Hypermobiel kind

<p>Ik heb een kindje die hypermobiel is (7 jaar). </p><p> </p><p>Heeft iemand ervaring met een sport die hiermee goed gecombineerd kan worden? Voor zijn zelfvertrouwen (dat is door zijn matige stabiliteit ook een dingetje) zou Judo goed zijn, maar hij rolt bij het meest eenvoudige zetje al om. </p><p> </p><p>Zwemles kostte hem heel veel tijd en moeite. Vorige week met de Koningsspelen wilde hij niet meedoen met zaklopen en skippyballen. Dat zijn precies de dingen waar je wel wat stabiliteit nodig hebt. Hij voelt dat haarfijn aan en haakt dan af, bang om te falen. Naar ons idee staat zijn hypermobiliteit hem op dit moment zoveel in de weg, dat hij i.c.m. een wat onveilige omgeving in zijn klas, faalangst ontwikkelt.</p><p> </p><p>Iemand tips?</p>
 
Misschien sla ik de plank volledig mis, maar klimmen? Boulderen is niet handig denk ik omdat je daar niet gezekerd bent en dus kunt vallen, maar toprope zit je vast... dan wordt hij sterker en dat is misschien ook goed voor de stabiliteit?
of roeien? Is ook goed voor kracht, en een herhalende beweging dus geen gekke bewegingen die hij moet corrigeren... 
 
Ik ben zelf hypermobiel (Ehlers Danlos) en heb verschillende sporten gedaan. Eerst dansen, later turnen, beiden niet echt een succes (veel luxaties). Op mijn 7e ben ik begonnen met korfballen, best een blessuregevoelige sport. Met behulp van enkelbraces (dat is echt mijn allerzwakste plek), heb ik toch kracht kunnen opbouwen. Ik heb nooit in een hoog team gekorfbald, maar had er wel altijd veel plezier in en werd altijd geaccepteerd (blessures of niet..).

Mijn fysio heeft ooit eens gezegd: geen enkele sport is geschikt, maar zolang je van jongs af aan dezelfde sport beoefend, bouw je altijd dezelfde spieren op en kan je klappen beter opvangen.

Ik denk dat het belangrijk is om, naast sporten ook begeleiding van een (kinder)fysio te zoeken en samen te kijken naar eventuele hulpmiddelen, om zo een sport te vinden waar hij veel jaar plezier in kan houden.
 
Ik zou het ook aan de kinderfysio vragen. Ik weet dat zij bij een kindje een keer een speciaal groepje adviseerde waar kinderen op hun eigen niveau parcours konden doen en steeds sterker werden. (Omdat hij in een teamsport niet mee zou kunnen komen). Zoiets moet je maar net in jouw plaats hebben natuurlijk maar de kinderfysio's hebben daar vaak wel zicht op. 
 
Als ik lees hoe hypermobiel je kindje is, hebben ze hem onderzocht op Ehlers danlos? Als hij er zoveel last van heeft zou ik daar aan denken.
Ben zelf ook behoorlijk hypermobiel maar kan wel gewoon sporten. Judo is wel goed om te leren valbreken wat van pas komt als je snel en veel valt.
Wat bij hypermobiliteit ook helpt is de spieren sterk trainen zodat ze de flexibele banden kunnen compenseren.
Dus zou eerst met fysiofitness beginnen om de basis te leggen, als die goed is kun je het zo gek maken als je zelf wil!
 
Ik werk met leerlingen die allemaal zo hun beperking hebben. Heb je al is gekeken naar race runnen?
Vinden veel leerlingen met hypermobiliteit bij ons op school super tof om te doen!
 
Bedankt voor jullie reacties. 
Ik heb inmiddels contact opgenomen met de kinderfysio. Ze adviseren een sport - en spelles onder leiding van een kinderfysio in een klein groepje met meer kinderen. Daar komen verschillende sporten langs en kunnen ze na observatie ook aangeven wat het beste zou passen.
Het is nu inmiddels mei, dit schooljaar zal er wel niet meer van komen. Geeft mij nu wel een goed gevoel dat we nu met hem ergens naar toe en aan kunnen werken.
 
Terug
Bovenaan