huisarts raadplegen/vruchtbaarheidstraject

Hallo ervaringsdeskundigen,

Mijn vriend en ik willen graag een kindje, en hebben sinds maart vorig jaar geprobeerd. Maar we wonen in andere steden, en hij is voor zijn werk ook maanden weggeweest. Dus we hebben tot nu toe maar 5 maanden echt kunnen proberen (en in het begin had ik mijn cyclus ook nog niet helemaal in de smiezen).

Hoe lang moeten we wachten voor we bij de huisarts te rade gaan? En hoe lang duurt het ongeveer voor je dan een soort traject in gaat als dat nodig blijkt?

X Neushoorntje
 
Normaal gesproken kun je je na een jaar melden bij de huisarts. Indien je een normale cyclus hebt is dat dus 12/13 rondes. Ik zou na 5 pogingen er totaal nog niet aan denken in iedere geval. Geef jezelf (je lijf) tenminste dus ongeveer 12/13 kansen, het gros van de vrouwen is na zoveel maanden gewoon zwanger.
Strict genomen kun je natuurlijk in maart zeggen ‘een jaar bezig’ tegen je huisarts. Al vind ik dat wel iedereen een beetje voor de gek houden. Alleen, een traject moet je niet onderschatten. Daarnaast is de kans altijd nog groot dat de gynaecoloog niks afwijkends gaat vinden en jullie ‘onverrichte zaken’ naar huis kunnen.
 
Normaal gesproken kun je je na een jaar melden bij de huisarts. Indien je een normale cyclus hebt is dat dus 12/13 rondes. Ik zou na 5 pogingen er totaal nog niet aan denken in iedere geval. Geef jezelf (je lijf) tenminste dus ongeveer 12/13 kansen
Oke, dank je. Hij gaat in het voorjaar weer op reis, dus als het de komende maanden niet lukt, gaan we op z'n vroegst in september naar de huisarts.
 
Als je ouder bent dan 35 is de richtlijn dat je na 6 maanden (pogingen) al met de huisarts contact op kunt nemen. Ze kunnen dan alvast wat kleine checks doen.
Maar jonger dan 35 is een jaar proberen het advies.

Als jullie elkaar onregelmatig kunnen zien zou je kunnen testen voor je ovulatie om de kansen nog wat te vergroten (mocht je dat nog niet doen)
 
Als je ouder bent dan 35 is de richtlijn dat je na 6 maanden (pogingen) al met de huisarts contact op kunt nemen. Ze kunnen dan alvast wat kleine checks doen.
Maar jonger dan 35 is een jaar proberen het advies.

Als jullie elkaar onregelmatig kunnen zien zou je kunnen testen voor je ovulatie om de kansen nog wat te vergroten (mocht je dat nog niet doen)
Ik ben vorige maand 34 geworden. Ik werk al met ovulatietesten (ik verwacht hem komende week ergens, dus we zijn deze week extra vaak bij elkaar op bezoek).
 
Terug
Bovenaan