Huilen

<p>Mijn dochter van 9 maanden gaat als sinds 3 maanden naar de opvang. Ze gaat drie keer per week en ziet daar vaste begeleiders, eentje werkt ook alle dagen dat zij er is. Met deze begeleider heeft ze een goede band, ze zijn gek van elkaar. Nu heeft deze aangegeven dat dochter steeds gaat piepen en huilen nu wanneer zij de kamer uit loopt. Het belemmerd haar zodoende dat ze het lastig vind om met pauze te gaan. Ze heeft dit een aantal keer naar ons benoemd bij ophalen. <br />Vanwege vakantie zijn er wat meer wisselende gezichten op de groep. Bij brengen in de ochtend nog niet altijd de vaste begeleiders. Heb mijn dochter nu twee keer huilend achter moeten laten. Dit voelt niet fijn. Hoe kan ik hier het beste mee om gaan?</p>
 
Rot he!

Ik werk al ruim 10 jaar in de kinderopvang, momenteel op een babygroep (0-2 jaar)

Zo te lezen heeft jouw kindje zich erg gehecht aan die ene leidster die er bijna altijd voor haar is. En waarschijnlijk heeft jouw kindje veel behoefte aan veiligheid, vaste gezichten en ritme. Het ene kind vind het prima als er elke dag een andere juf is, het andere kind klampt zich aan vaste juffen vast.

Zeker in de leeftijd vanaf zo'n 8 a 9 maanden krijgen kinderen het door als je wegloopt en als er een vreemd gezicht is. Dat is heel normaal. Deze periode kan helaas wel heel lang duren, er zijn kindjes van 2 jaar die nog altijd moeite hebben met vreemde gezichten en graag de vaste juffen zien.

Helaas werkt het gewoon zo in de kinderopvang. De vaste juf van jouw kindje kan niet 3 dagen per week van 7.00-18.00 aanwezig zijn en er altijd zijn als jouw kindje er is. Soms is er gewoon ook even een andere juf om te openen of te sluiten of is de vaste juf met vakantie. Dat is lastig, maar daar moet jouw kindje mee leren omgaan.

En ja, huilend achterlaten is heel vervelend maar vaak is het na 5 minuten alweer over, echt!