Hulp voor dochter

<p>Beste iedereen,</p><p>Mijn dochter is 9 jaar en ik weet niet wat ik moet doen. Ze is erg jarloers, wilt haar zin anders word ze boos en gaat ze schoppen en slaan en huilen. Met vriendinnen gebeurt dit ook. Hoe kan ik het beste aanpakken? </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

He wat lastig voor jullie.  Ik zie dit gedrag van je dochter meer als onmacht.
Mss snapt ze haar eigen gevoelens niet goed? Of weet niet wat ze er mee kan.  Bij veel dingen helpt erkennen merk ik. Benoemen wat je ziet. Samen praten over wat ze voelt en waar ze naar verlangd? Zo gaan de pieken in de emotie van onze kinderen weer gauw voorbij. Al zijn onze wel wat jonger.  Bij ons bijv: kind ' Ik wil nu.... Heel graag..'  En raakt gefrustreerd/geëmotioneerd als het niet mag.  Als ik bijv zeg ' Je wilt heel graag......  En het maakt je boos/verdrietig dat het nu niet mag hé..'  Jaa zeggen ze dan.  Dan zitten we iig samen weer op een lijn. En praten we over hoe we het kunnen oplossen of hoe leuk 't zou zijn als 't wel kon of hoe jammer het is dat het niet kan. Ik heb het idee dat ze zich dan meer gehoord of gezien voelen en dus minder hard hoeven te vechten om hun punt te maken.Mss heb je er wat aan. 

Dank je wel ik heb er zeker wat aan we hebben goed gepraat. Ze was in de speeltuin en toen kwam er ruzie de meiden gaan dan schelden en middelvinger opsteken. Fleur word dan zo boos ging om zich heen slaan en schelden. Waardoor ze meer gepest werd.
Ik heb haar verteld dat ze dit dan moet negeren. Nou ze snapte het wel maar ben benieuwd of ze dat echt gaat doen.
Soms ben ik echt bang dat ze het voor zichzelf verpest en geen vrienden meer overhoud.

Terug
Bovenaan