Huilerig rond 1 jaar?

Hoooi!Mn dochter is net 1 jaar geworden. Nu gedraagt ze zich sinds een aantal weken (week of 4 a 6) anders dan ‘normaal’. Ze is altijd heel vrolijk, ondernemend en nergens bang voor. Nu is ze al een aantal weken erg huilerig, wil continue aan ons plakken, kan niet echt meer goed zelfstandig spelen (voorheen wel), snel bang en vooral als ze iets niet mag / niet snel genoeg gaat is het huilen. Ze is in de tussentijd wel even flink verkouden geweest en momenteel komen haar boventandjes door (afgelopen week ook koorts 39 graden), dus mogelijk heeft het daar mee te maken. Maar ik begin me inmiddels af te vragen hoelang deze ‘fase’ nog gaat duren en of ze nog wel terug gaat naar haar vrolijke, ondernemende ikje.<br />Meer die rond de 1 jaar dit hebben meegemaakt? Tips? Uitleggen waarom iets niet mag doe ik wel in het kort, maar echt begrijpen doet ze dat natuurlijk ook nog niet.<br /><br />
 
Mijn dochter is 14 maanden en ik mis ook de tijd dat ze heerlijk zelf kon spelen, van speelgoedje naar speelgoedje. Ze loopt nu aan de hand en weet zich langs meubels en de muur ook goed te verplaatsen. Ze begint ook best veel te begrijpen. Ze wil zoveel dat niet mag of dat ze gewoon nog niet kan. Raakt heel snel gefrustreerd, we hebben hier echt al wel driftbuitjes. En met elke verplaatsing waar ze niet langs de meubels kan 'moet' ik helpen. Als er dingen niet precies lopen zoals zij in gedachten had dan krijgen we een driftkikkertje. Pffff! Ik zal blij zijn als ze los loopt en iets beter dingen duidelijk kan maken. Maar ik vrees dat deze fase hier nog wel even gaat duren. De komende maanden zeker. 
En als ze zit te giechelen, of me komt overladen met kusjes of gewoon even lekker bij me hangt, of haar ohhh gaaf o-mondje trekt als ze iets wel mag vasthouden... Die momentjes doe ik het voor. Lachend uit bed halen en even knuffelen is echt ons momentje nu. 
 
Ze heeft tussen de 6-12 mnd toegang tot al haar speelgoed gehad omdat dat toen heel goed werkte. Maar nu doseer ik het juist wel weer veel meer. Omdat een speelgoedje een week later dan weer redelijk nieuw is, en dat geeft me weer een kwartiertje dat ik even een tevreden dreumes heb. Ik moet zeggen dat ik om die reden nu ook wel iets vaker een nieuw speeltje koop. ?
En ik speel nu vaker echt actief met haar. Voordoen hoe een puzzel werkt of haar vormenstoof. En dan kan ze ook heel tevreden samen spelen en kletsen. Ze wil dan van alles weten wat het is en wat ik ermee zou doen. Dan houdt ze het omhoog en vraagt ze 'oohhh?' Dat is wel schattig
Oh en ik betrek haar bij het koken, dan staat ze op de leertoren. Ze heeft een mandje met pannetjes, spatels, een houten snijplankje met groenten. Ze probeert me al echt na te doen. Ze mag vast wat groenten snacken en aan bepaalde dingen voelen, helpen afspoelen enzo. 
Verder naar buiten, naar buiten, naar buiten. Speeltuin, kinderboerderij, winkels.
 
Terug
Bovenaan