Rot he!
Ik werk al ruim 10 jaar in de kinderopvang, momenteel op een babygroep (0-2 jaar)
Zo te lezen heeft jouw kindje zich erg gehecht aan die ene leidster die er bijna altijd voor haar is. En waarschijnlijk heeft jouw kindje veel behoefte aan veiligheid, vaste gezichten en ritme. Het ene kind vind het prima als er elke dag een andere juf is, het andere kind klampt zich aan vaste juffen vast.
Zeker in de leeftijd vanaf zo'n 8 a 9 maanden krijgen kinderen het door als je wegloopt en als er een vreemd gezicht is. Dat is heel normaal. Deze periode kan helaas wel heel lang duren, er zijn kindjes van 2 jaar die nog altijd moeite hebben met vreemde gezichten en graag de vaste juffen zien.
Helaas werkt het gewoon zo in de kinderopvang. De vaste juf van jouw kindje kan niet 3 dagen per week van 7.00-18.00 aanwezig zijn en er altijd zijn als jouw kindje er is. Soms is er gewoon ook even een andere juf om te openen of te sluiten of is de vaste juf met vakantie. Dat is lastig, maar daar moet jouw kindje mee leren omgaan.
En ja, huilend achterlaten is heel vervelend maar vaak is het na 5 minuten alweer over, echt!
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat de leidster naar jou aangeeft dat ze amper met pauze kunt. Ik denk dat zij erin moet investeren dat andere juffen ook voor jouw kindje mogen zorgen en dat zij dus niet de enigste is die jouw kindje die dag omkleed/op bed legt/eten geeft etc. Ik denk dat zij juist bewust wat meer afstand moet houden zodat jouw kindje ook met andere leidsters een band kan opbouwen.
En de vaste leidster weet heel goed dat als ze met pauze gaat, jouw kindje 5min huilt en het dan weer goed is. De hele dag krampachtig in de buurt blijven omdat jouw kindje anders misschien gaat huilen is natuurlijk gekkenwerk. Er zijn nog 14 andere kinderen ook op de groep..