Hypermobiel

Hi meiden,

Mijn zoontje van 2 is - net als ik - hypermobiel. Dat betekent kort gezegd dat je heel soepel bent in je gewrichten. Je bent dus enerzijds lenig maar je kunt weer heel snel iets verzwikken en last krijgen van je rug. Tis niks ernstigs maar nu vroeg ik me af: zijn er moeders met ervarinbg en wat hebben jullie gedaan om de hypermobiliteit in de hand te houden? (bijv welke schoenen wel en welke niet, welke sport en welke niet)

Thanks!
 
Hoi Charlotje,
Las zojuist je berichtje en dacht zal gelijk maar reageren. Zelf heb ik Ehlers danlos en zoals het er nu uitziet heeft onze dochter het van 2,5 het ook. Zij loopt inmiddels bij de fysiotherapeut vanwege een hypotonie in de spieren en een weinig vloeiend beweginspatroon. Het is al een heel stuk verbeterd in vergelijking met vorig jaar. Maar we blijven bezig.

Belangrijk is veel te laten bewegen, goede schoenen, bespaar hier niet op, laat een kinder fysio eens naar hem kijken als je twijfelt.
Wij kunnen haar niet aan de handjes pakken ivm knakkende polsjes. Zelf geeft ze aan nu geregeld pijn te hebben in de knieen, krijgt ze een zetpil voor.

Bewegen is super, alleen later zal ze niet op directe contact sporten mogen. Maar dat zien we tegen die tijd wel. Nu kan alles als ze er maar plezier in heeft.

Lastig is nog wel eens uit te leggen dat ze altijd onder de blauwe plekken zit. Wij en ook het kdv weten gelukkig beter.

Heb zelf wat naslag werk liggen wat ik kan kopieren en opsturen als je wilt.
Laat maar weten

Groetjes
Judith
 
Terug
Bovenaan