd, maar ik wilde onze ervaring toch niet onthouden.

Wat misschien ook een idee is, is om eens een ochtendje mee te gaan zodat de leidsters zien hoe jij met je zoontje omgaat en bepaalde dingen aanpakt. (voorstel van de leidsters van ons kinderdagverblijf).

Hopelijk heb je hier iets aan,

groetjes Marieke

Terug
Bovenaan