hulp gevraagd: voeding en slapen

Hallo allemaal,

Laatst was ik met Joas bij het consultatiebureau. Hij was toen 5,5 maand en morgen is hij 6 maand. De arts daar zei dat we nu we een fles afbouwden (avondfles van 23:00 uur) Joas een fruithapje en een avondmaaltijd (groente/aardappels) konden geven. Toen ik vroeg hoe ik dat dan moest regelen met de fles, zei ze: kijk maar wanneer hij honger heeft. Dat doe ik dus niet!!! Dat "voeden op verzoek" werkt bij ons gewoon niet. In het begin (eerste 3 maanden) hebben we dat geprobeerd en we werden allemaal gek, ook Joas zelf. Vanaf toen ben ik een vast schema gaan volgen met de fles en dat werkte perfect.
Nu heb ik het probleem dat sinds ik de hapjes geef, Joas helemaal uit zijn slaapritme is. Vooral overdag.
Ik geef nu:
07:00 fles 200ml + rijstebloem
9:30/10:00 fruithapje
11:30/12:00 fles 200ml
15:30 fles 200 ml
18:00 groente/aardappel
20:30 fles 200ml
Hij sliep vroeger:
08:00 - 10:00/10:30
13:00 - 14:30
16:00 - 18:00
Dat gaat nu niet meer.
Hij redt het net niet tot 13:00 uur wakker te zijn, valt dan om 12:00 bijna in slaap (meestal net rond flessentijd) en is daarna meestal over z'n slaap heen. Ik krijg hem dan echt niet in bed. Dan is hij om 14:00 zo moe dat hij in slaap valt tot 15:30. Daardoor is hij om 16:00 uur helemaal wakker tot na het eten van 18:00 uur. Dan is hij kapot en slaapt. Dus is z'n slaapritme nu:
08:00 - 9:30
14:00-15:30
18:30 - hele nacht (behalve voeding 20:30)
Het probleem is dat ik hem wakker wil hebben tot 20:30 voor z'n laatste fles, anders is hij de volgende morgen om 5:30 wakker! Dat zou gaan als hij van 16:00 - 18:00 zou slapen (zoals vroeger) maar door z'n lange slaap daar vlak voor lukt dat niet.
Ik hoop dat jullie dit hele verhaal nog snappen. Hoe krijg ik dit nou toch weer op de rit??

Groetjes,
mammavanJoas
 
Kun je 'm om 12 uur niet gewoon in bed leggen en daarna een fles geven? Of de fles van 12 uur iets eerder geven?
Ik heb bv gegeven en op verzoek, dus dat is wel wat anders, maar als ze in slaap viel voor een voeding, dan liet ik haar gewoon slapen, tot ze weer wakker was en dan kreeg ze haar voeding alsnog.
Hopelijk kan je er wat mee. suc6
 
hoi,
mijn zoontje is nu 5 maand en dit is zijn schema.
ik probeer me er elke dag zo straks mogelijk aan te houden en ik merk dat hij daar echt baat bij heeft...

07.00 fles 180 cc + 6 schepjes
daarna slapen tot ong. 09.00

09.30 fruithapje

11.00 fles 180 cc + 6 schepjes
rond 12.30 is hij moe en doet hij zijn middagdutje

14.30 fles 180 cc + 6 schepjes

17.00 groentehapje
daarna vaak een klein dutje van ongeveer een half uur, als het langerdan een uur duurt maak ik hem wakker anders slaapt hij niet meer als hij moet slapen.

19.00 badderen en pyama aan.

19.30 kant en klare pyamapapje (deed eerst een flesje van 210 met 7 schepjes en 2 schepjes rijstebloem, maar hier sliep hij op een gegeven moment niet meer mee door. en de pyamapapje is sindsdien een uitkomst)
na zn flesje even 'moe' knuffelen, liedjes zingen, boekje bekijken.

20.00 naar bed

toen we bij hem met groente en fruit zijn begonnen was het ook even wennen en aanpassen aan een nieuw schema maar nu weet hij precies wanneer er wat gaat gebeuren, en ik weet precies wat hij bedoelt als hij een beetje jengelig is rond een bepaalde tijd.
 
Dank jullie wel voor de reacties. Wij zitten ook wel een beetje vast aan een (redelijk) strak schema. Met flesvoeding mag je namelijk niet te veel geven, dus niet te snel achter elkaar. Verder deden we het in het begin op verzoek, maar daar kon ik zelf niet tegen en Joas huilde ook de hele dag. Het gaat perfect verder, de regelmaat van de voedingen. Ik heb op de mamaclub april ook deze vraag gezet en daar kwam iemand ermee dat ze haar kind van 17:00-18:00 nog even liet slapen. Dat past goed in mijn schema en het werkt ook. Meestal laat ik het slapen door hem zelf beslissen en hij houdt er altijd heel regelmatige tijden op na, alleen moet hij nu inderdaad nog even wennen. Hij is nu erg verkouden, dat scheelt ook. Hopelijk vind hij gauw z'n draai. Bedankt voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan