huilenhuilenhuilen

Hoi
Fleur is inmiddels 4 weken en ze huilt erg veel. Natuurlijk weet ik dat het erbij hoort (het is onze 2e), maar Fleur huilt wel erg veel.
Vrijwel na iedere voeding (fles) heeft ze een uur nodig om weer rustig te worden. Afleiding van bijvoorbeeld ene muziekmobiel in de box geeft maar kort wat rust. Ze word (soms) wel rustig van wandelen met de wandelwagen, maar zodra je dan stil staat begint ze weer.
Overdag vind ik het nog niet zo'n heel groot probleem, al zuigt het energie en heb ik dus ook nog een 3 jarige peuter rondlopen (die het overigens geweldig doet als grote broer zijnde).
's Avonds is het grootste probleem. Dan huilt ze echt continu. Van ongeveer 7-11 uur is ze alleen maar aan het huilen. Meestal heb ik haar dan bij me en zakt ze zo nu en dan even weg omdat ze zelf ook helemaal moe is. Zoals gezegd is ze nu 4 weken en in die tijd hebben mijn man en ik 2 of 3 rustige avonden gehad...
Hoort dit bij de 6 eerste (huil)weken of is het toch niet normaal?
Straks komt de huisarts op kraamvisite, dan wil ik het er toch even met haar over hebben...
We lopen al bij de osteopate, die wel voor wat ontspanning in haar lijfje heeft gezorgd, maar het huilen is er niet minder op geworden.
Gelukkig slaapt ze 's nachts redelijk goed door, anders zou ik het helemaal niet trekken. Ik schud haar niet door elkaar, maar ik kan me af en toe heel goed indenken dat ouders dat wel doen op een gegeven moment, vanuit wanhoop om hun kind stil te krijgen...

Ben ik de enige of hoort dit er echt bij en moeten we even (flink) op onze tanden bijten?

Groetjes
 
Inmiddels is de huisarts geweest en jawel, zij heeft bevestigt dat we een huilbaby hebben...
Oplossing? Zorgen voor hulp, zodat ik/wij er af en toe even uit kunnen, zonder een huilend kind bij ons...
Zolang ze goed blijft eten en plassen/poepen is er niet echt een reden om het in het medische circuit te zoeken.
Tja, en laat hulp vragen nou net niet mijn favoriete ding zijn. Al helemaal als het gaat om het 'dumpen' van problematische kinderen... Ik vrees echter dat ik er wijs aan doe om het wel te gaan doen omdat ik anders echt helemaal gek word...

Iemand ervaringen met een huilbaby? En tips?
 
Hey meid,

Hier een ervaringsdeskundige, voor jou gelukkig... ik hoop dat ik je een beetje kan steunen want ik heb die steun destijds zelf enorm gemist. Ik weet er alles van. Sven, nu 2 jaar, heeft vanaf week 1 ontzettend veel gehuild. Helaas sliep hij vanaf 23 uur ook niet best. Fleur slaapt bij gelukkig wel vanaf 23 uur..
Troost je... het gaat over, echt waar. Ons kindje is nu een heerlijk ventje, ik hou zoveel van hem en hij slaapt nu goed. Als ik dat had geweten dan had ik me niet zo'n zorgen gemaakt 2 jaar geleden. Je vraagt je continue af wat je moet doen, of je iets verkeerd hebt gedaan, wat je nog moet veranderen of je stress geen invloed heeft op je kindje. Ik heb wel eens woest voor zijn bedje gestaan, ik heb wel eens beneden geschreeuwd: "Hou je mond!" Soms zat ik er helemaal doorheen en God heeft ons behoed voor schudden en door elkaar rammelen, maar soms voelde ik me zo enorm machteloos dat ik het echt kan begrijpen dat er moeders zijn die hier toe komen. Op tijd afstand nemen is dus echt nodig!
Vraag iemand die er tijd voor heeft of hij/zij een paar keer in de week 's middags een paar uurtjes kan over nemen. Iemand die je vertrouwt en die even je kindje meeneemt of dat jij zelf even echt weg gaat. Bijvoorbeeld 1 zaterdagmiddag en 1 middag in de week. Dan kun je zelf even bijkomen en met je andere kindje en je partner wat gezelligs doen. Geloof me: je krijgt het nodig. Zelf vond ik het ook moeilijk om hulp te vragen. En sommigen begrijpen het ook echt niet. De meest rare reacties kreeg ik: "Gewoon laten huilen, hij probeert je uit!" "Oordoppen in doen!" Machteloos gevoel geeft dat als er bijna niemand is die begrijpt dat dat geen opties zijn, dat het 24 uur per dag doorgaat en je het gewoon niet volhoudt. Misschien gaat het nu nog, maar als je er ook nog een paar slapeloze nachten bij krijgt, ben je zo tot dat punt dat je bijna niet meer voor jezelf in kunt staan... Klinkt misschien heftig, maar ik herkende mezelf soms gewoon niet meer. Neem dus maatregelen. Maak vaste afspraken met 1 of 2 mensen. Mensen die van je houden en een vast dagdeel willen oppassen. Misschien een paar keer een nacht willen waarnemen, zodat je zelf eens een avond op de bank kan zitten zonder een huilertje op je schoot.
Ik kon door alle zorg en verdriet soms geen liefde voelen, ik voelde me gewoon dood van binnen. Ik voelde me helemaal geleefd, ik hoorde hem in mijn hoofd huilen (als hij eindelijk sliep) waardoor ik zelf niet meer kon slapen. Ik was zelfs opgelucht toen hij met 6 weken in het ziekenhuis werd opgenomen omdat ie koorts had. Ik was gewoon helemaal op. Gelukkig ben jij nog niet zover. Probeer dat ook te voorkomen.

Ik denk achteraf dat Sven een kindje was dat heel erg moest wennen aan het leven buiten de baarmoeder. Hij wilde het liefst de hele dag bij je zijn. Hij was nooit tevreden, zelfs niet altijd op de arm. Maar toch was het rustigste bij mij. Ook is hij heel veel ziek geweest in de eerste anderhalf jaar. De wereld was gewoon geen veilige plek voor hem.

Inbakeren hielp bij ons een beetje, hij sliep iets sneller in en iets langer door. Al was het de eerste weken soms maar een kwartier eerder en een kwartier langer, maar het geeft je zelf al wel wat meer rust. Hij maakt maar kleine rukjes, van drie kwartier maar hij sliep toch iets meer. Toch bleef hij veel huilen en vermoeid en overprikkeld zijn. Hij sliep soms maar 3 keer 45 minuten vanaf 6 uur 's morgens tot 23 uur 's avonds. En ook na de nachtvoeding rond 3 uur deed hij er vaak een uur over om weer in slaap te komen.

De draagdoek was een wonder bij ons, hij lag er soms uren in. En voor jezelf is het minder vermoeiend omdat je toch je armen kan ontspannen, zelfs als je zit. Vooral in de avond lag hij er in, tegen mij/mijn man aan... speentje erbij en proberen stil te houden. De eerste drie maanden lag hij er praktisch elke avond in, daarna ging hij met de week beter slapen na 20.00 uur 's avonds.

Rust en regelmaat is heel belangrijk. Juist die onrustige kindjes kunnen niet tegen een andere omgeving, veel geluiden en andere armen. Ze hebben veel geborgenheid en veiligheid nodig. Wij waren veel thuis of 1 van ons bleef met hem thuis. We hadden onszelf er echt mee als we dat niet deden anders sliep hij bijna helemaal niet 's nachts. We probeerden altijd de dingen op dezelfde manier te doen. Bijv... uit bed... wiegen/ knuffelen... schone luier... wiegen/knuffelen... proberen zelf te laten spelen... wiegen/knuffelen... naar bedje...

Het is afzien. Zeker de eerste 3 maanden, daarna ging het bij ons iets beter... al is het een onrustig kindje gebleven tot een jaar over anderhalf. Tussen 4 maanden en 6 maanden ging het een stuk beter. Al bleef hij overdag korte slaapjes doen en van vermoeidheid huilerig. Daarna ging het 's nachts weer minder. Hij heeft nl vanaf 6 maand elke nacht gehuild van 2 tot 4 uur, dat was echt een ware nachtmerrie. Ook was hij 's avonds dikwijls onrustig en kon de slaap niet goed pakken. We hadden nl het inbakeren vanaf 6 maanden afgebouwd en hij kon er niet tegen. Toen bedachten we dat we de safetysleep ook eens konden proberen. Hij was toen 10 maanden, hij heeft daarna niet meer gehuild. Hij wilde gewoon iets vaster liggen in bed. We hadden dat echt eerder uit willen vinden, helaas... we hebben er 4 maanden over gedaan en elke nacht meegehuild, boos geworden, dagelijks mezelf voortgesleept van vermoeidheid...

Nu is hij net 2 jaar geworden en sinds een jaar hebben we een heerlijk kind. Het huilen is voorbij, hij slaapt heerlijk, ook overdag. Hij vindt visite en op pad gaan heerlijk. Hij blijft een gevoelig kindje, maar hij kan zich nu goed redden. Hij geniet erorm van dingen in deze wereld. En ik... ik ben de gelukkigste moeder op deze wereld want ik heb een gelukkige zoon en een gelukkige dochter. O, wat kun je je rot voelen als je je kindje niet tevreden kunt stellen. Neem van mij aan: het ligt niet aan jou. Probeer zoveel mogelijk de moed te vinden om te troosten, maar neem het jezelf niet kwalijk als je haar soms ook even een tijdje laat liggen als ze huilt. Het is gewoon onmogelijk om elk moment klaar te staan. Je weet dat ze niet uit zichzelf zal stoppen en dat jij haar steun bent, haar rust, haar veilige plek... maar soms moet je jezelf even een time-out geven.

Als je dichtbij zou wonen, zou ik me spontaan aanbieden om je even een paar uur in de week te ontlasten... het is een enorme opgave, die niemand zonder fouten gaan opbrengen. Vraag dat dan ook niet van jezelf, maar bedenk wel dat je kindje jouw armen wel nodig heeft. het is veeleisend ja... maar de liefde die je op deze leeftijd kunt geven kun je maar 1 keer geven. Hou haar vast, kus haar, zeg haar dat je van haar houdt (al voel je het soms niet doordat ze zoveel eist), streel haar. Als je boos bent, uit het niet in haar buurt maar zoek een plek waar ze je niet kan horen of je kan aanvoelen. Pak haar weer op als je het weer kan opbrengen. Huil soms maar met haar mee, soms doet dat je kindje ook goed...

Het is wel goed om te bedenken dat als ze ouder wordt, ze jou en je man ook kan gaan uitproberen... vanaf een maand of 6 moet je ook gaan uitkijken met verkeerde gewoontes. Wij zijn vanaf die tijd ook echte bedtijden gaan instellen en vanaf dat moment ook alleen nog in de slaapkamer of in het bedje gaan troosten. Niet meer naar beneden, maar vaste structuren... bedtijd is bedtijd.

Sterkte met alles! Het is een heftige tijd, maar het gaat over.. echt waar! Misschien wel sneller dan je denkt. Maar hou er rekening mee dat het ook nog lang kan duren.

Nog wel een vraag: je zei dat ze veel huilt na de voeding. Wil ze veel drinken? Spuugt ze ook veel? Ook als ze niet veel spuugt zou ik toch eens met de dokter praten over reflux en verborgen reflux. Dan komt nl de voeding terug (zuur), omdat de maag nog niet helemaal goed afsluit. Daardoor gaat de slokdarm heel erg veel pijn doen. Baby's huilen hierdoor veel en vooral na de voeding, ze hebben continue zuigbehoefte en willen graag slikken (dat is het moment dat ze geen pijn ervaren). Als je het vermoeden hebt kun je de voeding indikken met Johannesbroodpitmeel. Dan kan het niet zo snel terug lopen. Als het dan beter gaat, heb je een duidelijke aanwijzing dat dit wel eens het probleem kan zijn. Bij onze Sven maakte het niet uit. We hebben zelfs speciale dieetvoeding tegen koemelkallergie geprobeerd maar ook dat hielp niet.
Misschien helpt het bij jou wel!

Als je wilt mailen mag dat altijd. Ik hoor het wel als je daar behoefte aan hebt. Laat het maar weten!

Liefs Bloempje


 
Hoi Bloempje

Bedankt voor je eerlijke verhaal!
Sinds wij zelf ouders zijn, zet ik altijd op felicitatiekaartjes naar nieuwe ouders 'sterkte in deze bijzondere tijd'. Dat mis ik altijd op die kaartjes, want 'genieten' is soms erg lastig als je weer een avond met een huilende baby op schoot zit... Maar daar hebben we het allemaal maar niet over lijkt wel. Nou, wij zijn er eerlijk over hoor!

Inmiddels lijkt het wat beter te gaan. We dikken de voeding inderdaad al in, wat iets meer rust geeft. Ook zitten we sinds dit weekend aan de voeding voor hongerige baby's omdat ze maar onverzadigbaar leek. Gisteren hebben we ook de 7 voedingen al teruggedrongen naar 6 en dat doet ze tot nu toe aardig goed, heeft van 23.30-5.45 geslapen (langer eromheen, maar dat zijn de voedingstijden).
Ze huilt nog steeds veel, maar als het echt serieus is, is ze wel makkelijker te troosten door te wandelen/wiebelen met de wagen of door haar bij ons te nemen.
Ook huilt/piept ze veel in haar slaap. Dan laat ik haar wel gewoon liggen, omdat ze dan snel weer rustig verder slaapt. Ik denk dat dat 'gewoon' darmkrampjes zijn.
Misschien scheelt het ook dat wij als ouders ons er aan over hebben gegeven: het hoort erbij en het gaat over. Dan doen we oordoppen in en houden haar lekker bij ons (nee, echt laten brullen doe ik niet, dat gaat me te ver!).
Bij onze oudste zoon (nu 3) was het op en gegeven moment ook zo dat we de nachten door moesten, maar dat hoeft bij Fleur gelukkig niet. Bij onze zoon was echter de oorzaak wel duidelijker (nekklachten die weg gingen na bezoek aan osteopate, indikken van de voeding en buikslapen...). Bij Fleur is dat onduidelijker. Ze is te laat geboren (9 dagen), dus misschien wil ze inderdaad gewoon graag bij mij/ons zijn!

Trouwens, dat refluxverhaal hebben we inderdaad besproken met de huisarts. Het indikken met jbpm is het eerste wat je moet doen. Verder doen ze niets tenzij Fleur slechter gaat drinken/plassen/poepen/groeien. En dat is (gelukkig) niet het geval.

Ja, op de momenten dat ze huilt is het geen feest, maar we houden de moed erin en kijken uit naar de tijd dat het beter gaat!

Misschien wel leuk om een keer te mailen?

Groetjes, Marrigje
 
Hey!

Fijn dat het iets beter gaat. Zit je om een praatje verlegen of zit je er helemaal doorheen... mail me maar: gengpennekamp@live.nl

Liefs
 
Mijn dochters werden rustiger van slapen in de pucka baby 3 tot 6 maanden. De piep zat te strak en werd ze nog bozer.

Veel succes en fijn dat het beter gaat.
 
Jeetje wat een zware tijd moet het geweest zijn.
Ons tweede kindje huilde ook veel in de eerste weken, die was met 37 weken ingeleid.
Navelstreng om het nekje en aan de lichte kant.
Vaak doen zulke kids een inhaalslag.
Ons kindje bleek echter hongerig dus overstappen naar speciale voeding met broodpitmeel tegen het snelle drinken.
Ook nog bij kindertherapeut gelopen, wat bleek vastzittende nekspieren wat de nekwervels ook een klein beetje scheeftrekt.
Na 1 bezoek was er merkbaar verschil.
Mijn kindje was vrolijk bewoog zich meer en huilde niet meer.
Maar het snelle hongerige drinken bleef!
Onze 3e nu 2 maand oud drinkt ondanks speciale voeding en broodpitmeel de fles nog in 6 min. leeg!
Hierdoor heeft hij wel eens krampjes maar huilt niet veel, mijn ervaring is dat extreem gillend huilen toch vaak pijn of ongemak is.
Het bezoek aan de kindertherapeut bij ons 2e kindje was de oplossing.
Niet fijn om te zien want het losmaken van de nekspiertjes doet heel erg pijn en het kleintje liep ook rood aan en schreeuwde alles bij mekaar, maar het resultaat de volgende dag maakte alles goed!
Of dit bij jullie ook het geval is weet ik niet maar ik zou zeggen, komt het je bekend voor dan kun je er wellicht wat mee, heel veel succes met je kindje.
 
Terug
Bovenaan