Lieve meid,
Ik heb een hele andere visie dan de meiden hier boven, misschien ben je het totaal niet met me eens... dat mag! Ik probeer je verhaal alleen een beetje te relativeren omdat ik het zelf eens een paar keer heb gehad. Ik wil dit wel even voorop stellen: als je al maand in maand uit zo loopt te klungelen met je cyclus en de huisarts heeft geen begrip voor je dan snap ik je helemaal en heb je ook helemaal gelijk. Maar als dit gedoe met je cyclus niet al te vaak voor komt, misschien wil je dan lezen hoe ik er tegen aan kijk!
Een begripvolle huisarts is natuurlijk het allerfijnst maar ik denk dat je zelf ook behoorlijk opgefokt bent. Je wilt zo graag zwanger worden en nu al dit gezeik. Overtijd... wel wat bloed... geen bloed... negatieve testen enz... om gek van te worden natuurlijk. Het liefst wil je gewoon op je NOD ongesteld worden als je niet zwanger bent. Dat wil iedere vrouw wel. Maar zo werkt het lichaam niet. Ik ben ook eens 14 dagen overtijd geweest... en maar geen ongie en maar geen positieve test... ik heb altijd een regelmatige cyclus tussen de 28 en de 33 dagen... 14 dagen overtijd was echt zo bizar... Ik dacht echt dat mijn lichaam het niet meer kon.
Ik heb zelfs een keer een hele cyclus overgeslagen, ik wist niet wat me gebeurde... het was na een vakantie... achteraf zal dit gewoon invloed hebben gehad. Je lichaam doet soms rare dingen. We zijn zo gewend aan de pil dat we niet eens meer beseffen dat ons lichaam vaak doet wat het zelf wil en dat we ons daar simpelweg bij neer moeten leggen als het een keertje anders gaat. Doe dit ook, blijf dicht bij je zelf.
Bedenk wat stress met je lichaam doet. Je kan door stress je hormonen beïnvloeden. Zelfs compleet ander eten heeft invloed, kijk maar naar mijn cyclus na de vakantie in Griekenland. Geef je er dus aan over. Als je 14 dagen overtijd bent, geen positieve test hebt zit er niks anders op dan het af te wachten. waarschijnlijk sla je gewoon een cyclus over. Dat hebben de meeste vrouwen minstens een paar keer in hun leven en dat is niet erg. Alleen erg frustrerend op het moment dat je het hebt als je zwanger wilt worden. En als je over een maand nog niet ongie bent, ja... dan zou ik me inderdaad ook wat zorgen gaan maken en zeker de huisarts inschakelen. En als ie je dan nog zonder plan naar huis stuurt, ja... dan zou ik ook des duivels zijn. Maar ik kan nu ook geen reden zien om verder stappen te ondernemen dan simpelweg af te wachten.
De huisarts heeft gelijk: er is (nog) geen reden tot zorg, er is geen reden voor een bloedtest na al die negatieve testen (die bloedtest is dan ook echt negatief hoor) en er is al helemaal geen reden voor een doorverwijzing naar de gyn. Mits je dit natuurlijk constant hebt!!!!! Maar als dit niet vaak voorkomt zul je het gewoon moeten afwachten.
Dus meid, mijn advies is dus WEL rustig afwachten ook al is het niet leuk. Heb vertrouwen in je lichaam, het gaat vanzelf weer doen wat 't moet doen. Soms is het even van slag door wat voor reden dan ook. Gun je lichaam dat... we zijn geen robots...
liefs