Hulp gevraagd: relacteren of niet, na kraambedpsychose?

Lieve forumgangers,

Graag wil ik jullie mijn dilemma voorleggen; ik kom er zelf niet uit!
Na mijn bevalling heb ik een week borstvoeding kunnen geven aan mijn mannetje. Daarna ben ik opgenomen met een kraambedpsychose en heb ik dus noodgedwongen moeten afbouwen; bv kon niet samen met de medicatie die ik nodig had. Gelukkig had ik bv in overvloed en heeft mijn partner enige tijd nog kunnen voeden van onze voorraad toen ik opgenomen was. Daarna zijn we overgestapt op kunstvoeding.
Ondanks dat bv nooit echt mijn 'missie' was, vond ik het echt heel speciaal om te doen. Ik heb er daarom toch verdriet van gehad dat de keuze om te stoppen voor mij werd gemaakt. Dit had ook absoluut niet anders gekund, dat snap ik volledig!
Inmiddels is de bevalling een half jaar geleden, ons ventje groeit prima op de kunstvoeding en is gezond. Het idee om een poging te gaan doen om te relacteren kwam, omdat mijn borsten af en toe nog een druppel geven.. Graag zou ik hem dat beetje extra nog willen geven met mijn eigen borstvoeding, daarom denk ik erover een poging te doen: relacteren. Het zou voor mij een mooie afsluiter zijn van een nare periode.
Op internet veel gelezen over relacteren en het eerste wat me opviel; het kost veel tijd en energie!
Mijn situatie in het kort:
- een half jaar geleden bevallen
- een maand opgenomen geweest ivm een kraambedpsychose
- bv kwam toen erg goed op gang, inmiddels druppelt het alleen nog
- sinds kort van de (voor bv schadelijke) medicatie af
- mijn doel is niet een volledige overstap van kv naar bv, maar in eerste instantie kolven om zo bijvoorbeeld een fles per dag te vervangen.
Belangrijk om te zeggen dat mijn situatie redelijk stabiel is, ook ben ik bezig met het re-integratieproces op mijn werk. Mijn partner snapt mijn wens, en steunt me, maar vraagt zich toch af of dit niet teveel van me zal vergen. Ik sta er zo in dat ik het relacteren op zijn minst een kans kan geven, en dat ermee stoppen altijd nog kan. Wat vinden jullie?

Jullie argumenten zullen me vast en zeker kunnen helpen een knoop door te hakken!
Veel liefs,
 
Beste moeder,

Allereerst zal ik me even voorstellen. Mijn naam is Karin den Oudsten, ervaringsdeskundige kraambedpsychose en contactpersoon voor moeders met psychotische klachten na een bevalling. Met specifiek deze aandoening houd ik me al meer dan 7 jaar bezig, dus weet er inmiddels meer van dan de gemiddelde hulpverlener :)
Ik denk dat je het beste een arts of apotheek kunt raadplegen om te weten of de medicatie nog van invloed is momenteel. Hoe lang is het geleden dat je medicatie had, en welke soort medicatie was dat?

Groetjes, Karin den Oudsten
 
Hoi Karin,

Het gaat om quetiapine (seroquel) 25 mg, ben er nu net enkele dagen vanaf. Mocht het inderdaad zo zijn dat het nog niet mijn lijf uit is, dan zou ik natuurlijk in eerste instantie kunnen kolven om het op gang te brengen en dit dan weggooien..

Ik merk dat ik een drempel voel om dit aan mijn behandelaar te vragen, ik ben bang dat hij het een onverstandig idee zal vinden. Zeker omdat er al is genoemd dat ik praktisch geen medicatie gebruik, die 25 mg werkt enkel om het inslapen te vergemakkelijken.

En mogelijk dat er een bipolaire stoornis speelt, wat weet jij daar van? Ik begreep dat na het krijgen van een kraambedpsychose je deze diagnose eigenlijk altijd krijgt.

<span style="line-height: 1.5;">Je naam ken ik ergens van, heb jij een website over kraambedpsychose?</span>
 
Beste moeder,

In ieder geval heel goed dat je van de medicatie af bent gekomen. Ik zou even navragen bij de behandelaar of apotheek hoe lang het duurt voordat de medicatie daadwerkelijk uit je lichaam is.

Bij het afbouwen van medicatie kan al dan niet geconstateerd worden of het om een onderliggende bipolaire stoornis gaat of dat het een eenmalige episode was waarin je ontregelde. Voorheen was het zo dat de diagnose bipolaire stoornis automatisch gegeven werd, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Hoewel dus lang niet alle behandelaren daarvan op de hoogte zijn.

Ja, de gelijknamige website is van mij. Door mij opgezet en beheerd. Inmiddels weet ik er meer van dan de gemiddelde hulpverlener in Nederland :).

Groetjes,
Karin den Oudsten
 
Terug
Bovenaan