Hulp voor oktobermama, flesvoeding schema?!

Ha Dames,

jullie zijn altijd flink actief en ook alweer een paar weken langer mama en dus misschien ook wat goede adviezen rijker :).

Ik heb anderhalve wk bv gegeven en zit nu een dag of 3 volledig op flesvoeding(ivm kloven). Julie krijgt 90cc met 3 schepjes poeder en zit dan op 100cc. Fles gaat over het algemeen iedere keer goed op. Moet zelfs regelmatig pauzeboertjes inlassen anders veel last van de hik en kramp. Al met al doen we 15 min over flesje. Nu kamp ik een beetje met het volgende: De hoeveelheid die ik geef zou volgens het pak van nutrilon 6 voedingen per dag moeten zijn. Maar Julie komt om de 3 u en dan zit je dus op 8 voedingen per 24u....Soms slaat ze er 's nachts wel een over dus dan heb je 7 voedingen. We voeden nu nog op aanvraag dus de nacht bepaald hoe de volgende dag er weer uit ziet...gisteravond bijv had ze om 21.00u fles en zou ze eigenlijk om 24.00u weer moeten. Wij zijn om 22.30 gaan slapen met het idee, ik hoor ze rond een uur of 12 wel weer komen. Maar dat was dus pas om kwart over 2 's nachts en 6u 'smorgens.

Moet ik haar dan wakker maken om 24.00 voor die laatste voeding.(pers. vind ik dat ook niet zo fijntijdstip voor een laatste fles, heb liever 23.00) of gewoon laten slapen en maar zien wanneer ze weer komt?

En moet ik proberen 4 u tussen die voedingen te krijgen zodat ze dus idd op 6 voedingen zit met een vast schema??

Hoop vragen, hoop dat jullie het nog volgen en hoop op ervaringsdeskundige ;)

groetjes Tilly

Kan je niet echt helpen ik geef bv.en geef op verzoek,tel soms de voedingen niet eens.maar kom ook vaak wel op 7a8 voedingen hoor.nou zie je met bv natuurlijk niet wat ze binnenkrijgen,dus vandaar...maar wat betreft s nachts zal ik ze gewoon laten komen wanneer ze wakker wordt.des te eerder slaapt ze misschien door.
4 uur tussen een voeding vind ik best lang..ons kind red dat meestal niet(overdag dan)maarja net zoals ik al schreef met bv weet je niet wat ze binnenkrijgen,en fv wel natuurlijk,maar dan nog zal ze lekker voeden wanneer ze honger heeft hoor.
(moet zeggen dat ik soms ook afgekolfde melk uit fles geeft)en als hij dan na 2uur weer honger heeft..nou dan krijgt hij gewoon de borst weer hoor of nog een flesje.zal me vooral niet teveel storen wat er op dat pak staat of wat ze op het cb zeggen
nou ja een lang verhaal geworden waar je waqarschijnlijk niks aan hebt,maar is wel mn mening
succes liefs jootje

Hoi Tilly,

Ik geef Lars volledige flesvoeding. In het begin kwam ik ook uit rond de 7 a 8 voedingen per etmaal.

Ik geef zelf op vraag voeding. Wel zorg ik ervoor dat er 3 uur of meer zit tussen de voedingen.
Op een gegeven moment ben ik meer voeding per fles gaan geven en ben ik overgegaan naar de 4 uur. S'nachts heb ik nooit een wekker gezet voor de voedingen. Lars meld zich wel als hij honger heeft.

Wat Josanne al zegt wat er op het pak staat hoeft nog niet de juiste hoeveelheid te zijn voor jouw kindje. Het is een beetje uitzoeken wat voor Julie het beste past.

Veel su6!!

Liefs Liselotte

Hoi Tilly,

Ik geef Lars volledige flesvoeding. In het begin kwam ik ook uit rond de 7 a 8 voedingen per etmaal.

Ik geef zelf op vraag voeding. Wel zorg ik ervoor dat er 3 uur of meer zit tussen de voedingen.
Op een gegeven moment ben ik meer voeding per fles gaan geven en ben ik overgegaan naar de 4 uur. S'nachts heb ik nooit een wekker gezet voor de voedingen. Lars meld zich wel als hij honger heeft.

Wat Josanne al zegt wat er op het pak staat hoeft nog niet de juiste hoeveelheid te zijn voor jouw kindje. Het is een beetje uitzoeken wat voor Julie het beste past.

Veel su6!!

Liefs Liselotte

hoi Tilly,

Als je nog maar 3 dagen volledige flesvoeding geeft, heb je kans dat Julie binnen een paar dagen meer tijd tussen de voedingen laat zitten.
Borstvoedingbaby's drinken meer op verzoek dan flesvoedingbaby's. Dus ze moet nu even omschakelen naar een ander ritme.
Dit weet ik uit eigen ervaring. Ik geef nog borstvoeding, maar moet flesvoeding bijgeven omdat mijn dochtertje te weinig aankwam. Toen ik nog alleen bv gaf, moest ik haar wel 10 keer per dag voeden. Toen ik flesvoeding bij ging geven zat ze na 2 dagen op 7 voedingen en nu gaat ze na 6 voedingen, omdat ze s'nachts steeds later komt.

Wat je ook kan doen is Julie een keer laten wegen bij het consultatiebureau. Want haar gewicht bepaald hoeveel flesvoeding ze mag per dag. Misschien mag ze al weer meer dan 90 cc per keer.
Je kunt de totale hoeveelheid voeding die ze mag ook verdelen in verschillende porties.

En ook gewoon een beetje uitproberen wat werkt bij Julie. Het ene kind is het andere kind niet. En als je haar regelmatig laat wegen, en ze komt niet teveel of te weinig aan. Dan doe je het goed, ongeacht hoeveel flesvoeding ze krijgt.
Als moeder met je zelf een inschatting maken wat goed is.

veel succes ermee.

Liefs Maartje

Hoi Tilly,

Ik ben zojuist op het cb geweest en heb gevraagd hoe het zit met de hoeveelheden. Ik geef nl. ook flesvoeding en wist ook niet zo goed 'of ik het wel goed deed'. Maar de arts gaf aan dat baby's het de eerste 3 maanden gewoon zelf moeten inregelen. De ene baby slaapt met 5 weken door, de ander pas na 12. Dus het maakt niet zoveel uit. Mijn zoon is nu net een maand en drinkt 7 x 100-130 cc per dag. Dat is dus behoorlijk veel, maar het was geen probleem. Zolang hij maar niet boven de 1000 cc per dag uitkomt.

Ik woon in Utrecht en op de website van de gemeente kun je een voedingsrichtlijn vinden voor baby's en kinderen tot 4 jaar. Ik vind het wel handig, het is een richtlijn, dus je kunt ervan afwijken als dat nodig is. En dus is het in de gaten houden van de groei gewoon het belangrijkst!

Voor meer info: www.utrecht.nl en type 'flesvoeding' in in de zoekfunctie, dan kun je de informatiefolder downloaden.

Succes!

Blossom

Ps. ben trouwens supertrotse mama, Diederik is goed gegroeid! Hij is nu 5080 gram en 58+ cm.

Hoi tilly

Wat heeft dan verder t cb dr over gezegd dan...
Hoe oud is julie nu...
Onze kleine had eerst ook om de drie uur en kreeg 90cc met drie lepels voeding...
We deden t een tijdje en we dachten kijken hoe ze t zou doen als ze wat meer voeding zou krijgen,dushadden we t een beetje verhoogd op 110cc en dan drie en half lepeltje.
Ze dronk t gewoon goed op,en op een gegeven moment zat t dr ni meer zo in met tijdschema.Men had me ook wel gezegd dat t wel eens voor kan komen dat als de kleine wat ouder word de tijdschema ni meer zo gaat als in t begin.
De kleine kwam soms dan om de drie en half uur,of we hebben dr dan wakker gemaakt,meestal na de fles viel ze redelijk weer in slaap.
Nu op t moment zit ze op 125cc met vier lepeltjes en slaapt zo 4 4,5 uur door.
We moesten gewoon proberen 6flesjes aan te houden.
Dat doen we op zich goed,maar de tijd is dan ni altijd om de vier uur ook soms om de drie uur ,beetje varierend.De kleine doet dr goed op.en daar gaat t om,zo lang de kleine zich goed voelt voelen wij ons ook goed...
Ben ontzettend trots op mn kleine meid..

Dank voor jullie reacties. CB heeft me geadviseerd om voeding op te hogen naar 120CC(omdat fles ook binnen 10 min leeg was en zij dan helemaal niet moe oogde) en dan wel proberen 6 voedingen aan te houden. Ik heb haar afgelopen vrijd gewogen en ze was 3522gr. Daar zijn we gisterenmiddag mee begonnen en ze lijkt een stuk meer verzadigd na de fles plus dat ze nu zelf er al automatisch 3,5/4 u tussen laat en beter slaapt. Vannacht heb ik de voeding van 4u wel gewoon 90 cc gegeven omdat ik dan dacht dat ze het daar waarschijnlijk dan 3u op zou doen en we dan de vandaag de dag om 7u konden starten. En idd dat werkte, ze kwam zelf om 7u! Na fles van 7u(weer gewoon 120cc) weer terug naar bed en nu slaapt ze nog. Ik denk dat we dit dus even aanhouden tot ze echt aan de kilo zit.

groetjes

Terug
Bovenaan