huilerig en borstvoeding

hoi dames,

Ik ben 1,5 week geleden bevallen van een prachtige gezonde dochter. Ik ben tijdens mijn hele zwangerschap zo ziek geweest dat ik 8 maanden lang bedrust heb moeten houden. Ik vind de overgang naar opeens weer van alles moeten heel raar en zit de hele tijd te huilen. Ik voel me hier heel schuldig over en een slechte moeder. Mijn kraamhulp is nu 3 dagen weg en de borstvoeding is opeens ( van de stress?) heel erg terug gelopen, terwijl het eerst heel goed liep met 1 borst geven per keer. Nu geef ik dus maar 2 bortsten per voeding en drinkt mijn dochtertje ong. max. 10 minuten redelijk aan elke borst. Daarna is het alleen wat sabbelen en komt er blijkbaar niets meer uit. Net heb ik voor het eerst weer even nagekolft en kwam er uit beide borsten samen maar 3 ml. Tewijl er wel 20 ml. uit 1 borst kwam een week geleden.
Ik voel me echt een slechte moeder en heel verdrietig dat ik niet genoeg van mijn dochtertje geniet. Ze is echt heel lief en tevereden, dus het ligt echt aan mij.
Herkent iemand dit of heeft iemand een tip voor mij?
 
Hoi,
Kraamtranen bestaan echt hoor. Ik heb ook alles bij elkaar gehuild tot wel een maand na de bevalling. Echt een emotioneel wrak ook vanwege slaaptekort en laag hb natuurlijk. Borstvoeding ging ook verschrikkelijk terwijl ik hier zo'n mooie romantische voorstelling bij had. Ik ben helemaal gaan kolven en haar de afgekolfde melk gaan geven. Ik had een dubbele kolf gekocht, kost wel wat maar ik wou toch graag dat ze bv zou krijgen. Omdat ik helemaal achter het kolven sta gaat het goed, ik ben ondertussen 3 mnd verder en ze krijgt nog steeds volledig bv (afgekolft). Maar mocht het bij jou echt een ramp zijn dan stap je toch over op flesvoeding. Wellicht dat je dan wat meer kunt gaan genieten. En geloof me die kraamtranen horen erbij en het gaat echt weer over en voor je het weet ben je lekker aan het genieten!!
Groetjes.
 
Hoi!

hier ook superstress zodra de kraamzorg weg was... wat heb ik haar gemist! wat je misschien helpt is contact met een vrijwilligster van de stichting bv natuurlijk. Telnr: 0343-576626.
ik heb ze gebeld toen ik superonzeker was en het hielp me enorm om mn verhaal even te kunnen doen en te horen dat alle begin altijd moeilijk is. ;) en natuurlijk had ze ook gewoon wat nuttige tips waar ik wat aan had...

succes en geef niet op!
liesbeth
 
wat ik ook nog even wilde zeggen:
die van mij is nu iets meer dan twee weken oud en dat labielige dat HOORT er echt bij hoor! Borstvoeding gaat ook weer gepaard met allemaal hormonen die t niet stabieler maken wat dat betreft. en je hebt best een moeilijke start gehad zo te horen.

trouwens, het enige dat volgens mij helpt als je bv zo terugloopt is VAAK aanleggen, desnoods om het uur, zo vaak zij maar wil.
ik zou echt even hulp vragen als ik jou was, een deskundig iemand kan je veel beter helpen dan een forum omdat die kijken naar jou en je kindje en je ook gewoon direct kunnen helpen.

liesbeth
ps mijn dochter sabbelt ook wat aan het eind van de voeding. ik laat haar, maak haar een beetje wakkerder en vaak drinkt ze dan toch nog wat slokken.
dat is denk ik beter dan de andere borst geven, want dan krijgen ze misschien teveel voormelk en te weinig vette achtermelk.

hoor mij, wat weet ik ervan? alleen wat ik uit mijn eigen ervaring heb gemerkt... nogmaals succes!
 
Zoals hierboven ook al staat beschreven, aan de bv perikelen kun je wat doen, aan de hormonen en de onzekerheid niet veel de eerste tijd. Het duurde bij mij maanden voor ik weer een beetje de oude begon te worden, tot 5 maanden met lichte post-natale depressie gevoelens gelopen. Je moet het natuurlijk wel in de gaten houden, maar het is wel heel herkenbaar (en normaal) allemaal. Het is niet niks een babytje erbij en alles wat op je af komt!!
Bij de tweede weet je het allemaal al en kun je veel meer genieten. Nu dochter van 6 maanden en heb er deze keer helemaal geen last van gehad.
Het is heel normaal allemaal, maar als je het gevoel hebt dat het te lang duurt, raadpleeg dan je huisarts even..(achteraf gezien had ik dat wel moeten/kunnen doen je hoeft nl. niet alles te kunnen of in je eentje op te lossen!)
Succes ermee!!
 
Hoi Inge

Het huilen hoort er allemaal bij die 1e weken. Wat betreft de borstvoeding zit je nu precies in de regeldagen dit is rond de 10e dag rond de 3 weken, 6 weken emn 3 mnd. Je kindje krijgt meer behoeftes en de BV stemt zich daar op af. Het betekent even een paar dagen afzien met vaak aanleggen zodra je kindje erom vraagt, dan is je BV ook weer snel op peil. Kolven zegt niet altijd wat, je kunt genoeg BV hebben maar weinig kolven, dit heeft er mee te maken dat je je geestelijk los moet kunnen laten. Als je vol stres zit dan krijg je ook geen goede toeschietreflex, maar maak je niet te veel zorgen het komt allemaal weer goed het is ook een hele omschakeling als je alleen maar op bed hebt gelegen en dan in 1 keer voor zo`n klein hummeltje moet zorgen. Blijf in ieder geval niet te lang met nare gevoelens doorlopen maar neem dan contact op met je VK of HA.
Geniet van je dochter en heel veel succes.

Groetjes Sannie
 
Terug
Bovenaan