Lieve @mamaCan,
helaas ken ik je probleem al te goed. Afgelopen september was ik al weken doodziek. We waren ons huis toen al 7 maanden aan het verbouwen en ik kon niet meer. Spugen, kokhalzen en alles maakte me misselijk. Geur, geluid en zelf licht kon ik van gaan spugen. We waren totaal niet bezig met kindjes krijgen en toen we na een maand in ons nieuwe huis eindelijk rust hadden en ik doodziek bleef toch maar eens naar de winkel voor een test. De volgende dag bleek ik zwanger en bij de verloskundige bleek ik ook al 14 weken zwanger te zijn. Een onwijs dubbel gevoel want we waren er echt wel snel blij mee al moesten we ook wel even flink wennen maar ik voelde me zo vreselijk beroerd. In de maanden ervoor inderdaad 2x uitgedroogd maar volgens de huisarts was dat toen de zomer griep. En de verloskundige zei gelijk ja dat hoort erbij de eerste 3 maanden en word echt beter... Gelijk dacht ik, “maar ik ben al 14 weken nu!” Ik dacht zij zullen het beter weten en ging naar huis in de hoop dat het snel minder zou worden. Maar helaas met 16 weken terug naar de verloskundige en die vroeg hoe het ging! Ik barste in tranen uit. Doodmoe en kapot van het overgeven. Elke nacht was het raak en eten werd echt mijn vijand. Op vanille vla en droge crackers na werd ik nergens blij van en drinken was een drama want dat bleef misselijkheid veroorzaken. Weer kreeg ik te horen ja het hoort erbij en rond de 20 weken zien we dat het wat afneemt.
Weer richting huis en hopen op een paar betere weken. Met 19 weken belde ik de verloskundige vroeg in de ochtend op. Ik had de hele nacht zoveel gespuugd en bleef krampen/harde buiken houden. Dit keer mocht ik langskomen en kreeg ik een andere verloskundige. Ik moest per direct stoppen met werken en was compleet uitgeput. Mijn baarmoeder was waarschijnlijk zo overprikkeld van al het spugen en de uitputting dat ik inderdaad bij elke beweging een harde buik kreeg en dat was niet de bedoeling. Ik kreeg medicatie van de huisarts tegen het spugen en moest rust houden. Weer kreeg ik te horen even doorzetten met 20a24 weken word het echt beter. Toen ik eenmaal thuis liep ging het iets beter. Niet veel maar omdat ik overdag ook kon bijslapen was ik in ieder geval minder uitgeput en kon ik de hevige aanvallen van de misselijkheid en het spugen wel beter verdragen. Helaas met 24 weken bleef het aanhouden en de medicijnen hielpen niet en maakte me alleen maar duizelig waar ik dan weer misselijk van werd.
Met 26 weken leek het spugen eindelijk wat te zakken. Misselijk werd ik nog steeds van bijna alles maar het spugen werd minder tot 31 weken heb ik me “redelijk” gevoeld. Daarna kreeg ik extreem last van maagzuur en helaas kwam daar het spugen weer bij! Vandaag ben ik 39.4 weken zwanger. Nog steeds verdraag ik geuren slecht en vlees moet ik ver van uit de buurt blijven. Ik ben blij dat onze kleine niet te vroeg geboren is en dat ik vanaf 19 weken wel de rust heb kunnen pakken die ik echt nodig had naast deze extreem zware zwangerschap. De Arbo arts was enorm meelevend en heeft me bij de eerste afspraak 100% afgekeurd. Hij zag ook wel dat werken geen optie was.
Mee enige tip die ik je kan geven is zorg goed voor jezelf! HG is vreselijk en neemt je hele leven en zwangerschap over. Ik merk dat ik het mentale stukje wat het met je doet erg heb onderschat en echt al 6 maanden totaal op de automatische piloot heb gedraaid. Genoten heb ik totaal niet van mijn zwangerschap en dat geeft een bepaald schuldgevoel naar mijn kindje waar ik na de bevalling wel mee aan de slag moet. Neem je rust als je dat nodig hebt en als je merkt dat je het mentaal zwaar vind zoek vast hulp. Ik heb dat niet gedaan en daar heb ik nu spijt van. Een vriendin van mij heeft ook HG en heeft na haar zwangerschap een haptonoom ingeschakeld. Zij heeft hier veel baat bij en zegt ook dat ze dat eigenlijk al tijdens haar zwangerschap had moeten doen. Een haptonoom brengt je weer in contact met je lijf en dat is precies wat ik door de HG ben kwijtgeraakt. Ik hoop voor jou dat je er makkelijker doorheen komt. En zo niet... ik leef nog steeds ben bijna 40 weken zwanger en kom hier ook wel weer bovenop. Ons kindje is meer dan welkom en hou nu al heel veel van die kleine. Mijn herstel gaat beginnen als de kleine is geboren. En daar ben ik nu aan toe.
Sterkte en schrijf lekker van je af op het forum. Het helpt echt om erover te praten. En vaak gaat dat makkelijker met mensen die je niet kent heb ik al gemerkt.
Liefs Ivanka