Hulp/advies/ervaringen gevraagd

Hey hoi. Zoek even beetje steun en advies.
Zijn er hier nog die met 18 weken minder zijn gaan werken of zelfs volledig moesten stoppen met werken?
Ik ben afgelopen zaterdag na ongeveer 2 uur werken wéér ziek naar huis gegaan, voornamelijk omdat ik met elke stap die k zette gewoon pijn in mn buik had(werk in de horeca overigens, bediening dus continu beladen lopen, 40uur/week). Heb mn ma toen gebeld om een beetje te ventileren, even alles er uit gooien, maar ondertussen kom k er echt achter dat die 40 uur gewoon teveel is. Mn lijf is op, alles doet continu zeer, ik slaap max 4 uur op een nacht, en doordat ik zo moe ben, geef k weer heel veel over ook, door mn medicatie daartegen heen.

Nu stuurde mn baas weer een berichtje dat ik morgen alsnog moet komen werken, van 14.30 tot sluit wat waarschijnlijk zo rond 00.00 word dus met opruimen er bij. Ik zie er gewoon tegen op eigenlijk. Zit gewoon te janken van t idee weer te moeten werken omdat k zo moe ben.
Ik heb al gebeld naar de gynaecoloog voor een brief om in ieder geval minder te werken op last van de dokter, dit omdat toen k het aan gaf bij mn baas dat ik de uren niet vol houd, hij simpelweg reageerde met “zwanger zijn is geen ziekte. Je moet gewoon je uren werken. Jij wilde een kind, het hoort erbij” en eerlijk gezegd voel k me daardoor nog kutter.
Iemand die nog tips heeft hoe verder nog te handelen, of om er gewoon mee te dealen je zo te voelen? Het liefst slaap ik hele dagen tot de bevalling als k eerlijk ben, maar dan zie ik die babykamer die nog verder af moet en stort ik alweer in omdat het voelt als falen dat ik daar ook niet mee bezig ben.

moet helaas bekennen dat het zwanger zijn ongelooflijk zwaar valt. Meer dan verwacht eigenlijk. Mn vriend weet ook niet goed wat ie moet doen om te helpen, afgezien van er voor me zijn, waar ik natuurlijk al dankbaar voor ben.
 
Ten eerste wat een klootzak je baas ? Ik lag er met 20 weken ook al uit, mede door het niet kunnen stoppen met overgeven. Als het niet lukt houd het gewoon op klaar en dat is ook je goed recht! Je kan tegen hem gewoon aangeven dat het niet lukt en je ziek bent. Hij kan de bedrijfsarts inschakelen of je kan deze zelf bellen. En zijn advies is leidend en daar moet je baas zich ook gewoon aanhouden!. En zwanger zijn is geen ziekte, nee tuurlijk is het geen ziekte maar dat neemt niet weg dat je er goed ziek van kan zijn. Goed naar jezelf luisteren! En de bedrijfsarts inschakelen. Succes!
 
Wat een rot baas !!
Zwanger zijn is inderdaad geen ziekte maar je kunt je er wel heel ziek door voelen !
Jij voelt het beste aan wat je wel en niet aan kunt en hier moet je dan ook goed naar luisteren , zodra jij je ziek meld ontvangt je baas hier gewoon geld voor.
En ik begrijp je volledig dat zwanger zijn niet altijd even makkelijk is en het best zwaar kan vallen !
Je bent niet alleen !!
 
Ik werk 28u per week en zit vanaf week 7 al in de ziektewet. Ik heb me gewoon ziek gemeld en gelukkig was de leidinggevende heel begripvol.. met 13 weken weer therapeutisch begonnen met 2 X2 uur. Beetje uitgebouwd naar 3x3 therapeutisch maar met 27 weken helemaal gestopt. 1x bij de bedrijfsarts geweest die vond het prima en ik mocht doen wat ik het beste vond. Sowieso krijgt je werkgever alle kosten omtrent jouw ziek zijn vergoed door uwv ivm zwangerschap

Ik zou me ziek melden als ik jou was en een gesprek vragen bij de bedrijfsarts. Als het niet wil houd het op. Je leidinggevende is overduidelijk een man, nee je bent niet ziek maar zwanger zijn kan je je wel ziek maken.

En inderdaad de zwangerschap kan heel zwaar zijn, daar weer ik helaas alles van. Denk om jezelf en bewaak je grenzen voor jezelf en je baby.
 
Wow wat een rotbaas inderdaad!
Als je zoveel pijn hebt dat je niet kan werken, inderdaad gewoon stoppen en in ziektewet gaan. Je baas heeft hier niets over te zeggen.
Ik heb zelf last van bekkeninstabiliteit en sinds een paar weken hevige last van mijn ribben. Ik ben zelfstandig logopediste en heb dus een zittende job. Door de zomervakantie heb ik momenteel sinds 1 juli sowieso veel minder uren en de gynaecoloog heeft me al aangeraden iedere 2 uur ongeveer even te rusten en een warm kersenpitje te leggen op mijn ribben en verder elke middag minstens anderhalf uur platte rust te houden. Dus ja, als dat nodig is, dan doen we dat. In september start de school terug en is het weer volop aan de slag maar ik weet nu al dat ik niet al mijn uren terug zal kunnen opnemen.
Voor iedereen is zwanger zijn anders en voor de één zwaarder dan voor de ander. Kies hier gewoon voor jezelf en je baas moet zijn plan dan maar even trekken.
 
https://www.fnvhoreca.nl/uploads/files/public/horeca/documenten/Zwangerschaps_Folder_FNVHoreca.pdfhttps://

www.rivm.nl/sites/default/files/2019-10/011633_FS_Licht_zwaar_werk_V1_TG.pdf
(Als de 2 linkjes niet werken even via google zoeken op zwanger horeca. Je ziet direct informatie van fnv en rivm).Komt erop neer dat bediening zwaar werk is. Er moeten aangepaste omstandigheden komen zodat jij op een veilige en gezonde manier je werk kunt doen.En als je ziek bent door je zwangerschap kan je je (deels) ziek melden. Vraag inderdaad naar een bedrijfsarts en neem eventueel contact op met de fnv (of een rechtshulpwinkel) als je werkgever lastig blijft doen.
 
Beetje tactloze reactie. Voor mannen ook lastig te begrijpen hoe zwaar een zwangerschap kan zijn. De ene zwangerschap is de andere niet. Ik kreeg toen van mijn baas ook wel eens opmerkingen over hoe zijn zus de eerste zo spannend vond, en dat ze met de 4e alles zo deed en 2 weken in het kraambed alweer met een laptop uit verveling zat te werken. Tja die eerste is spannend blabla. Nou sorry hoor... Ik had een andere ervaring!
Even voor jouw info: als jij je ziek meldt moet je baas je ziekmelden bij het uwv. Die krijgt gewoon een uitkering ter hoogte van jouw salaris, waar hij een vervanger voor kan inhuren. Hij wordt er niet minder van ofzo. 
Als je het niet trekt zou ik me gewoon ziekmelden, en op eigen initiatief misschien snel een arboartsbezoek vragen zodat die kan bemiddelen tussen jou en je baas. Deze druk kun je nu helemaal niet gebruiken
 
Ik was bij de eerste van 6-10 wkn ziek thuis vanwege onophoudelijke misselijkheid, en toen tot 18 weken 50% gewerkt en toen weer full time. Moest met 30 weken vervolgens al stoppen wegens bekkenklachten en ik moest plat. Totaal anders dan verwacht en anders dan meiden in m'n omgeving dus voelde me echt een klagende zwangere. Bij de tweede moest ik met 14 weken al rustig aan doen vanwege een scheef staand bekken, maar toen vanwege het thuis werken tijdens corona tijd kon ik wel blijven werken. Baby 2 was een huilbaby en ik ben hierdoor met 6,5 maand nog niet aan het werk gegaan. Vind ik echt super jammer en vind m'n werk heel erg leuk, dus doe er alles aan om weer op te bouwen, maar meer kan ik nu niet doen.
Je baas moet het niet jouw probleem maken dat hij mankracht tekort komt en hiermee jou een rotgevoel geven over iets waar je niks aan kunt doen. Je lijf (en hiermee ook je kindje) geeft aan dat het niet kan, en daar heb je weinig van te zeggen. Hier is het UWV inderdaad voor en die steunen je baas financieel voor jouw zwangerschapsgerelateerde afwezigheid (mits hij z'n zaakjes goed op orde heeft). Sterkte, ik hoop eigenlijk dat je gewoon ergens een fijnere baas kunt vinden!
 
Terug
Bovenaan