hulp gevraagd

Hallo medemama's en misschien ook papa's

Ik heb 6 weken geleden mijn tweede zoontje gekregen na een hele zware bevalling. Ze hebben tijdens de bevalling zijn armpje moeten breken want hij zat muurvast en het was of dat of een doodgeboren kindje....Geen keuze dus!
De eerste dag kon hij niet goed happen omdat hij veel last had van de bevalling. Ik heb melk afgekolfd en via een theelepel gegeven, 's nachts dronk hij wel aan de borst maar hapte niet goed dus ik had de eerste nacht links een blaar en rechts een flinke kloof. Een paar weken tepelbeschermers en toen alles er echt weer goed uit zag zonder....
Heet weer dus zweten, dus die gevoelige tepels van mij....hup alweer kloven aan beide kanten. Er heeft inmiddels al iemand gekeken en hij hapt nu wel goed dus dat is het niet. Weer tepelbeschermers en dat ging goed totdat ik afgelopen woensdag bij de randen van die beschermers aan beide kanten ontstekingen kreeg.
Eerst alle tips uit het "handboek voor borstvoeding" opgevolgd, maar zaterdag vloog mijn temp naar 39.5 met paractamol dus vanaf zondag zit ik aan de antibiotica. Nu ondekte ik vanmorgen ook nog spruw dus we zitten ook aan de daktarin.  

Ik heb het helemaal gehad met die k... borstvoeding, maar omdat ik toch het beste voor mijn kind wil wil ik het minimaal nog volhouden totdat Birk een half jaar is Ik weet dat ik dit kan, wat soortgelijke ellende heb ik bij mijn eerste zoontje ook gehad en ben vanaf maand 4 t/m maand 12 volledig gaan kolven. Toch wil ik nu nog niet helemaal stoppen met de borst en heb dus ook vandaag al twee voedingen met tepelhoed gedaan, ik wil dus met tepelhoed blijven voeden, of gaan kolven, echt rechtstreeks zie ik dus echt niet meer zitten.

Nu zegt men dat je voeding terug loopt met een tepelhoedje. Is het dus verstandig om na een voeding helemaal leeg te kolven? En minder kans op een ontsteking, lijkt mij? En je vraagt meer dus loopt de voeding minder snel terug?

Wie o wie heeft hier ervaring mee, graag jullie reactie, want ik wil gewoon dat Birk bv krijgt tot 6 mnd i.v.m. allergieen in de familie.
Ik hoop echt dat jullie iets voor me kunnen doen.

liefs Clau

Hoi Clau,
ik heb bewondering voor je dat je zo doorzet om BV te kunnen geven. Wat moet je afzien om je kindje te kunnen voeden. Petje af, hoor!

Het eerste wat door mij heen schoot, toen ik je hele verhaal en alle ellende die je helaas hebt moeten doormaken, las, waarom stap je niet over op flesvoeding? Nou begeef ik me natuurlijk op glad ijs, maar ik denk dat FV net zo goed is voor de kleintjes als BV.
En ik bedoel het ab so luut niet vervelend!!!
Ik heb zelf ook 3 maanden zitten klooien met BV. Ondanks een forse E cup zat er geen voeding in mijn borsten.
Alles geprobeerd, inclusief tepelhoedjes, afkolven, noem maar op, maar het kwam maar niet fatsoenlijk op gang. Gevolg gestreste moeder, gestrest kindje, veel pijn, ontstekingen en absoluut geen genieten van elkaar.
Na 3 maanden besloten om over te stappen op FV, ondanks de protesten van allerlei deskundigen. Ik was een slappeling, ik moest doorzetten ik moest ik moest ik moest....
Is wel een hele goede beslissing geweest, mijn dochtertje kreeg eindelijk voldoende binnen, zonder geklooi en pijn, en ik kreeg ook eindelijk weer wat lucht.
Bij mijn 2e dochter ben ik vrijwel meteen op FV overgestapt.
Ik heb geprobeerd BV te geven, maar met mijn ervaring in mijn achterhoofd het niet tot het uiterste gedaan.

Maar goed, dit is je vraag niet, eigenlijk. Mijn ervaring met tepelhoedjes is echt geklooi. Mijn tepel was te klein en het paste dus niet fatsoenlijk. Gevolg, mijn meisje moest dubbel zo hard werken om te drinken, en aangezien zij erg klein en licht was, 2425 gra,m, had ze de kracht hier niet voor en kreeg weer amper wat binnen.

Ik wens je heel veel succes verder! Ik hoop dat het beter gaat en dat je langzaamaan mag gaan genieten van je kindje, zonder pijn en ongemak!
Groetjes, Claudia.

Hoi Clau,

Ik heb bij mijn zoontje zo ´n 3 a 4  weken BV gegeven. Omdat hij niet goed hapte had ik ook last van tepelkloven en heb dus ook een tepelhoedje gebruikt. Ik merkte dat hij hierdoor minder goed dronk en om er zeker van te zijn dat hij voldoende binnen kreeg (en ik geen last kreeg van ontstekingen o.i.d.) heb ik besloten om volledig te gaan kolven.
Mijn eigen ervaring is dat BV geven met een tepelhoedje niet optimaal is om iedere voeding te doen en door het kolven wist ik zeker dat mijn borsten leeg waren.
Ik heb ruim 5 maanden 6x per dag gekolfd en dat is me prima bevallen.

Over een aantal maanden wordt ons 2e kindje geboren en mocht het via BV weer niet lukken of gewoon niet lekker lopen ga ik weer volledig kolven. Weet ik zeker dat ze dat binnenkrijgt wat ik graag wil en hoef ik me geen zorgen te maken over: te veel/te weinig voeding, tepelkloven, borstontstekingen enz, enz.
Veel succes met voeden!

Groetjes Monique

Hoi Claudia en Monique

Dank je wel voor jullie reacties

Claudia, ik snap dat je zegt ga aan de fles en soms denk ik ook dat je gelijk hebt. Maar ik heb mezelf dat half jaar gegeven en nu is mijn gevoel naar dat half jaar sterker dan mijn verstand naar de fles. Zolang dat sterker blijft dan blijf ik gaan voor de borst... Ik ben wel blij met je reactie en snap je goed hoor!

Monique, ik probeer het eerst met tepelhped, gaat nu nog prime. Ik kolf om de voeding na, zodat ik zeker weet dat m'n borsten leeg zijn i.v.m ontsteken. Birk slaapt en lacht nog net als anders...ik houd 'em goed in de gaten en anders wordt het weer volledig kolven. Deed ik bij mijn zoontje Raff ook...het had zo leuk kunnen zijn zonder al die kloven, spruw en ontstekingen....

Dames, nogmaals bedankt, liefs Clau

Toch kun je met tepelhoedjes prima voeden. Dat geldt zeker niet voor iedereen, maar je kunt wel een tijdje uitproberen.
Ik heb 3 maanden met tepelhoedjes gevoed. Bij mij dronk hij de borst wel goed leeg, heb nooit ontstekingen gehad. En als ik een keer twijfelde of hij de borst goed had leeg gedronken dan kolfde ik nog een beetje.
Maar: kolven, ik heb er respect voor dat er vrouwen zijn die dat volledig doen! Ik moest in het begin goed kolven naar de bv, zodat het goed op gang kwam en dat mijn tepel goed gestimuleerd werd. Maar het kostte zoveel tijd en energie van me, ik kon dat niet volhouden!

hoi

ik heb de 1e 3 a 4 maanden ook tepelhoedjes gebruikt, omdat mijn dochter niet goed wilde happen en later niet zomaar meer zonder hoedje wilde drinken.
ik heb geen borstontstekingen en dergelijke gehad.
mijn dochter is nu 8,5 maand en krijgt nog steeds 1 bv op een dag, de rest krijgt ze allergy care, omdat ze allergisch is voor koemelk en mijn lichaam daar teveel onder te lijden heeft (ik moet namelijk dan alles laten staan met melk en nu kan ik af en toe gewoon melkprodukten gebruiken).

vanaf dag 3 heb ik overigens ook hlgekolfd en dat werkte ook als een speer. alleen was ik het na 7,5 maand erg zat en ben ik overgestapt op de fles voor overdag en inmiddels ook voor de ochtend.

succes!

Bij ontstekingen wordt aangeraden om door te blijven gaan met borstvoeding, ook al is het pijnlijk. Op de een of andere manier geneest het dan sneller. Binnen vijf weken is er twee keer spruw ontdekt, dus ook aan de daktarin. Mijn zoontje hapt prima, maar wel erg hard. Mijn tepels worden ook gevoelig van al die zoogkompressen. Sinds twee dagen gebruik ik na de voeding Bepanthen zalf en dat helpt echt. De tepels zijn minder gevoelig en minder rood. Ik kan me voorstellen als het probleem al langer bestaat, het ook iets langer duurt voordat het opgelost is. Succes enne... heel dapper hoor dat je doorzet!

Terug
Bovenaan