Hypermobiliteit en zwanger...

<p>Hee hee, </p><p>Ik ben nu een paar weken zwanger (ongeveer 5) en ik heb veel last van mijn onderrug en de zijkant van mijn heupen/bil. Sinds een paar jaar weet ik dat ik hypermobiel ben. Ik had niet in de gaten dat ik daar wellicht last van zou gaan krijgen en al helemaal niet tijdens een zwangerschap. </p><p>Nu heb ik direct al veel last van mijn onderrug (lees: bijna niet meer kunnen staan) en heupen (lastig kunnen lopen). Ik denk, maar ik weet het niet zeker, dat dit komt door mijn hypermobiliteit in combinatie met de zwangerschap. </p><p>Zijn er hier meer vrouwen die daar last van hebben of hypermobiel zijn en zwanger zijn (geweest)?</p>
 
Een kennis van me is hypermobiel en nu 32 weken zwanger van haar tweede kindje. Zij heeft ook erg veel pijn, zeker nu haar buik echt gaat groeien. Ze verblijft zelfs soms een  nacht in het ziekenhuis omdat ze daar door medicatie beter slaapt dan thuis. Dus ja, je kan er zéker last van hebben, zéker ook naarmate je buik meer gaat groeien (na 20 weken) Geef dit aan bij je verloskundige en houd het in de gaten!
 
Een kennis van me is hypermobiel en nu 32 weken zwanger van haar tweede kindje. Zij heeft ook erg veel pijn, zeker nu haar buik echt gaat groeien. Ze verblijft zelfs soms een  nacht in het ziekenhuis omdat ze daar door medicatie beter slaapt dan thuis. Dus ja, je kan er zéker last van hebben, zéker ook naarmate je buik meer gaat groeien (na 20 weken) Geef dit aan bij je verloskundige en houd het in de gaten!
 
Ik ben hypermobiel en nu zwanger van de tweede. Beide keren flinke bekkeninstabiliteit wat erger wordt door mijn hypermobiliteit. Kreeg daar ook al redelijk vroeg last van. Je doet er goed aan direct contact op te nemen met een bekkenfysio, ze kunnen je goede tips geven hoe je hier mee moet omgaan en de pijnlijke plekken masseren.
 
Ik zou nu alvast wen goede bekkenfysio zoeken om je te begeleiden en alvast sterker te maken wat mogelijk is. Zelf hypermobiel en tijdens de zwangerschap was het wel te doen alleen slapen echt een ramp door de pijn. Na de bevalling al weken aan het het revalideren, eerst door enorme hypermobiliteit en nog wat andere dingen die mis zijn gegaan.
Een vriendin is ook hypermobiel en heeft ook lange tijd hele erge bekkeninstabiliteit gehad. Wil je niet bang maken maar je kunt daarom beter nu al starten met een programma voor spieropbouw.
 
Thanks voor de tips allemaal! Ik heb 10 december een afspraak bij de verloskundige. Dan vraag ik haar direct om een goede bekkenfysio!
 
Terug
Bovenaan