Huilerig, slecht slapen. Wat kan dit zijn

A

Anoniem

Guest
Thijs is al een paar dagen van slag. Hij huilt veel en slaapt slecht. Hij is echt verdrietig.
Wat kan dit zijn? En wat doen jullie als ze niet willen slapen maar liggen te huilen in bed? Eruit halen of laten liggen?

wat sneu voor thijs dat hij niet lekker in z'n vel zit...! En moeilijk voor jou/ jullie omdat je niet weet wat er aan de hand is en hoe ermee om te gaan. Zit er misschien een tandje dwars? Of er broedt iets, verkoudheid/ griepje?
Wij hebben paar regels gemaakt zodat we bij (langer) huilen van jaap op zelfde manier reageren: als hij huilt, gaan we tegenwoordig direct kijken omdat hij nogal eens door z'n bedje stiefelt en dan dwars kan liggen. Als hij verkeerd ligt, leggen we hem goed, knuffel en tut erbij, kus en muziekje, anders direct knuffel, tut, muziekje etc. Dan laten we hem 5 min huilen, gaan we weer kort kijken, zo nodig boertje laten, poepbroek uitsluiten  dan gaan we na min of 10 kijken. Als hij na 10min nog huilt, blijven we 's avonds op z'n kamertje naast z'n bedje, strelen z'n hoofdje/ nekje, muziekje aan. Soms blijft hij dan hartverscheurend huilen. Ik neem hem dan wat sneller uit bedje dan vriendlief, troost hem, knuffelen. Ve nemen hem niet meer naar beneden na 20u.
Ik lees "oei ik groei" niet maar hoor hier regelmatig mensen over sprongetje. Is dat iets wat het zou kunnen zijn? En overgang naar nieuwe ontwikkelingsfase??
Sterkte ermee!!
Groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

Wat vervelend zeg dat je kindje zich niet lekker voelt. Mijn eerste reactie is 'lekker bij je   nemen'. Doe ik ook met de oudste twee nog (3 en 5 jaar), als ze ooit 's nachts wakker worden en huiliger neem ik ze lekker bij mij in bed.
Wat er precies aan de hand is? Wie zal het zeggen, maar het is duidelijk dat hij zich niet lekker voelt. Nabijheid biedt waarschijnlijk troost. Luister vooral naar je gevoel. De oudste huilde heel erg veel, ontroostbaar ook. Die liet ik ook wel eens in zijn bedje liggen huilen, als ik er zelf echt even doorheen zat. Soms trek je het zelf ook even niet meer.
Maar mijn ervaring is dat als mijn kids huilen dit meestal niet voor niets is. Vaak kom ik er dan later achter dat ze bijv. ziek worden. En ben ik heel blij dat ik ze getroost heb. Zo zou ik het doen, maar iedereen/ iedere situatie is anders. Doe het vooral zoals het voor jou/ jullie goed voelt.

Sterkte ermee,
Judith

hoiii

hier nog zo 1, ook al dagen huilen, en hij huilt nooooit
slecht slapen enz enz
bij jens komen zn eerste 2 tandjes door, denk dat het daarvan komt bij hem
bij het cb zeiden ze als advies, doe de 5 min methode
dus elke keer als ze huilen in bed, even erheen, aai over de bol
weer weg, na 5 min weer en dat blijven herhalen
bij mn dochter hebben we dat ook ooit gedaan, ze was wel wat ouder, maar dat werkte goed

ik hoop voor je dat het snel weer over is
groetjes riana

Wat toevallig, ik heb vandaag ook een topic geschreven (opeens slacht slapen) met precies hetzelfde probleem.

Ik ben vandaag bij het CB geweest hiervoor en heb heerlijk mijn hart kunnen luchten en een paar goede adviezen gekregen!
Ik weet niet hoe oud je kindje is, ons dochtertje is nu 6 maanden  en zit hoogstwaarschijnlijk wat eerder in de eenkennigheidsfase.
Ook is ons meisje erg "pienter", ze houdt alles bij, hoort alles, volgt al je bewegingen en kan erg geinteresseerd naar iets kijken.  Ze krijgt dus veel prikkels binnen. Die verwerkt ze 's nachts waardoor ze onrustig is en vaak wakker huilt. Dit in combinatie met die eenkennigheidsfase versterkt het alleen maar.

Maar wat hieraan te doen??
Bij het CB gaven ze 2 adviezen.
* telkens gaan troosten d.m.v. een speen, aai over de bol, tutje, wat dan ook. Je kindje wordt rustig en gaat weer slapen maar zodra ze weer wakker huilt "verwacht" ze dat papa of mama haar komen troosten. Je houdt haar gedrag dus eigenlijk in stand.
* laten huilen, de eerste nachten zullen zwaar worden want je kindje gaat nog meer en harder huilen omdat hij aandacht wil. Als hij ervaart dat papa en mama niet komen en dat hij dus zelf in slaap moet vallen dan neemt het huilen af.

Bij het CB vertelden ze dat beide manieren prima zijn en dat je als ouder zelf moet beslissen welke het beste bij je past.

Hopelijk heb je iets aan deze adviezen. Wij gaan aan de slag met advies 2. Ik dus een "huilerige" nacht tegemoet...

groetjes Ine
ps. je naam is "juffrouw", misschien een stomme vraag maar sta je echt voor de klas? Zo ja, welk soort onderwijs. Ik ben namelijk juf op een basisschool!

Ik denk dat je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. De een laat het kindje huilen en de ander neemt het bij zich in bed ofzo.
Het kan inderdaad eenkennigheid zijn, misschien ook tandjes?
Wij hebben bij onze oudste eens meegemaakt dat hij absoluut niet wilde liggen, huilen, schreeuwen en hysterisch. Als we hem oppakten had hij weer de grootste praatjes en moest hij lachen. Ik had zoiets van: ja daaag, naar bed jij. Bleek later dat hij een ontstoken oortje had ...... Daardoor kon hij dus echt niet liggen.
Misschien even checken?
groetjes,
Ruth

Terug
Bovenaan