Huisarts of verloskundige??

Dag dames,

Afgelopen jaar ben ik verhuisd naar een dorpje naarbij Groningen. Hier hebben ze geen verloskundige praktijd. Alleen een huisarts. Bij de vorige twee zwangerschappen woonde ik nog in Groningen en ging in naar de verloskundige. Vorige week heb ik die praktijk gebeld en gevraagd of ik daar nu weer heen kan. Op zich mag dat wel alleen mocht er wat zijn dan komen ze niet naar mij toe, maar dan moet ik altijd bij hun komen. En ook de nacontrole willen ze niet doen, dat moet mijn huisarts dan weer doen. En omdat de vorige bevalling zooooooo snel ging, houd ik er een klein beetje rekening mee dat ik misschien wel eens thuis zou gaan bevallen(liever niet, maar als ik het niet meer kan houden...). Dat kan dan niet bij die verloskundige praktijk...

Dus uiteindelijk toch maar besloten om voor de huisarts te kiezen.
Maar vraag me af of die het allemaal wel net zo goed weet als een verloskundige. Is er iemand die hier al ervaring mee heeft. Wie van jullie is bij een vorige zwangerschap ook steeds onder controle geweest bij de huisarts? Kan iemand mij afhelpen van een kleine angst die ik heb..?? Ik vind het gewoon een raar idee dat ik tussen patienten in de wachtkamer zit inplaats van allemaal zwangere meiden. Maar goed...misschien zeur ik wel te veel hoor. Het komt vast wel goed...

Liefs mij ( 6 weken en 6 dagen zwanger)

Hoi Toppertje,

Ik begrijp volledig wat je bedoeld, maar je hoeft je niet druk te maken. Mijn vriendin en haar zusje zitten ook bij een huisarts dichtbij Groningen en doen/deden daar ook de controles tijdens de zwangerschap. Het bevalt/beviel hun hartstikke goed. Jou huisarts heeft dus ook alle apparatuur voor echo's enz?? Als dat zo is, zou ik me niet druk maken.. Zij voelden zich ontzettend op hun gemak bij hun huisarts.

Ik hoop dat je er wat aan hebt meid.

Liefs Bibi

De huisartsen die ook zwangerschappen begeleiden, doen dat zo vaak dat er net zo goed in zijn als de verloskundigen. Persoonlijk zou ik er alle vertrouwen in hebben. Wel toevallig: een oom van mij is huisarts is een dorpje in Groningen en doet ook bevallingen. Wie weet is het wel dezelfde?

Hoi Toppertje,

Je hoeft je geen zorgen te maken.
Bij mijn vorige 2 zwangerschappen ben ik onder controle geweest van de huisartsenpraktijk geweest en dat is mij prima bevallen. Bij de 1e was er niet echt een verloskundige praktijk in de buurt en bij de 2e heb ik gekozen voor het gemak ivm de afstand (300 meter) en de goede ervaring. Helaas werd bij de 1e mijn bloedruk te hoog en werd ik doorverwezen naar de gyn. en bij de 2e moest ik met 30 wk naar de gyn omdat de 1e met een keizersnee geboren is. Dit zou bij de verloskundige niet anders geweest zijn. En niet elke vk praktijk bij ons in de buurt heeft echoapp. e.d. dus dan wordt je ook weer doorverwezen naar het ziekenhuis.

Het voordeel van de ha is wel dat je ook direct naar evt. andere kwaaltjes kan vragen.

Ik heb dus geen ervaring met de vk. Maar ik kan mij zo voorstellen dat het wellicht iets gemakkelijker van vrouw tot vrouw praat dan van  vrouw naar  ha over evt. zwangerschapkwaaltjes. Maar als het goed klikt met de ha. lijkt er mij geen vuiltje aan de lucht en zij moeten minimaal  een aantal bevallingen per jaar doen om hun licentie te behouden dus kundig zijn zij zeker.

Groetjes en succes ermee.

Miri01
(4 weken en 5 dagen zwanger en moet helaas direct naar de gyn.)

Terug
Bovenaan