huiltjes onderscheiden

Hoe proberen jullie de verschillende redenen van huilen bij je baby te onderscheiden? Ik vind dat nog steeds (hij is nu 6 weken) lastig. Ik heb het gevoel dat hij alleen maar echt hard huilt als hij honger heeft en dat hij vrijwel nooit huilt vanwege z'n luier (maar ja, die zijn ook erg goed tegenwoordig). Maar ik ben soms bang dat ik te veel met voeding reageer op zijn huilen.

Wat ik probeer is om eerst te kijken hoe lang het geleden is dat hij gegeten heeft. Is dat zo'n 3 uur, dan zal het wel honger zijn. Is het maar 1 uur geleden, dan probeer ik eerst of hij een vieze luier heeft, of hij een speen wil, of hij een vinger wil om op te zuigen, of hij geknuffeld of gewiegd wil worden of wil spelen. Als hij na al die pogingen nog steeds blijft huilen en zeker als het harder huilen wordt, dan denk ik toch vaak weer aan honger (regeldagje?).

Hoe pakken jullie dat aan?
 
om eerlijk te zijn, denk ik dat je het al prima doet, zo deed ik dat namelijk ook!! en mijn zoon was niet echt een huilbaby, en vaak als ie toch bleef huilen dan gaf ik inderdaad toch maar weer een flesje, maar het was dan wel meteen over....
 
Mijn eerste gedachte is vaak ook: honger! Maar soms denk ik, het gaat ook wel eens om de aandacht, het niet alleen willen zijn. Het vervelende is dat je het nooit zeker weet totdat ze echt gaan praten :)
 
Je hebt het over "regeldagje", betekent dat dat je borstvoeding geeft?
Volgens mij kun je namelijk van borstvoeding nooit teveel geven (in tegenstelling tot flesvoeding), een kindje regelt dat immers zelf... als hij genoeg heeft zal hij niet drinken of de tepel al snel loslaten.
Zo heb ik het althans begrepen op de borstvoedingscursus. In mijn cursusboek staat letterlijk "je kunt een baby die borstvoeding krijgt niet overvoeden". Dus leg hem gerust aan als je denkt dat hij honger heeft!
 
In het begin vond ik dat ook erg moeilijk. Maar soms is accepteren dat je kind huilt ook goed. Onze kraamverzorgster legde uit. Dat als je kindje in je buik erg druk is geweest ook als het geboren is dat gedrag vertoont. Onze dochter kon hartverscheurend huilen. Maar niks aan de hand. Ze moest echt haar energie even kwijt. Eerst gingen we kijken of er inderdaad niets met de luier was. Als we dat alles hadden afgewerkt zeide we tegen elkaar niks aan de hand. Ze moet het even kwijt. De eerste keren erg moeilijk. Maar het heeft ons erg geholpen.
 
Van borstvoeding kunnen kinderen nooit teveel krijgen dus aanleggen kan geen kwaad. En zo doen wij het inderdaad ook vaak al komt borstvoeding dan meestal vooraan in het rijtje. Overigens moet je dus ook niet letten op kunstvoedingsschema's want omdat kindjes nooit teveel borstvoeding kunnen krijgen kun je ze dus ook veel vaker eten geven.
Masja
 
ha

herkenbaar! ik reageer niet met voeding als de vorige een goede voeding was en minder dan twee uur geleden. dan maar even rondlopen (helpt hier erg goed, de draagzak).
een vriendin van me deed dat namelijk WEL en die moesten dus heel vaak kleine beetjes voeden en dat wil ik echt niet. heb je helemaal je handen niet meer vrij.
soms reageer ik zelf teveel met voeding. helemaal overstuur kind aan de borst, uiteindelijk maar gekolfde melk in een fles gegeven (want het leek op honger, wel zoeken als ik haar NIET aan de borst legde) en dat dronk ze met wapperende handjes. iemand van de vereniging borstvoeding natuurlijk gebeld.. en die opperde dat ze misschien WEL wilde zuigen maar niet drinken en dat was inderdaad dus de oplossing: speen erin, wapperen hield op kind in slaap...
dat dat OOK nog kon ;)

we laten haar ook wel even huilen (max tien minuten, al is ons streven een kwartier, dat hebben we nog niet gehaald zelf ;) - zit je zelf bijna te huilen op de bank in de kamer ernaast...

karin
 
Hoi,
(o, ik ben trouwens de vragenstelster; zie dat ik mijn naam niet ingevuld had).

Inderdaad geef ik borstvoeding en ik weet dat ik niet te veel/te vaak kan geven. Dat is op zich geruststellend. Je hebt echter wel kans dat de baby voornamelijk voormelk krijgt als hij alleen maar vaak kort drinkt (en van veel voormelk kunnen ze weer krampjes krijgen...). Bovendien vind ik het zelf best te doen om elke 2-3 uur te voeden maar elk uur, dan kom je echt helemaal nergens meer aan toe.

Bovendien had ik het boek 'de babyfluisteraar' gelezen waarin stond dat je even wat afstand moest nemen (figuurlijk) en goed moest luisteren naar wat je baby wil vertellen. Hij heeft verschillende huiltjes voor verschillende boodschappen.

Tracy Hogg (de schrijfster) zegt: "Stel je voor dat je op een andere planeet bent en je vraagt ergens naar de toiletten maar je krijgt een bord voor je neus gezet of je zegt juist dat je honger hebt en je wordt op het toilet afgeleverd."

Klinkt leuk maar mijn man en ik gingen netjes naar de baby zitten kijken: "Wat zou hij bedoelen?!" Dat leverde ons geen enkel nieuw inzicht op. De ondertiteling ontbreekt nog steeds bij de huiltjes!

Nou ja, we schipperen wel door. Het is geruststellend dat jullie het toch ook niet allemaal precies weten. We doen ons best en meer kunnen we niet doen, toch?

Bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan